Počet nahlášených stížností: | 208 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 11 |
Dobrý den,
za účelem "ověření totožnosti při dosažení limitu obchodů" mě společnost Vinted s.r.o. vyzvala k zaslání skenu obou stran mého občanského průkazu. Odmítla jsem svůj doklad totožnosti zaslat, a to z důvodu možného zneužití. Na okraj uvádím, že s pokusem o zneužití OP jsem se již setkala. Dle mého názoru nemá žádná firma nárok toto požadovat vzhledem k GDPR a k četnosti on-line zneužívání osobních údajů. Současně mi Vinted blokuje částku ve výši 560,61 Kč za již realizované obchody, peníze drží v sekci "očekávané platby" a odmítá je předat do mé "Vinted peněženky", abych je mohla využít k dalším nákupům na Vinted. Už vůbec není možné si peníze nechat převést na můj bankovní účet....
Společnost jsem opakovaně kontaktovala formou běžné komunikace a bylo mi sděleno, že "je to v mých rukách" a že s tím nemohou nic dělat a "jiné cesty není"! Tvrdě tedy trvají na dodání skenu mého OP, což odmítám z výše uvedených důvodů. Z jednání firmy mám negativní pocit a nesouhlasím s jejich požadavkem, kterým mě tlačí do rohu s tím, že poté mi moje peníze uvolní, proto si dovoluji požádat Vás o radu v této věci.
Děkuji, s pozdravem Petra Patáková
Od spol. Vinted požaduji uvolnění mých finančních prostředků (z již realizovaných obchodů na Vinted), abys s nimi mohla volně nakládat. BEZ požadavku ze strany firmy Vinted na zaslání skenu občanského průkazu s citlivými osobními údaji, k rukám neznámých osob.
|
Tweet |
V obchodních podmínkách společnosti je uvedeno, že uživatelé si mohou převést prostředky ze své elektronické peněženky na svůj bankovní účet. Aby převedení bylo možné, je třeba nejprve v nastavení účtu doplnit číslo bankovního účtu, celé jméno a fakturační adresu. Pokud tak spotřebitelka učinila, měly by jí být peníze převedeny.
Dále je zde uvedeno, že pokud uživatel dosáhne limitních hodnot v rámci procesu KYC, nebo pokud bude mít poskytovatel platebních služeb podezření, že se uživatel podílí na potenciálně podezřelé nebo podvodné činnosti, bude možnost převodu pozastavena do doby, než uživatel úspěšně absolvuje kontrolu v rámci procesu KYC.
KYC je zkratka anglických slov Know Your Customer, tedy Poznej svého klienta. Legislativa tímto ukládá některé povinnosti, aby finanční instituce pomáhaly v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Povinnosti vychází ze zákona (§ 9 zákona č. 253/2008 Sb., neboli AML zákona) a týkají se všech finančních institucí včetně bank.
Společnost si v obchodních podmínkách nestanovila lhůtu na prověření identity zákazníka, což znamená, že by tak mělo být učiněno v přiměřené lhůtě.
Pokud by přiměřená lhůta k ověření totožnosti uběhla a spotřebitelce by peněžní prostředky nebyly vráceny, jednalo by se pravděpodobně o bezdůvodné obohacení.
Zadržuje-li podnikatel peněžní prostředky spotřebitele bez právního důvodu, jedná se o bezdůvodné obohacení. Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.