Počet nahlášených stížností: | 31 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V prosinci r.2013 jsem si zakoupila v eshopu Levné elektro ruční akumulátorový vysavač fy Elektrolux zn. Ergo Rapido ZB 2901. Po roce užívání se značně snížila dob MOŽNOSTI VYSÁVANÍ Z PŮVODNÍCH CCA 20 MINUT NA NYNĚJŠÍCH NYNĚJŠÍCH 5 MINUT. Ani po zapnutí se nerozběhne a 3 x za sebou po cca 2 sekundeách se zastaví a až na potřetí začne fungovat. Vysavač byl trvale umístěn v nabíjecí stanici, byl vždy dobit na plný výkon a používala jsem ho cca obden k vysávání plovoucí podlahy a linolea a cca 2 m koberce bez chlupů.
V OstrAvě jsem navštívila 2 autorizované servisy, ale oba dva odmítly reklamaci uznat se shodným tvrzením, že záruka na baterie je 1 rok !! V jednom servisu si p. vedoucí vyhledal podle čísla výrobku v databázi fy Elektrolux datum výroby a ujistil mě, že tento typ byl vyráběn do konce roku 2012, a že tudíž ležel někde ve skladu do prosince r. 2013, kdy jsem ho zakoupila. Obrátila jsem se proto přímo na fa LEVNÉ ELEKTRO A ŽÁDALA O POMOC. Zde mi bylo písemně doporučeno vedoucím reklamačního oddělení panem Ludačkou zaslat výrobek přímo do Českých Budějovic, což jsem učinila. Asi za 3 týdny mi přišel neopravený vysavač zpět. V reklamačním protokolu je doslova uvedeno:"zamítnuto - baterie nemá plnou kapacitu z důvodu vypršení její životnosti. Životnost baterie je 12 měsíců. Opravu nelze provést v rámci záruky". Proti tomuto závěru jsem se okamžitě ohradila, pracovnice uznala, že záruční doba je 24 měsíců, ale jejich stanovisko je neměnné. Záruka na kapacitu je 12 měsíců !!! O takové záruce se nikde v záručních podmínkách nehovoří a nepíše.
Firma ve zdůvodnění píše o vypršení životnosti baterie, která je prý 12 měsíců, ale záruka na baterii je 24 měsíců. Že se kapacita výrobku snižuje v závislosti na používání je pravda, ale nikde není uvedeno, že se má výrobek používat jen občas a pod. Zdůvodnění zamítnutí reklamace se zabývá životností baterie a ne záruční dobou.
Moje reklamace by měla být uznána, protože KAPACITA BATERIE NEMŮŽE ZA 1 ROK POUŽÍVÁNÍ KLESNOUT O SKORO 80 %. Pokud existuje nějaká záruka NA KAPACITU, MĚLO BY TO BÝT UVEDENO V ZÁRUČNÍCH PODMÍNKÁCH, STEJNĚ TAK BY TAM MĚLO BÝT UVEDENO, ŽE SE MÁ VÝROBEK POUŽÍVAT JEN PÁR DNÍ V ROCE. Firmu upozornit, aby používala správné argumenty týkající se délky záruční doby na baterie a ne tato fakta přiznávat až po nátlaku spotřebitele.
|
Tweet |
Akumulátor zakoupeného vysavače je třeba považovat za příslušenství věci a jako takové jej nelze oddělovat od věci hlavní, proto se na akumulátor nemůže vztahovat žádná jiná záruka, než-li nejméně základní v délce dvaceti čtyř měsíců od převzetí věci. Prodejce je odpovědný i za snížení kapacity baterie, avšak za předpokladu, že dojde k výraznému poklesu kapacity za krátkou dobu (nikoli pozvolné snižování kapacity baterie v důsledku jejího používání). Tím spíše je prodejce odpovědný za úplnou nefunkčnost baterie, a taková skutečnost je důvodem pro zdárné uplatnění reklamace spotřebitelem v záruční době. K podpoře této argumentace u prodejce je možné využít rozsudek okresního soudu v Příbrami sp.zn: 10C 230/2011. Své rozhodnutí odůvodnil okresní soud technickou normou, která udává pokles životnosti baterie.
Záruka se však nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím běžným užíváním ani mechanické poškození výrobku spotřebitelem.
Na právní vztah mezi spotřebitelem a prodávajícím se vztahuje právní úprava tehdejšího občanského zákoníku, neboť kupní smlouvu byla uzavřena v prosinci roku 2013. Dle § 619 zákona odpovídá prodávající za vady, které se projeví jako rozpor s kupní smlouvou po převzetí věci v záruce, nejde-li o věci, které se rychle kazí anebo věci použité. Podle § 627 odst. 3 zákona nemůže být právo z odpovědnosti za vady prodané věci, která je v záruce, zkráceno v neprospěch spotřebitele. Taková ujednání či poskytnuté informace jsou v rozporu s ustanoveními zákona. Prodejce není oprávněn jednostranně záruční dobu akumulátoru krátit. Životnost výrobku závisí vždy na typu konkrétního výrobku a způsobu jeho používání a může být kratší než poskytnutá záruka, avšak prodejce nemůže zamítnout reklamaci jako neoprávněnou jen z důvodu obecného konstatování, že životnost akumulátoru je pouze 12 měsíců.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebitel s uvedenými důvody zamítnutí nesouhlasí, může se ještě před zahájením soudního sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) a uplatnit nárok na řádné vyřízení reklamace, což spotřebitel prokáže přiloženým posudkem znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Pokud se jedná o účelně vynaložené náklady spojené s oprávněnou reklamací, je prodávající povinen tyto náklady na základě žádosti kupujícího proplatit. Účelně vynaloženými náklady jsou náklady, které musí spotřebitel nezbytně nutně vynaložit k tomu, aby mohl reklamaci uplatnit. Jedná se obvykle o náklady na cestovné, poštovné, znalecký posudek.
Společnost nereagovala na naši výzvu k řešení stížnosti. Vzhledem k tomu, že je námi nabízené mimosoudní řešení sporů založeno na principu dobrovolnosti, bude stížnost pro nereakci subjektu uzavřena.
Případné spory mohou být tedy řešeny pouze v soudním řízení, nikoliv prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz, která je založena na principu dobrovolnosti. V případě potřeby další konzultace se neváhejte obrátit na naší spotřebitelskou poradnu na telefonním čísle 299 149 009.