Počet nahlášených stížností: | 4 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Ráda bych upozornila budoucí pacienty světa rovnátek, že pokud do 21 dnů odstoupíte od smlouvy o ortodontické léčbě, jste povinni uhradit poskytovateli částku ve výši 9000 Kč jakožto paušální náhradu nákladů vzniklých poskytovateli v souvislosti s nahráním dat pacienta a jeho příslušných lékařských záznamů do databáze. To se mimo jiné dočtete ve 14 stránkovém dokumentu, který budete podepisovat, avšak nikdo Vás na tuto skutečnost neupozorní.
Neviditelná rovnátka
Myslím si, že by zvýšilo kvalitu služeb neúčtovat si neadekvátně vysoké storno poplatky.
|
Tweet |
Předně uvádíme, že spotřebitelům vždy doporučujeme pečlivě číst znění smlouvy před tím, než bude uzavřena.
Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).
Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.
K povinnosti platit smluvní pokutu zároveň uvádíme, že v případech, kdy je smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách (jak je uvedeno již výše), je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).
Za splnění výše uvedených podmínek by však spotřebiteli mohla vzniknout povinnost na úhradu této smluvní pokuty.
Dle dosud nepřekonané judikatury Nejvyššího soudu ČR (32 Cdo 4469/2010), která se však vztahuje k zákonu č. 40/1964 Sb. (tj. ke „starému“ občanskému zákoníku účinnému do 31. 12. 2013), není možné sjednat smluvní pokutu pro případ odstoupení od smlouvy, resp. pro případ výpovědi smlouvy. Z této prozatím stále aktuální judikatury Nejvyššího soudu ČR vycházíme i my. Smluvní pokuta sjednaná pro případ odstoupení od smlouvy nebo její výpovědi je proto podle nás neplatná a nezakládá nárok na zaplacení jakékoliv částky.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.