Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Sjednali jsme si dodání a montáž 6 ks žaluzií za předem dohodnutou cenu. Veškerá komunikace proběhla emailem.
Po montáži jsem 5 ks žaluzií přijal a 1 ks jsem odmítl přijmout vzhledem k tomu, že byla viditelně poškrábaná. Pan Chudoba poškozenou žaluzii odmontoval a sdělil mi, ať mu zaplatím 5 ks žaluzií a tím pro něj dílo končí. Zřejmě z důvodu, že se mu už nevyplatilo znovu jezdit na montáž. Pan Chudoba začal být lehce agresivní, proto jsem musel zavolat Policii ČR. Po jejich příjezdu se uklidnil, avšak pod nátlakem, že pokud nebudu souhlasit, odmontuje žaluzie v celém bytě, jsem byl donucen přistoupit na dohodu, že mu 5 ks zaplatím a zbylý kus mi přijede namontovat.
Následně mi poslal fakturu na částku, která je ale vyšší než 5/6 sjednané ceny, na moje žádosti, aby vysvětlil, jak k ceně dospěl, nereagoval a pouze posílal výzvy k zaplacení. Navíc stanovil lhůtu splatnosti 2 dny. Poté, co nereagoval a odmítal částku zdůvodnit, jsem se pro svůj klid rozhodl celou fakturovanou částku zaplatit, ačkoliv jsem ho předem upozornil, že s ní nesouhlasím.
Jak jsem už tušil od začátku, po zaplacení pan Chudoba odmítl dílo dokončit a nyní už nekomunikuje vůbec. Vzhledem k tomu, že montáž žaluzií probíhá navrtáním rámu okna, zbylo mi nyní okno s dírami a byt v přízemí bez žaluzie.
Montáž žaluzií
Požaduji dokončení díla tak, jak jsme si sjednali
|
Tweet |
Mezi stranami byla uzavřena o smlouva o dílo dle § 2587 občanského zákoníku - zhotovení žaluzií a jejich montáž. Dle § 2590 občanského zákoníku zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v ujednaném čase a obstará vše, co je k provedení díla potřeba. Není-li doba plnění ujednána, provede zhotovitel dílo v době přiměřené jeho povaze.
Dle § 2604 občanského zákoníku je dílo provedeno, je-li dokončeno a předáno. V tomto případě, kdy bylo sjednáno zhotovení a namontování 6 ks žaluzií, ale bylo jich namontováno pouze 5, nebylo dílo provedeno.
Pokud tedy společnost neprovedla dílo v ujednaném termínu ocitá se v prodlení a spotřebitel tak zhotovitele upozorní, že dílo nebylo provedeno včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k plnění (lze poskytnout i mlčky). Spotřebitel by tedy měl vyzvat společnost a určit jí přiměřenou lhůtu k plnění.
Pokud zhotovitel neprovede dílo ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky. Plnil-li podnikatel zčásti, může spotřebitel od smlouvy odstoupit jen ohledně nesplněného zbytku plnění.
Máme za to, že spotřebitel při částečném odstoupení není povinen nechat vypracovat znalecký posudek pro zjištění obvyklé ceny žaluzií, které mu zůstávají ve vlastnictví. Tato cena by měla být ujednána přímo ve smlouvě současně i s cenou montáže, pokud není ujednána, za cenu obvyklou se považuje cena za srovnatelné zboží a služby v čase uzavření smlouvy.
Spotřebitel může od smlouvy odstoupit v plném rozsahu jen, jestliže to není vůči společnosti nepřiměřené.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění (popř. k navrácení peněžních prostředků po odstoupení od smlouvy) tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nereaguje-li podnikatel na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu podnikatele: Hlaďova 661/7, 19800 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese svého sídla. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty uschovávat.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.