Počet nahlášených stížností: | 174 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 10 |
Dne 12. 07. 2023 jsem u společnosti Rivalenti.cz objednala kleštičky na tuhé nehty u nohou. Obratem jsem VISA kartou prostřednictvím CŠ. a.s. zboží proplatila.
Zboží mělo na mám adresu - "Pošta do ruky" být dodáno dne 18. 07. 2023. Dodáno nebylo, proto jsem e-mailem oslovila tuto akciovou společnost s prosbou o vysvětlení. Odpovězeno mně bylo, že zahraniční dodavatel zboží prodejci nedodal, neupřesnil ani náhradní termín dodání, tudíž se může stát, že zboží vůbec nebude dodána. Má zádost o navrácení finanční hotovosti při objednávce uhrazené, byla prodejcem Rivalenti zamítnuta, že již dodavateli v zahraničí zboží zaplatili a je tedy nevratné.
Podala jsem Reklamaci u ČS. a.s., kde mám účet s doložením materiálů objednávky + úhrady + mailové komunikace. Reklamace byla přijata a je ve vyřizování. Nedoufám však, že se svých peněz doberu, byť neuplynula zákonná doba 14 dnů kdy mohu smlouvu anulovat a žádat o vrácení hotovosti.
Kleštičky na tuhé nehty - obj. č. *** ze dne 12. 07. 2023
Vrácení finanční částky v plné výši vzhledem k odstoupení od Smlouvy v zákonné lhůtě 14. dnů
|
Tweet |
Vzhledem k uvedené skutečnosti ve stížnosti, že spotřebitel zakoupil zboží na e-shopu rivalenti.cz, jsme za subjekt označili společnost Vesta Active s.r.o., která je na e-shopu uvedena.
Předně uvádíme, že Česká obchodní inspekce na webových stránkách www.coi.cz/rizikove před těmito stránkami spotřebitele varuje.
Před využitím e-shopů a zaplacením spotřebitelům doporučujeme, aby si zjistili podstatné informace (jako jsou provozovatel e-shopu, zda je možné věc vrátit, jakým způsobem, na jakou adresu a dokdy by měly být peníze vráceny na účet) a ověřili si e-shop, což lze učinit např. na určitých recenzních portálech.
Společnost Vesta Active s.r.o. uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako lokální administrátor pro ČR trh, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto ustanovení vyhodnotit jako překvapivé a dle § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, by vůči spotřebiteli mělo být neúčinné. V momentě, kdy se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není spotřebitel na fakt, že nejedná přímo s prodejcem, nikterak upozorněn, není možné podle našeho názoru dojít k jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. Při tomto závěru vycházíme mj. i z rozhodovací činnosti ADR České obchodní inspekce.
Odstoupení od smlouvy a reklamaci je tak možné uplatnit u společnosti Vesta Active s.r.o.
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné i prostřednictvím § 1829 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického a euro konformního výkladu i ještě před samotným převzetím. Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti Vesta Active s.r.o., Na Folimance 2155/15, 120 00 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si dokumenty ohledně odstoupení od smlouvy uschovat.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Spotřebitelka nám sdělila, že se obrátila s podnětem na svou banku. Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitelku, aby nás mohla informovat o vývoji případu a o tom, zda jí byly peníze vráceny.
ČS.a.s.mne nesprávně informovala, že mám s reklamací 15 dnů počkat a pak znovu reklamovat, cožje naprosto v rozporu s vaší informací s odkazem na OZ § 1832 zákona č. 89/2012 Sb.
Prosím, pokračujte s vymáháním vrácení peněz na základě mého zrušení Smlouvy v objednávcec. 8876400.
Přes svou DS jsem s.r.o. RIVALENTI do její DS scifzad opětovně zaslala původní Žádost o zrušení smlouvy č.viz výše a vzáce í peněz.V DS reakci TIVALENTI nemám! Kauza trvá, prosím pomozte s vymáháním, pokračujete.Děkuji.
Ustanovení § 1832 občanského zákoníku se váže k povinnosti prodávajícího (tedy Vesta Active s.r.o.) vrátit po odstoupení od smlouvy spotřebiteli všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho prodávající na základě smlouvy přijal. Toto ustanovení tedy nespadá na zprostředkovatele (v tomto případě Českou spořitelnu, a.s.), která pouze uskutečnila platbu.
Reklamace platby kartou u České spořitelny, a.s. nemusí být vždy uznána. Závisí na konkrétním případu a dodaných podkladů od spotřebitele. Domníváme se, že Česká spořitelna a.s. zde posuzuje proces dodání zboží a očekává, zda zboží bude spotřebiteli v následujících týdnech dodáno vzhledem k datu objednávky.
Více informací k reklamaci plateb kartou u České spořitelny, a.s. nalezne spotřebitelka zde: https://www.csas.cz/cs/caste-dotazy/jak-mohu-reklamovat-platbu-kartou.
Spotřebitelka také může využít mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci, jak již je uvedeno výše.
Stížnost nyní přeřazujeme na subjekt.
Vážená paní Halmová, dobrý den,
dne 20.07.2023 Vám byla vrácena celá finanční částka na Víš bankovní účet.
Velice se omlouváme za způsobené komplikace, které nastaly.
Děkujeme za pochopení.
Hodnocení:
Komentář: Peníze mně byly vráceny na základě doporučené mé výzvy přes mou DS.