Počet nahlášených stížností: | 3 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, na začátku května 2023 jsem obdržela od společnosti Heimatort s.r.o. vyúčtování služeb za období 01-06/2022 pro byt, který jsem měla pronajatý od roku 2016. Ke dni 29.06.2022 jsem již ukončila nájem bytu, byt byl z mé strany řádně vrácen. S protokolem o vyúčtování služeb nesouhlasím a rovněž nesouhlasím s vyčísleným nedoplatkem. Jedná se o smyšleně vypadající protokol o vyúčtování služeb, ve kterém nejsou uvedené žádné hodnoty týkající se skutečných stavů měřidel, spotřeby či zaplacených záloh. Dále mi pronajímatel účtuje služby, které mi jako nájemci nepřísluší hradit a jsou v jeho režii (např. správní činnost, pojištění, bezpečnostní služby). Požadovala jsem, aby tyto služby byly z vyúčtování vyjmuty. Firmě Heimatort s.r.o. jsem zaslala obratem námitky k obdrženému vyúčtování, dne 10.05.2023 byl firmou dopis přijat. Na moje námitky však dosud nikdo nereagoval. Vzhledem k tomu, že jsem aktuálně v 7. měsíci těhotenství a ráda bych měla vše definitivně dořešené, obracím se na Vás s žádostí o pomoc. Bohužel ze společnosti se mnou nikdo nekomunikuje. Od ukončení nájmu a předání bytu jsem dosud neobdržela zpět ani kauci, přestože byt jsem vrátila v pořádku, vše mám podložené předávacím protokolem. Nájem jsem vždy řádně a včas hradila. Majitel bytu se mnou od předání bytu (června 2022) absolutně nekomunikuje.
Tímto způsobem mi byly vyúčtovávány i předchozí roky. Majitel bytu mi standardně se zpožděním zaslal protokol o vyúčtování služeb, který si vytvořil v Excelu či Wordu a požadoval po mě nehorázné nedoplatky, které by v bytě 1kk o cca 30m2 nemohly nikdy vzniknout. Na vyúčtovávání spojená s užíváním bytu za rok 2019, 2020, 2021 jsem vždycky reagovala stejným způsobem, zaslala jsem námitky, uvedla, že vyúčtování nemá zákonné náležitosti, že chci využít svého práva na seznámení se vyúčtováním, že je žádám o nápravu a zároveň o vypuštění položek, které nemám hradit. Na moje dopisy zpravidla nikdo nereaguje, nebo zareaguje právní zástupce společnosti, který mi standardně vyhrožuje a následně komunikovat i přestane do dalšího vyúčtování. Za roky 2019, 2020, 2021 jsem komunikovala se společností LDD reality a.s. (IČ: 06441131), jednatelem či zástupcem je rovněž pan Dominik Halmoši stejně jako v aktuální firmě Heimatort s.r.o. Pan Halmoši má založených několik firem, přes které zajišťuje pronájem bytů v Českých Budějovicích.
Vzhledem k tomu, že v bytě již nebydlím a s narozením miminka budu již mít jiné starosti, ráda bych měla s pronajímatelem bytu vše definitivně dořešené. Nerada bych byla následně někde popotahována, že mu dlužím za nedoplatky atd. Zároveň bych chtěla, aby došlo z jejich strany k vypořádání kauce, v této době při pořizování výbavy jsou pro mě všechny peníze velmi důležité. Pronajímatele jsem opakovaně vyzývala, aby dodržoval své povinnosti dle zákona č. 67/2013 Sb., a upozorňovala na svá práva a možnosti, které mi zákon nabízí, bohužel z jeho strany nebyla jakákoliv snaha a náprava. Já jsem nyní již poměrně zoufalá a nevím, jakým způsobem situaci dořešit.
vyúčtování služeb spojených s užíváním bytu na základě nájemní smlouvy
Urovnání sporu, dodání správných a opravených podkladů/protokolů k vyúčtování služeb tak, aby byly zřejmé skutečné výše vzniklých přeplatků a nedoplatků. Navázání komunikace ze strany pronajímatele, aby došlo k definitivnímu dořešení všech záležitostí v souvislosti s pronájem bytu. Navrácení kauce, která byla zaplacena při zahájení pronájmu bytu v roce 2016 a nebyla vrácena po ukončení nájmu bytu v roce 2022. Vzhledem k tomu, že pronajímatel na mé námitky zpravidla nereagoval, tak celá tato nepříjemná situace pro mě nemá řešení a táhne se již několik let.
|
Tweet |
Pokud spotřebitelka nesouhlasí s vyúčtováním služeb, je vhodné uplatnit reklamaci, tak jak zde již spotřebitelka podle popisu stížnosti učinila.
Nájemce je povinen platit pronajímateli za služby, které v bytě či domě bezprostředně spotřebovává a má z nich okamžitý prospěch. V případě, že v nájemní smlouvě ujednání o službách chybí, hradí nájemce takzvané nezbytné služby stanovené občanským zákoníkem. Mezi ně patří dodávky vody, odvoz a odvádění odpadních vod včetně čištění jímek, dodávky tepla, odvoz komunálního odpadu, osvětlení a úklid společných částí domu, zajištění příjmu rozhlasového a televizního vysílání, provoz a čištění komínů, případně provoz výtahu. Někdy však může být rozsah služeb jiný, záleží na konkrétní nemovitosti, navíc ne každá dohoda o službách nájemce zavazuje.
Pojištění domácnosti není službou výše vymezenou, ovšem jeho úhradu lze po nájemci požadovat. Platba nájemcem se totiž dá zdůvodnit tím, že pojištění chrání i jeho majetek. Více informací ohledně služeb, které přísluší platit nájemci, nalezne spotřebitel zde: https://www.dtest.cz/clanek-8097/jake-sluzby-plati-najemce-bytu.
Podle § 2254 občanského zákoníku platí, že strany si mohou sjednat jistotu. Při skončení nájmu pronajímatel vrátí jistotu nájemci, přičemž si započte to, co mu nájemce případně z nájmu dluží. Nájemce má právo na úroky z jistoty od jejího poskytnutí alespoň ve výši zákonné sazby.
Pokud jistota nebyla vrácena, mohlo by se jednat o bezdůvodné obohacení. Zadržuje-li podnikatel peněžní prostředky spotřebitele bez právního důvodu, jedná se o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.