Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Zaslána Žádost o náhradu škody i Předžalobní výzva. Jako odpověď v mailu z minulého týdne jen opětovné odmítnutí uznání škody. Ráda bych na to odpověděla - něco si "pamatují" jinak, než to bylo, ale nevím, jestli se k tomu mám vracet - pořád se zabývají reklamací a ne způsobením škody složením pohovky na ulici.
Tento případ popsán ve vašem časopise i na Novinky.cz v sekci finanční rádce.
pohovka Focus
prosba o Vaši pomoc - dosažení požadované náhrady. V případě potřeby přepošlu opět všechny maily mezi mnou a Nábytkem Wojak a Žádost o náhradu škody i předžalobní výzvu.
|
Tweet |
V tomto případě došlo k porušení občanského zákoníku jak ze strany spotřebitelky, tak ze strany prodejce. Proto doporučujeme oběma smluvním stranám vzájemnou dohodu o výši nahrazení škody, která vznikla v důsledku protiprávního jednání prodejce vůči věci z ukončené a vyřízené reklamace, kterou si spotřebitelka odmítla převzít.
Zákonný postup spotřebitelky při zamítnutí reklamace prodejcem je následující:
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebitel s uvedenými důvody zamítnutí nesouhlasí, může se ještě před zahájením občanskoprávního soudního sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci. Pokud ani v takovém případě nebude reklamace uznána, je nutné, aby spotřebitel svá práva z vadného plnění uplatnil v rámci občanskoprávního řízení
Spotřebitelka nepostupovala však v souladu se zákonem, neboť byla při zamítnutí reklamace prodejcem, povinna si reklamované zboží z ukončeného reklamačního řízení vyzvednout. Jestliže si reklamované zboží spotřebitelka odmítne převzít, ocitá se v prodlení věřitele dle § 1975 občanského zákoníku. V tomto případě se uplatní rovněž přiměřeně ustanovení občanského zákoníku o nevyzvednutí věci z opravy (svépomocný prodej § 2609). Podle tohoto ustanovení může prodejce na účet spotřebitele věc vhodným způsobem prodat, nepřevezme-li spotřebitel věc bez zbytečného odkladu po vyrozumění o vyřízení reklamace. Nebrání-li tomu povaha věci, prodejce vyrozumí spotřebitele o zamýšleném prodeji a stanoví mu náhradní lhůtu k převzetí věci, avšak ne kratší než jeden měsíc. V době po kterou je spotřebitel v prodlení s převzetím (počínaje uplynutím jednoho měsíce od doručení vyrozumění o vyřízení reklamace), přechází na spotřebitele nebezpečí ztráty, zničení, poškození a nahodilé zkázy věci. Nevyzvedne-li si spotřebitel věc ve lhůtě šesti měsíců ode dne, kdy byl povinen ji vyzvednout (tedy do sedmi měsíců od uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace), má právo prodejce věc na účet spotřebitele prodat i bez jeho vyrozumění. Dojde-li k prodeji nevyzvednuté věci, je prodejce povinen na požádání vyplatit spotřebiteli výtěžek prodeje po odečtení poplatku za uskladnění a nákladů prodeje. Spotřebiteli vzniká rovněž povinnost uhradit prodejci poplatek za uskladnění reklamované věci.
Pokud však prodejce nedodržel výše uvedený zákonný postup při odmítnutí spotřebitele si zboží z ukončené reklamace vyzvednout a nastalou situaci vyřešil tím způsobem, že reklamovanou věc odvezl a vyložil bez součinnosti s vlastníkem věci na ulici před jeho dům, jednal rovněž v rozporu se zákonem, a je odpovědný za poškození i ztrátu věci. V takovém případě vzniká prodejci povinnost nahradit spotřebitelce vzniklou škodu.
Způsobená škoda se hradí v penězích, jen pokud o to spotřebitel jako poškozený požádá. Jinak se nahrazuje uvedením do původního stavu (opravou), je-li to objektivně možné. Při určení výše škody na věci se vychází z její obvyklé ceny v době poškození a zohlední se, co poškozený musí k obnovení nebo nahrazení funkce věci účelně vynaložit. Pokud však mezi poškozeným a škůdcem nedojde k dohodě o výši způsobené škody, může ji určit pouze soud v občanskoprávním řízení.
Podnikatel byl o podané stížnosti informován. Bohužel doposud neprojevil zájem se ke stížnosti vyjádřit, proto jsme se rozhodli případ uzavřít z důvodu nereakce podnikatele.
Případné spory mohou být tedy řešeny pouze v soudním řízení. V případě potřeby další konzultace se neváhejte obrátit na naší spotřebitelskou poradnu na telefonním čísle 299 149 009.