Počet nahlášených stížností: | 29 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
nechal jsem přes instalatéra koupit a naistalovat boiler. Po instalaci jsme zjistili, že datum výroby je rok 2020. Je možné, že Hornbach prodává takto staré boilery? A jak je to prosím se zárukou?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
od DZD Dražice jsem dostal tuto odpověď:
Dobrý den,
pokud odebere obchodní partner ohřívač z našeho skladu, do 12 měsíců zboží musí prodat, jinak začne automaticky běžet takovému ohřívači záruční lhůta.
Takže kupovat ohřívač se starším datem výroby nemusí být výhodou.
P. Šifta
--------------------------------------------------------------------------
děkuji
Oupický Tomáš
informace. Prodloužení záruky. Navrhněte řešení
|
Tweet |
Platí, že podnikatel může prodávat i spotřební zboží starší výroby či zboží již použité. V případě použitého zboží však musí o této skutečnosti spotřebitele předem řádně informovat.
Obecně platí, že spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Na tuto lhůtu nemá vliv datum výroby daného zboží. Podnikatel má tedy i přes starší datum výroby povinnosti spojené s vadným plněním.
Pokud by se však jednalo o koupi použité věci, mohou strany zkrátit dobu k uplatnění práva z vad až na jeden rok. Zkrácenou dobu trvání odpovědnosti za vady je však třeba vyznačit v dokladu o koupi. Uvede-li prodávající v dokladu o zakoupení například pouze 6 měsíců, nebude se k tomu přihlížet a bude platit nejnižší přípustné zkrácení.
Prodávající nese odpovědnost i za vady použitého zboží. Pokud se zboží prodává s tím, že bylo už po nějakou dobu používané, je samozřejmě i v odpovídající míře opotřebené, proto se nemůže odpovědnost prodávajícího vztahovat na stav opotřebení v okamžiku jeho prodeje. V § 2167 odst. 2 občanského zákoníku je uvedeno, že vadou věci není opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním nebo u použité věci opotřebení odpovídající míře jejího předchozího používání.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.