Počet nahlášených stížností: | 312 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 14 |
k Elgas Energy jsem byla automaticky převedena od Františkových energií v únoru 2022, od kdy platím zálohy, ale doposud mi nevystavili řádné vyúčtování záloh, které u našeho odběrného místa probíhá v prosinci. Po telefonických urgencích z ledna 2023, následovala emailová reklamace v únoru 2023 a po dalších neúspěšných pokusech (na základě zde uvedených rad) jsem v dubnu 2023 zaslala oficiální reklamaci poštou s doručenkou.
Na oficiální reklamaci zatím nepřišla reakce a než se vše vyřeší, chci co nejdříve přejít k jinému dodavateli (např. EON u kterého již mám plyn). Chci tedy vypovědět smlouvu o dodávkách elektřiny. S Elgas Energy ale nemám podepsanou žádnou smlouvu, na jejíž výpovědní podmínky bych se při výpovědi odkázala a na žádost o její poskytnutí jsem se její kopie nedočkala. V tomto případě bych chtěla služby vypovědět z důvodu nevystaveného řádného vyúčtování záloh a v zákonem určeném termínu nedořešené reklamace, což by měla být jedna z důležitých povinností dodavatele. Je možné se ve výpovědi odkázat pouze na VOP z jejich webu a pokud ano, jakou výpovědní lhůtu zadat a jaký konkrétní bod VOP použít jako důvod, aby mi výpověď akceptovali, případně aby šel použít při případném pokračování sporu o akceptaci výpovědi? Pokud s reklamací nakonec uspěji, budu chtít kvůli ztrátě důvěry (a zcela oprávněné obavě z blížícího se krachu této společnosti) dodávku elektřiny i přesto vypovědět s nějakou standardní výpověďní lhůtou. Když ale nemám v ruce smlouvu s konkrétními daty, závazky a výpovědními lhůtami, jak dlouhou lhůtu a od kdy mám počítat a jak se potom postavit k případnému zamítavému postoji dodavatele? Nový dodavatel mě nepřevezme, dokud nebude výpověď stávajícím dodavatelem akceptována. Prioritou je nyní, co nejdříve od Elgasu odejít a neplatit jim další a další zálohy s vědomím, že o ty peníze můžu při krachu úplně přijít.
Elektřina (více v příloze)
V příloze zasílám informační dopis o převodu dodávek elektřiny pod Elgas Energy, kontrolní samoodečet z ledna 2023, emailovou reklamaci z února 2023 a písemnou reklamaci z dubna 2023 (vše v jednom souboru + dodejku v druhém souboru). Na reklamaci zatím nemám reakci a žádám o radu, jak výpověď smlouvy (kterou nemám k dispozici) napsat, abych si po právní stránce zachovala maximální šanci na akceptaci ze strany Elgas Energy. Dále pak žádám o radu, jak dále pokračovat v tlaku na vyúčtování záloh, jakou formou vyžadovat sankci za nevyřízení reklamace v termínu a zda si v tomto případě můžu dovolit přerušit platby záloh do doby vyřešení sporu (případně alespoň do výše nárokovatelné sankce za nevyřízení reklamace). Dá se případně jednostranně změnit výše placených záloh, např. že bych místo 1700,-Kč platila třeba jen symbolických pár set korun do doby, než se situace vyjasní, bez rizika odpojení od dodávek elektřiny (tzn. zálohy budu dál platit, ale v nesprávné výši)?
A ještě jeden technický dotaz - Mohu k doručení dalších písemností do Elgas Energy využívat datovou schránku svého syna (přes datovku by byly zasílány mnou podepsané dokumenty) místo poštovní doporučené zásilky s dodejkou?
|
Tweet |
V tomto případě mohlo dojít ke splynutí dodavatelů (všechny práva a povinnosti z bývalé smlouvy přešly na novou společnost). Spotřebitel však o splynutí musí být předem informován a nesmí mu být změněny podmínky smlouvy.
Vyúčtování:
Pokud spotřebiteli nebylo dodáno vyúčtování za vyúčtovací období, měl by spotřebitel uplatnit reklamaci. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.).
Vypovězení závazku:
Závazek lze vypovědět, ujednají-li si to strany nebo stanoví-li tak zákon. Je-li závazek vypovězen, zaniká uplynutím výpovědní doby. Lze-li však závazek vypovědět bez výpovědní doby, zaniká závazek účinností výpovědi. Tato výpovědní doba bývá stanovena ve smlouvě.
Skutečnost, že spotřebitel nemá původní smlouvu u sebe fyzicky, by vypovězení smlouvy nemělo bránit, jelikož podnikatel by měl mít smlouvu u sebe také, jelikož na základě ní má právo po spotřebiteli požadovat určité plnění.
Další užitečné informace nalezne spotřebitel například zde: https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.
Zálohy:
Je nezbytné rozlišovat mezi navýšením záloh a navýšením ceny. Změna záloh ze strany společnosti je zpravidla možná, neboť zálohy často nebývají fixované/garantované. Je však nutné splnit několik podmínek - mezi hlavní patří informování spotřebitele o tomto zvýšení a vyhrazení si této možnosti ve smlouvě. U zvýšení záloh ale stále platí, že dle § 11 odst. 6 energetického zákona musí být zálohy nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby - nelze je tak zvýšit bezdůvodně (resp. na nedůvodnou výši). Spotřebitel zároveň může navrhnout její snížení. Pokud toto snížení bude o jednotky %, dodavatel energií požadavku často vyhoví bez námitek. V případě, že by však spotřebitel chtěl snížit zálohy o větší část, měl by dodavateli tento krok odůvodnit.
V případě, že nebudou zálohy spotřebitelkou řádně placeny, může dojít k vymáhání dlužné částky navýšené o úroky z prodlení a případně také k odpojení od dodávek energií.
Datová schránka:
Spotřebitelka je oprávněna na syna postoupit práva, aby případné spory se společností řešil sám. Pokud však k postoupení práv nedojde a spotřebitelka zašle prostřednictvím cizí datové schránky písemnosti, domníváme se, že společnost je povinna na ně reagovat. Mohlo by však následně dojít k odmítnutí řešení situace ze strany společnosti, jelikož oprávněnou osobou (např. v případě reklamace) je spotřebitelka, nikoliv její syn.
Nereaguje-li podnikatel na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude adresován společnosti: ELGAS Energy s.r.o., Dobronická 1257, 148 00 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.