Počet nahlášených stížností: | 48 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Na AUKRO jsem vyhrál v aukci pušku Manlicher, ráže 8x50R, r. 1888.(číslo aukce **). Nebyl jsem se zbožím spokojen pro jisté závady, které jsem popsal prodávající a žádal peníze zpět. Myslím, že na to mám právo. Po několikaměsíčním dopisování s prodávající i se zástupci AUKRO jsem neuspěl, ba naopak mě zástupkyně z AUKRA odepsala, že se mám obrátit na Policii nebo na soud.
Zboží jsem vyhrál již 15. 3. a do této doby se situace nevyřešila.
Prosím o radu a pomoc.
Děkuji!
Petr Němeče
Historická RU opakovací puška Manlicher ráže 8x50R, r. 1888.
Vrátit zboží zpět prodávající a získat peníze zpět.
|
Tweet |
V tomto případě záleží, s kým byla smlouva uzavřena. Pokud byl prodávajícím podnikatel, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit. Platí totiž, že při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Dobrý den,
popisovanou situaci jsme se spotřebitelem - kupujícím řešili od května 2023 do konce srpna tohoto roku. Celá situace byla nelehká, avšak vzhledem k okolnostem jsme kupujícímu vysvětlili, proč jsou naše možnosti řešení sporu limitované.
Kupující přistoupil na obchod bez Aukro garance vrácení peněz, tzn. přistoupil na obchod odesláním platby přímo na účet prodejce. Jelikož se jedná o přímou platbu prodejci, nikoliv bezpečnou platbu přes Aukro, máme omezené možnosti v řešení sporů.
Prodejce, u kterého kupující - spotřebitel nakoupil, nemá na Aukru status “podnikatel” (právnická osoba), ale prodává pouze jako fyzická osoba. Z tohoto důvodu nemá prodejce povinnost přistoupit na odstoupení od kupní smlouvy, které kupující požaduje.
Navzdory zmíněnému jsme se s prodejcem spojili v dubnu i květnu a požádali jej o řešení situace s kupujícím.
Kupujícímu - spotřebiteli jsme zároveň doporučili obrátit se na soudního znalce či úřady, pokud se domnívá, že ze strany prodejce byly použity nekalé praktiky obchodování. V takovém případě, kdy bychom byli úřady vyzváni ke komunikaci, bychom byli plně k dispozici.
Bude-l třeba, veškeré doplňující dotazy rádi zodpovíme.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází (zda se obrátil na soudního znalce či ČOI), případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.