Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
Na začátku března jsem koupil na stránkách www.hallux.cz svítidlo '7529 Bremo'.
25.3.15 jsem ho vyzvednul na výdejném místě. Po rozbalení se objevilo, že ono neodpovídá popisu na webových stránkách, proto rozhodl jsem využit práva odstoupení od smlouvy z důvodu rozporu z kupní smlouvou. Ale protože Prodejce odmítl mi vrátit cenu zpětného poštovného, oznámil jsem, že zboží reklamuji z důvodu nesplnění jakosti při převzetí. Po dohodě s Prodejcem reklamované zboží jsem 27.3.15 poslal na dohodnutou adresu; 30.3.2015 balík byl doručen Prodejcovi.
14.04.15 mi Prodejce vrátil kupní cenu svítidla + poštovné od Prodejce ke mne, což by mohlo znamenat, že reklamace byla uznaná. Nicméně ani po 30 dnech mi Prodejce nevystavil doklad o přijetí reklamaci a způsobu její vyřízení a ani po opakované výzvě a odkázání na Občanský Zákoník nevrátil cenu 'zpětného' poštovného, směrem ode mne (kupujícího) k sobě (prodejci).
10.5.15 jsem poslal Prodejcovi poslední vyzvu k zaplacení poštovného. Prodejce mi nabídnul částku 100Kč místo 157Kč, s čímž já souhlasil, ale ani v dohodnuté době peníze na účet nedorazili.
Dle platného Občanského Zákoníku takové chovaní je omezením prav Kupujícího, který má právo na úhradu všech nákladů, spojených s vyřízením reklamaci.
Svítidlo 7529 Bremo
Vrátit 157Kč poštovného.
Omluvit se.
|
Tweet |
V tomto konkrétním případě bude podstatné, zda vůle spotřebitele směřovala k využití práva na odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku dle § 1829 odst. 1 občanského zákoníku anebo spotřebitel chtěl skutečně reklamovat jakost zboží při převzetí podle § 2161 občanského zákoníku. Jedná se totiž o dva různé právní instituty, které nelze navzájem směšovat, jak se zřejmě v tomto případě stalo.
Ustanovení § 1829 odst. 1 občanského zákoníku umožňuje spotřebiteli odstoupit od kupní smlouvy uzavřené na dálku přes internet do 14 dnů od převzetí zboží, aniž by bylo nutné to jakkoliv zdůvodňovat. Základní podmínkou je, aby byla smlouva uzavřena na dálku. Pokud se spotřebitel rozhodne odstoupit, nesmí být pochyb o tom, že si přeje smlouvu zrušit. Zakoupené zboží je povinen do 14 dnů od této chvíle vrátit zpět prodejci a ve stejné lhůtě by měla spotřebiteli dorazit plná kupní cena zakoupeného zboží.
Podle § 1832 odst. 1, 2 občanského zákoníku musí prodejce vrátit celou částku, kterou od spotřebitele na základě smlouvy přijal, včetně nákladů na dopravu ke spotřebiteli, ovšem pouze do výše nejnižší ceny jím nabízené dopravy (nepočítá se osobní odběr). Peněžní prostředky vrací stejnou formou, jako bylo placeno, případně v jiné formě, kterou spotřebitel odsouhlasí nebo která pro spotřebitele neznamená náklady navíc. Pokud si spotřebitel vyzvedl zboží osobně na výdejním místě, nemá nárok na vrácení nákladů na dopravu ke spotřebiteli, neboť žádné takové náklady nevznikly.
Podle ustanovení § 1832 odst. 3 občanského zákoníku náklady spojené s navrácením zboží zpět prodejci nese spotřebitel, ledaže spotřebitel před uzavřením smlouvy nebyl žádným způsobem informován o povinnosti je hradit (např. formou internetových stránek obchodu). V takovém případě jdou za provozovatelem obchodu. V obchodních podmínkách prodejce na stránkách www.hallux.cz/obchodni-podminky.html však je obsaženo následující ustanovení "Náklady na dopravu za vrácené zboží zpět dodavateli hradí zákazník. "
Pokud však spotřebitel uplatnil reklamaci zakoupeného zboží, má nároky z vadného plnění dle § 2169 odst. 1. Spotřebitel má v takovém případě ze zákona právo odstoupit od smlouvy pro nesplnění jakosti při převzetí až poté, kdy žádal dodání nové věci bez vad (výměnu zboží za bezvadné v souladu s uzavřenou smlouvou), ale nebylo by to možné například proto, že zboží už se nevyrábí, není skladem. Ustanovení § 2169 odst. 1 občanského zákoníku stanoví totiž určitou hierarchii nároků z vadného plnění, kterou je povinen spotřebitel dodržet při rozhodování o způsobu vyřízení reklamace.
Pokud se jedná o účelně vynaložené náklady spojené s oprávněnou reklamací, je prodávající povinen tyto náklady na základě žádosti kupujícího proplatit. Účelně vynaloženými náklady jsou náklady, které musí spotřebitel nezbytně nutně vynaložit k tomu, aby mohl reklamaci uplatnit. Jedná se obvykle o náklady na cestovné, poštovné, znalecký posudek. Právo na jejich úhradu vychází z ustanovení § 1924 občanského zákoníku. Spotřebitel může tedy při reklamaci trvat na vrácení peněz za poštovné při odesílání zboží zpět.
Společnost byla o podané stížnosti informována. Bohužel doposud neprojevila zájem se ke stížnosti vyjádřit, proto jsme se rozhodli případ uzavřít z důvodu nereakce podnikatele.
V případě potřeby další konzultace se neváhejte obrátit na naší spotřebitelskou poradnu na telefonním čísle 299 149 009.