Počet nahlášených stížností: | 1034 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Cestovala jsem dvěma na sebe navazujícími spoji, a to konkrétně z Hradce Králové do Blanska a z Blanska do Prahy. Níže v příloze jsou nahrané konkrétní jízdenky společně s přesnými spoji z aplikace IDOS. Vracela jsem se z festivalu Rock for People, ale bohužel nebyla posílená vlaková doprava, a proto jsem využila této okliky, abych se nemusela čekat na nádraží sama v noci venku. Bohužel už před festivalem došlo k tomu, že se mi pokazil telefon, a tak jsem zůstala jen s občankou, ISIC kartou a malou hotovostí, protože běžně používám Apple Pay a připadalo mi zbytečné si s sebou brát kreditní karty. Chtěla jsem se vyhnout jejich ztrátě. Cesta do Blanska proběhla v pořádku, jela jsem s kamarády, kteří pokračovali do Brna a kvůli tomu, že jsem věděla, že do Prahy z Blanska pojedu sama bez telefonu, jsem se ještě v prvním spoji ujistila u moc příjemné paní průvodčí, že ta jízda bude bez přirážky a že ji můžu zaplatit v dalším vlaku. Na IDOSu byl příslušný spoj za 154 korun, student 18-25 sleva na ISIC. Proto jsem se ujistila, že mi na to ještě vyjde zbylá hotovost a s vědomím toho, že mám ještě u sebe ještě rezervu, celkem 180 korun, jsem v Blansku přestoupila do navazujícího vlaku. Po nástupu za mnou přišla paní průvodčí, a tu samou jízdenku jako na IDOSu mi vyúčtovala na 210 korun. Omluvila jsem se jí, že tolik bohužel nemám, že jsem se dříve ujišťovala na internetu na telefonu od kamarádů, kolik stojí, rychle jsem popsala situaci, že nemám jak někoho kontaktovat a nemám u sebe karty ani více hotovosti. Ptala jsem se jí, jak to můžeme vyřešit, potřebovala jsem pomoc, nebo minimálně radu. Rovnou jsem se zeptala, kolik stojí pokuta, pokud ve vlaku zůstanu, že se opravdu potřebuju dostat do Prahy, kde na mě na nádraží měl v domluvený čas čekat přítel. Paní průvodčí mi prodala lístek do Kolína, situaci ohledně pokuty mi nevysvětlila, odsekla, že vyjde na 500 korun a ať si to pak řeším s další průvodčí a zbytek už jsem neslyšela, protože už byla v dalším kupé. V tu chvíli jsem věděla, že mi nezbývá nic jiného, než si nechat dát pokutu a byla jsem s tím srozuměna a smířená, neměla jsem vůbec v úmyslu dělat problémy. Poté mě ale ze spánku probudila konverzace průvodčích, které měnily směnu a bavily se o mě, nejspíš přímo za dveřmi do kupé, v domnění, že spím. Abych byla konkrétní, vyslechla jsem si jejich konverzaci v tom duchu, že prý chci jet načerno, že hraji divadlo a zkouším to na ně. Nová průvodčí se nad tím ušklíbla a podotkla že už si mě podchytí a přišlápne. Poté za mnou po nějaké době přišla do kupé a vzhledem k tomu, že tuto trasu nejezdím a neznám ji, zeptala jsem se, jestli jsme před Kolínem nebo za ním. Byli jsme ještě před, takže mi lístek označila a jeli jsme dál. Přisedli si ke mně dva pánové, nechtěla jsem čelit trapné situaci a někomu znepříjemňovat ráno, proto jsem vyšla na chodbičku vlaku a našla paní průvodčí, abych jí popsala svou situaci a pokusila se s ní domluvit, poprosit o pomoc, případně si dopředu nechat napsat pokutu. Jiná možnost nepřipadala v úvahu, protože bych musela z Kolína do Prahy maximálně dostopovat, a to jsem se opravdu bála. Paní průvodčí nade mnou okamžitě začala obracet oči, předstírala, že mě neposlouchá, a na všechno co jsem se jí s klidem a slušností snažila říct, mi odpověděla, že si vysednu v Kolíně. Opakovaně jsem ji žádala, jestli by mi mohla vypsat pokutu, ale jen mi několikrát zdůraznila, že si vystoupím v Kolíně, což opět vykřikla téměř z dalšího kupé, protože neměla tu slušnost se mnou chvíli mluvit na místě. Podotýkám, že vlak byl téměř prázdný. V tu chvíli už jsem začala mít pocit, že jsem terčem diskriminace, kvůli tomu, že jako mladá holka (je mi 21) jedu uprostřed noci sama vlakem, nemám peníze, jako by to o mě snad svědčilo něco ve smyslu, že bych měla být sociální případ nebo jsem byla nějaká pochybná existence. Podotýkám, že jsem nebyla pod vlivem žádných omamných látek a byla jsem i normálně oblečen. Přijde mi naprosto ponižující, že zde v dnešní době vůbec musím zmiňovat, co jsem měla na sobě, kvůli vlastní obhajobě. Ani jednou jsem vůči průvodčí nezvýšila hlas, nepoužila jsem vulgárních výrazů, vím totiž, že tento přístup nic nevyřeší. Vrátila jsem se tedy do kupé, abych pány poprosila, jestli bych si nemohla zavolat. Byla jsem už zoufalá, protože jsem neviděl jinou cestu, než stopovat do Prahy. Také nikdo z mých známých nevěděl, kde jsem, kdyby se mi náhodou něco stalo. Začala jsem na ně mluvit, ale už jsem se neudržela a začala jsem plakat, a než jsem ze sebe dostala, co vlastně chci, nabídli se sami, že mi jízdenku do Prahy zaplatí. Poděkovala jsem a s pocitem trapnosti a potupy jsem čekala, až vlak dojede do Kolína. Když začal v Kolíně vlak brzdit, přišla paní průvodčí, aby mi řekla, ať si vystoupím. Poprosila jsem ji, že si chci koupit studentský lístek z Kolína do Prahy. Bylo mi odpovězeno, že ne, byla jsem nařčena z žebrání ve vlaku a bylo mi již po několikáté řečeno, že mám opustit vlak. Nejen že jsem se cítila kvůli celé situaci velmi zle, byla jsem ještě takto ponížena před lidmi, kteří mi narozdíl od paní průvodčí lidsky chtěli pomoct. Opustila jsem vlak a naposled jsem se pořád té samé průvodčí, tentokrát na nástupišti, zeptala, jestli mi opravdu nemůže prodat ten lístek, že tomu nerozumím, proč by to nešlo. Odpověděla, že ne, že si ho mám jít koupit na nádraží a počkat na další vlak. V tu chvíli už jsem si byla jistá naprostou nesmyslností, nedůstojností a neprofesionálností jejího jednání a chování ke mně jakožto zákazníkovi a cestujícímu. Opravdu nevidím důvod k tomu, abych byla takto potupně vyhozena z vlaku, když jsem nikoho neomezovala, neobtěžovala a po celou dobu jsem měla platnou jízdenku. Vlak jsem opravdu opustila až v Kolíně a pak jsem nakonec měla i na zaplacení té další do Prahy. Nakonec jsem vskutku musela jít na nádraží, koupit si další jízdenku a čekat kolem 45 minut na další vlak do Prahy, kde už mě přibližně hodinu čekal přítel, který už mě chtěl jít hledat, protože jsem nedorazila ve smluvený čas na smluvené místo, smluveným vlakem, o kterém věděl, že jsem do něj nastoupila. Naštěstí jsme se oba vystresovaní nakonec potkali.
Každopádně nerozumím, jak je vůbec možné, že někdo s takovým přístupem pracuje na pozici, kdy má jednat s lidmi, navíc jako se zákazníky. Nerozumím, proč mi v první řadě měla být prodaná jízdenka o přibližně 60 korun dražší než na internetu, nerozumím, proč se mnou bylo jednáno tímto způsobem, kdy jsem neměla v úmyslu jet na černo a chtěla jsem ještě jít pokutě vstříc, protože respektuji pravidla, a ještě jsem byla tímto způsobem ponížena pravděpodobně na základě vzhledu. Je to smutné a nedůstojné.
Tereza Ondryášová
Průvodčí na trase Blansko-Kolín 10.6. 3.30 odjezd z Blanska spoj R 876 Svitava
Byla bych ráda, aby byla paní průvodčí obeznámena s tím, jak se chovat k cestujícím a toto už se od ní k nikomu neopakovalo. Ocenila bych alespoň refundaci, vzhledem k nepříjemnostem, které mi byly způsobeny.
|
Tweet |
Chování zaměstnanců nepodléhá přímo právním normám. Mezilidské vztahy se řídí zejména zásadami slušnosti. Pracovník jedná za společnost, která by měla mít zájem na jeho vhodném chování k zákazníkům, lze se tedy setkat i s různými kodexy, které zaměstnavatelé vypracovávají pro své zaměstnance. Vzhledem k výše uvedenému je vhodné se stížnostmi směřujícími pouze na chování zaměstnanců obrátit přímo na jejich nadřízené.
Na základě dohody se společností České dráhy, a.s. (ČD), informujeme, že vzhledem k právní úpravě v oblasti železniční přepravy je pro vyřešení Vašeho požadavku nutné oslovit přímo dopravce ČD na kontaktech uvedených dále.
Vaši případnou stížnost, podnět či požadavek související s přepravou cestujících lze podat elektronicky prostřednictvím Kontaktního formuláře na https://www.cd.cz/kontaktni-formular/ nebo písemně na adrese: České dráhy, a. s., stížnosti, P. O. Box 24, 110 15 Praha 1. Stížnosti vyřídí ČD do jednoho měsíce, v odůvodněných případech do tří měsíců. O výsledku šetření budete informováni zasláním vyrozumění na Vámi uvedenou e-mailovou nebo poštovní adresu.
Zároveň je na stránce www.cd.cz, v sekci „Čím se řídíme“, možné seznámit se s přepravními podmínkami, zejména právy plynoucími z uzavřené přepravní smlouvy – nákupu jízdenky. Podrobnosti lze získat na https://www.cd.cz/info/cim-se-ridime/-25808/.