Počet nahlášených stížností: | 52 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, objednala jsem si u společnosti Lightinthebox zboží v hodnotě 3888 Kč a platila platební kartou. Při nákupu nebylo nikde uvedeno, že se jedná o zboží z Číny a že podléhá clu. Minulý týden mne kontaktovat dopravce DHL, abych uhradila clo. Vzhledem k tomu, že již o zboží "z Číny" nemám zájem i na základě negativních recenzí, zrušila jsem u obchodníka objednávku a žádala ho o vrácení peněz. Obchodník to však odmítá a nutí mne k převzetí zboží a poté jeho vrácení. S tím však nesouhlasím, jelikož nechci zboží zasílat zpět do Číny. Můžete mi prosím poradit?
Děkuji
Oblečení v celkové hodnotě 3.888 Kč
Žádám obchodníka o zrušení objednávky a vrácení peněz.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. Takové právo má i před samotným převzetím zboží.
Spotřebitel má povinnost převzít dodané zboží, v případě, kdy je však zboží dodáno v delším horizontu než během několika týdnů, máme za to, že takové zboží převzít nemusí v případě, že od smlouvy odstoupil.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Podnikatele je možné vyzvat k navrácení peněžních prostředků po odstoupení od smlouvy tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dle obchodních podmínek na e-shopu je možné společnost Light In The Box Limited kontaktovat na adrese: 11 Floor, No.1188 MinSheng Road, Pudong New District, Shanghai KAISA Financial Center, 200135, Shanghai, Čínská lidová republika.
Spotřebitelům doporučujeme před využitím e-shopů a zaplacením, aby si zjistili podstatné informace (kam je možné zboží vrátit, dokdy budou peníze vráceny na účet atd.) a ověřili si e-shop, což lze učinit např. na určitých recenzních portálech.
Společnost by měla na e-shopu spotřebitele informovat o možném celním řízení a dalších poplatcích spojených s doručením zboží, jestliže neměla být skutečnost, že zboží nejspíše bude dodáváno z Číny zřejmá z podoby e-shopu. V opačném případě by cena měla být konečná včetně všech daní a poplatků.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Číně), nemůže se spotřebitel obrátit na Českou obchodní inspekci ani Evropské spotřebitelské centrum. V případě, že se spor nepodaří vyřešit smírnou cestou bude se spotřebitel moci obrátit na dozorový orgán v zemi sídla společnosti.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.