Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Počítač MacBook Macbook Pro 13" M1 zakoupený jako zánovní u ALZA.CZ před jedním měsícem (sic!). Po dvou týdnech běžného používání se najednou objevily čáry na LED. Počítač byl reklamován na pobočce. Následně e-mailem sděleno, že se jedná o mechanické poškození a nejde o záruční vadu. Vzhledem k tomu, že k poruše došlo při běžném používání a počítač nebyl mechanicky poškozen s tímto řešením nesouhlasím. Navíc se jedná o případ analogický stížnosti #65276, která byla na Vašich stránkách řešena v minulosti.
NL257a2 zánovní MacBook Macbook Pro 13" M1 CZ 2020 Vesmírně šedý
Náhrada kupní ceny/dobropis
|
Tweet |
U použitého zboží platí obdobně doba 24 měsíců pro výskyt vad a jejich reklamování. Zákon však připouští její zkrácení až na polovinu, tedy 12 měsíců, pokud se na tom s prodávajícím dohodnete. Zkrácenou dobu trvání odpovědnosti za vady je však třeba vyznačit v dokladu o koupi. Pokud tedy při koupi zboží nebyla zkrácena doba vyznačena, platí zákonem stanovená doba 24 měsíců.
Zároveň platí, že pokud se zboží prodává jako již používané, je i v odpovídající míře opotřebené, proto se nemůže odpovědnost prodávajícího vztahovat na stav opotřebení v okamžiku jeho prodeje (§ 2167 odst. 2 občanského zákoníku).
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, pane Manne,
děkuji Vám i společnosti dTest za vyjádření.
Spojil jsme se s kolegy z reklamačního oddělení a Vaši reklamaci jsme společně znovu posoudili. Bohužel Vás musím informovat, že trváme na předcházejícím sdělení, že došlo – vy sám uvádíte, že byl počítač, respektive jeho displej, dva týdny v naprostém pořádku – k mechanickému poškození displeje počítače.
V případě takového poškození se bohužel nejedná o záruční vadu a reklamaci tedy nelze vyřídit jinak než placenou opravou.
Děkuji za pochopení.
S úctou
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Vzhledem k vyjádření společnosti ohledně jejího neměnného stanoviska k reklamaci stížnost uzavíráme bez dosažení dohody.