Počet nahlášených stížností: | 9 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Společnost PRE (Pražská energetika a.s.) mi odpojila z důvodu nedoplatku odběrné místo, přičemž mi nezaslala upomínky, kterými by mě na nedoplatek upozornila.
Dle zákona má dodavatel povinnost mě před odpojením elektřiny informovat a stanovit lhůtu přiměřenou k úhradě. Na infolince PRE mi přitom řekli, že upomínku doručuje až technik v den odpojení. S technikem jsme se samozřejmě nepotkali, takže jsem se o celé záležitosti dozvěděl, až když přestala jít elektřina. Ještě týž den jsem samozřejmě závazek uhradil a byl jsem nucen uhradit i POPLATEK ZA OPĚTOVNÉ PŘIPOJENÍ ve výši 1567 Kč. Společnost následně dodávku energií obnovila.
Pominu teď, že mi přijde krajně nevhodné, že společnost nemá ani dostatek slušnosti a před odpojením například nezavolá a nevyzve k úhradě.
Hlavní problém však spočívá v tom, že společnost nezaslala upomínky. A v tomto spočívá jádro celé záležitosti. Společnost PRE, která nejprve tvrdila, že mi upomínku doručoval technik v den odpojení, následně otočila a teď mi tvrdí, že mi upomínku zasílali na mou adresu písemně předem. Když jsem je ale vyzval, aby mi ukázali dodejku nebo potvrzení o tom, že bych si dopis nevyzvedl, PRE mi řekla, že zásilku zasílají jen obyčejným psaním a žádné potvrzení o odeslání ani o doručení nemají. Přitom mi naúčtovali 67 Kč za upomínku, což rozhodně není poplatek za obyčejný dopis. Společnost opakovaně vyzývám, aby mi nějak doložila, že mi upomínku skutečně doručili, jinak by to totiž znamenalo, že nesplnili svou povinnost a odpojili mě neoprávněně. V takovém případě požaduji úhradu 1567 Kč za neoprávněné odpojení, kdy dodavatel před odpojením nesplnil své povinnosti (nebo není schopen prokázat, že je splnil).
PRE mi tvrdí, že žádnou povinnost mi zasílat doporučeně nemají a údajně stačí písemnost zaslat obyčejným dopisem bez potvrzení doručení, protože v zákoně se mluví jen o tom, že dodavatel má povinnost odběratele písemně informovat, ale není uvedeno, jakým způsobem. Můj právní názor k věci zní takto:
Pokud je někomu uložena povinnost, je na něm, aby prokazoval její splnění, jelikož nikdo jiný to pochopitelně prokazovat nemůže. V situaci tvrzení proti tvrzení nelze předpokládat, že povinnost byla splněna, když ten, kdo ji splnit měl, to nemůže prokázat. Obdobně bych já mohl tvrdit, že jsem už peníze zaplatil na pokladně, ale nemám u sebe potvrzení o zaplacení a žádný zákon mi neukládá, abych si ho uchovával. V takové situaci by to také byl můj problém, protože bych zkrátka nemohl doložit splnění své povinnosti.
Dodavatel se zcela dobrovolně rozhodl, že svou povinnost (písemně mě informovat) bude plnit jen neprokazatelným způsobem (asi z úsporných důvodů). To je pouze jeho rozhodnutí a mě upřímně vůbec nezajímá.
Zasílat neprokazatelným způsobem (obyčejným psaním) je dle zákona patrně právem dodavatele, ale je tedy i jeho rizikem, když například přepravce zásilku ztratí a on tak nebudete mít ve své dispozici nic, čím by mohl odpovědnost na přepravce přenést. Já jako klient bych byl takovou ztrátou zásilky poškozen a přitom bych se neměl jak bránit, jelikož dodavatel si zvolil jednodušší řešení. To nemluvím o stavu, kdy dodavatel zásilku vůbec nezaslal (což si myslím já, případně někde udělal chybu, zaslal ji jinam apod.). Právě pro vyloučení toho, zda došlo k chybě, existuje institut doporučené zásilky, kdy je splnění povinnosti prokazatelné. Jak ale dodavatel uvedl, postupovat tak nemusí, nicméně nemůže mi pak podsouvat, že tento úsporný postup by měl být na můj úkor a když už zásilka nedojde, tak že bych měl nějakou povinnost předstírat, že mi vlastně dorazila nebo snad dokonce uplatnit nějakou fikci doručení (která právě platí jen u doporučených zásilek).
Závěrem prosím o Váš názor, zda mám právo požadovat prokazatelné doložení toho, že mi byla upomínka doručena, případně požadovat náhradu za neoprávněné odpojení.
PRE dodávky elektřiny
Uhradit škodu v podobě neoprávněného odpojení odběrného místa
|
Tweet |
Podle § 51 odst. 1 písm. b) energetického zákona platí, že neoprávněným odběrem elektřiny je odběr při opakovaném neplnění platebních povinností nebo platebních povinností, vyplývajících z náhrady škody způsobené neoprávněným odběrem elektřiny, které nejsou splněny ani po upozornění.
V takovém případě má však spotřebitel podle § 11ea téhož zákona právo na poskytnutí informace o opatřeních, kterými je možné předejít přerušení nebo ukončení dodávek elektřiny. Informace o dostupných opatřeních musí zahrnovat alespoň informaci o tom, zda dodavatel elektřiny umožní spotřebiteli dohodnout splnění platebních povinností ve splátkách, a podmínky plnění platebních povinností ve splátkách. Informace musí dodavatel elektřiny poskytnout spotřebiteli společně s upozorněním na neplnění smluvených platebních povinností alespoň 30 dní před požadovaným dnem přerušení dodávek z důvodu neoprávněného odběru elektřiny.
Pokud společnost tvrdí, že upomínky byly řádně a včas zaslány, měla by být schopna tuto informaci také prokázat. Pokud by se zjistilo, že spotřebitel byl odpojen neoprávněně, domníváme se, že poplatek za opětovné připojení by se mohl považovat za bezdůvodné obohacení.
Zadržuje-li podnikatel peněžní prostředky spotřebitele bez právního důvodu, jedná se o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Společnost Pražská energetika, a.s. se rozhodla nevyužít možnosti smírného řešení sporů a nadále je ochotna s nespokojenými zákazníky komunikovat pouze prostřednictvím svého systému řešení reklamací a stížností. Případné spory mohou být tedy řešeny pouze ve správním řízení u Energetického regulačního úřadu, nikoliv prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz, která je založena na principu dobrovolnosti. Z toho důvodu bude stížnost uzavřena.
Pro úplnost přikládáme odkaz, který obsahuje kontakt na ombudsmana PRE: https://www.pre.cz/cs/profil-spolecnosti/o-nas/ombudsman-pre/podani-na-ombudsmana/.