Počet nahlášených stížností: | 238 |
Z toho za letošní rok: | 21 |
Stále v řešení: | 8 |
Dobrý den. Dne 9.6.2023 ve 23:00 hodin jsem objednala zájezd pro celou rodinu. Vzhledem k tomu, že jsem neměla dostatek finančních prostředků na svém účtu, požadovala jsem platbu hotově na pobočce - což jsem také do objednávky zadala. V neděli ráno jsem obdržela telefonát od společnosti, že jsem nedodržela svůj závazek - nezaplatila jsem zálohu ve sjednaném termínu - což mělo být 9.6. Požadovali po mě okamžitou úhradu online a odeslání dokladu o zaplacením. S tím jsem tedy nesouhlasila, protože jsem požadovala pouze platbu hotově na pobočce. Ihned jsem tedy objednávku stornovala - emailem. Na storno společnost nereagovala. Také jsem poslala odstoupení od smlouvy - také společnost nereagovala. A nyní - týden vytvořené objednávce mi přislo JEJICH odstoupení od smlouvy s odstupným, které činí 30% ze zájezdu. S tím nesouhlasím. Přijde mi odstupné dost nepřiměřené za 1 den vytvořenou objednávku. Děkuji za případné rady.
Smlouva o zájezdu
Nesouhlasím s výší odstupného u CK
|
Tweet |
K uhrazení částky za zájezd:
Dle obchodních podmínek společnosti DER Touristik CZ a.s. čl. 4 (https://www.dertouristik.cz/DerTouristik/media/Der-Touristik/PDF/vop/2023_ATCOM-VOP_kveten-2023.pdf) je zákazník povinen zaplatit zálohu (první splátku konečné ceny) již v den uzavření smlouvy o zájezdu. Jakákoliv platba dle smlouvy o zájezdu se považuje za uhrazenou okamžikem připsání příslušné částky na účet cestovní kanceláře (dále jen "CK") vedený u peněžního ústavu nebo zaplacením v hotovosti na pobočce CK, případně u provizního prodejce CK. Domníváme se, že uhrazení první zálohy v hotovosti na pobočce je možné zejména v případě, kdy zákazník uzavírá smlouvu o zájezdu přímo na pobočce. Pokud se spotřebitel se společností přímo nedomluvil na možnosti uhrazení první zálohy později než v den uzavření smlouvy o zájezdu a první zálohu neuhradil v tentýž den, je CK obecně oprávněna od smlouvy o zájezdu odstoupit, přičemž neuhrazení ceny zájezdu nenahrazuje odstoupení od smlouvy o zájezdu zákazníka. V tomto případě by však odstoupení od smlouvy ze strany společnosti (s požadováním odstupného) bylo dle našeho názoru nepřiměřené.
Jestliže však bylo možné vybrat platbu v hotovosti na pobočce při zadávání objednávky a společnost dále nijak řádně spotřebitele neinformovala, kdy je nutné první zálohu zaplatit, máme za to, že spotřebitel nemohl rozumně předpokládat, že je vyžadována platba první zálohy v den uzavření smlouvy o zájezdu v případě, kdy je tato informace obsažena pouze v obchodních podmínkách společnosti. Takové ustanovení lze vyhodnotit jako překvapivé dle § 1753 Občanského zákoníku a mělo by být vůči spotřebiteli neúčinné. I v případě, kdy by byl o splatnosti zálohy spotřebitel řádně informován, se domníváme, že by v tomto případě bylo toto ujednání nepřiměřené.
K odstupnému:
Podle § 2533 odst. 2 Občanského zákoníku platí, že pokud bylo ujednáno odstupné (stornopoplatky), musí být jeho výše přiměřená. Přiměřenost odstupného se odvíjí od doby mezi okamžikem odstoupení od smlouvy a okamžikem zahájení zájezdu s ohledem na očekávané úspory nákladů a na příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Pokud odstupné ujednáno nebylo, odpovídá jeho výše ceně zájezdu snížené o úspory nákladů a o příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Na žádost zákazníka pořadatel výši odstupného odůvodní.
Výše odstupného je přitom uvedena v obchodních podmínkách společnosti v čl. 5 a čl. 6.
V podmínkách společnosti je také uvedeno, že spotřebitel má možnost prokázat, že přiměřená částka náhrady, která společnosti náleží, je podstatně nižší než požadovaná výše odškodnění.
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud spotřebitel nebyl o uhrazení první zálohy řádné informován a informace o splatnosti první zálohy byla obsažena pouze v obchodních podmínkách společnosti, máme za to, že smlouva o zájezdu trvá a spotřebitel může trvat na uhrazení ceny zájezdu v hotovosti na pobočce.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.