Počet nahlášených stížností: | 342 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
dne 13.5.2023 jsem obdržela na mou adresu písemnou výzvu k úhradě faktury za registraci od společnosti Centrum aukcí, s.r.o.
Žádné dražby jsem se nezúčastnila, jelikož v inzerátu na Sreality.cz nebyly detailní fotografie nemovitosti a tudíž jsem o nemovitost neměla dále zájem. Písemná výzva ve mě vzbuzuje velký tlak na mou osobu, toto jednání je pro mě velmi zastrašující a vzbuzuje ve mně dojem, že společnost vydělává na pouhé neopatrnosti obyčejných lidí.
V dnešní době Vás vyzývá každý obchodník, abyste se u něj ZDARMA registrovali, ale platíte až za služby, které si vyberete a jsou Vám opakovaně rekapitulovány, než dojde k samotnému přesměrování k platbě.
Dražba nemovitosti
Žádám ukončení nárokování částky ve výši 5000,- za služby, které jsem nevyužila.
|
Tweet |
Máme za to, že společnost Centrum aukcí.cz, s.r.o. (provozovatel portálu www.s-drazby.cz) neplní vůči spotřebitelům řádným způsobem svou informační povinnost o ceně [§ 1811 odst. 1, 2 písm. c) občanského zákoníku, dále také § 12 zákona o ochraně spotřebitele]. Ze smyslu a účelu zákona a z rozhodování Nejvyššího správního soudu plyne, že informace o ceně musí být spotřebiteli přístupná okamžitě bez toho, že by byl nucen činit jakýkoliv úkon směřující k jejímu zjištění. V řešené věci je spotřebitel nucen učinit úkony směřující ke zjištění ceny (rozkliknutí ceníku a nalezení odpovídající částky).
Z rozhodování Ústavního soudu, obecných soudů nebo České obchodní inspekce vyplývá, že v obchodních podmínkách (jimiž jsou zcela nepochybně v řešené věci i tzv. aukční podmínky, neboť nerozhoduje název, ale povaha dokumentu) není možné sjednat platně smluvní pokutu. Pokud není možné v obchodních podmínkách platně sjednat smluvní pokutu, tím spíš v nich není možné ujednat cenu. Tento zákaz je v řešené věci společností Centrum aukcí.cz s.r.o. porušován.
Nikdo, tím spíše podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli, se nesmí na druhé straně dopouštět tzv. neúměrného zkrácení (§ 1793 občanského zákoníku). Neúměrné zkrácení znamená, že společností poskytnuté služby neodpovídají tomu, jakou částku spotřebitel zaplatil. Spočívá-li celé plnění společnosti v tom, že přepošle spotřebiteli veřejně dostupné údaje (přičemž totožnou službu poskytují konkurenti této společnosti zdarma), a následně za to inkasuje 5 000,- (nebo v jiných případech 6 000,-) Kč, jedná se podle našeho názoru o neúměrné zkrácení.
Mediální zpracování případu spotřebitel najde např. na
- https://www.seznamzpravy.cz/clanek/spolecnost-vyuziva-hlad-po-nemovitostech-nasla-trik-ktery-vas-pripravi-o-penize-174492
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097429889-cerne-ovce/221452801080916/
Dosavadní rozhodnutí soudů jsou v tomto případě ve prospěch i v neprospěch společnosti. Domníváme, že rozsudky, které jdou do merita věci, jsou nám známé a vychází ve prospěch společnosti, nesplňují základní požadavky kladené na rozhodovací činnost civilních soudů ohledně věcné správnosti. Např. není na daný případ vůbec aplikována příslušná pasáž zákona přijatá za účelem ochrany spotřebitele, což je mj. důvod ke zrušení takového rozsudku Ústavním soudem ČR.
Rozsudky, s jejichž zněním se ztotožňujeme:
-https://timura.legal/clanky/detail/rozsudek-v-kauze-s-drazby
-https://miroslavahustakova.cz/s-drazby/
Aktuální vzhled "registračního tlačítka" je sice v souladu s částí novely občanského zákoníku, týkající se zákonné úpravy tlačítek zavazujících k platbě (konkrétně § 1826a tohoto zákona). Co se však týká samotného informování o ceně služby, je naše stanovisko neměnné a domníváme se tak, že spotřebitelé o ceně služby nejsou informováni řádně a včas (viz výše).
Zároveň máme nyní k dispozici dvě rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové, která postup ČOI, a tedy i náš názor k dřívějším praktikám společnosti, potvrzují. Více informací se spotřebitelé mohou dozvědět např. v našem článku zde: https://www.dtest.cz/clanek-10251/pozor-na-smejdske-praktiky-spolecnosti-centrum-aukci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, každý potencionální klient obdrží před samotnou registrací všechny smluvní dokumenty emailem, tímto asi je řečeno vše, včetně naplnění § 12 ZOS. Není nám jasné, proč si dTest neumí udělat v rámci objektivního informování spotřebitelů kontrolní registraci na našem webu a potom sdělit všem spotřebitelům reálně zjištěná fakta. To se opravdu dTest tak moc bojí říci lidem pravdu? Je to vůbec možné? Ohledně rozhodnutí KS HK, tak společnost podala proti těmto rozhodnutím Kasační stížnost k Vrchnímu správnímu soudu v Brně a upozorňuje v ní mimo jiné, na dysfunkci veřejné moci. Společnost opakovaně upozorňuje na to, že registrační cesta pro klienty byla nastavena přesně dle doporučení a pokynu ČOI z roku 2019, tedy ČOI by měla pokutovat sama sebe za případné chybné vyložení §12 ZOS. Sám i dTest více jak 14 měsíců všem spotřebitelům tvrdil, že informování spotřebitelů je v pořádku. Ohledně počtu uváděných klientů a výpočet obratu společnosti v předchozím článku je až úsměvné, jak si dTest není schopen zjistit aktuální informace a píše ve svých článcích opravdu "bláboly", kterým snad nemůže nikdo věřit. K počtu klientů 52 tis tazatelů za rok, jedná se o dotazující se žadatele o naše služby, ne o registrované klienty, tento počet 52 tis za rok je uveden právě proto, že je z něho jasné a prokazatelné, že 99,5% všech těchto dotazujících se žadatelů je schopno se seznámit s cenou našich služeb, byť se např. dále neregistrují a to právě z důvodu, že se jim např. cena služby zdá drahá. Bohužel 0,5% lidí je jiná, jsou taková jací jsou a stěžovat si budou neustále a dTest je bude neustále bránit i když je jasné, že prostě všichni lidé nejsou stejní......Aktuálně společnost jedná se znaleckým ústavem, ohledně vyhotovení odborného posudku, který by tato fakta potvrdil, kdy snad nemůže existovat lepší důkaz než tato skutečnost v takto velkém vzorku měřitelných hodnot - potencionálních žadatelů o naše služby. Opětovně vyzýváme touto cestou dTest, učiňte si testovací registraci a napište lidem pravdu, ohledně vašich minulých obav, že budete muset platit poplatek, tak opravdu nebudeme po vás poplatek požadovat, ale již prosíme, napište lidem pravdu. Děkujeme.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.