Počet nahlášených stížností: | 312 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 14 |
V roce 2022 jsem dostal oznámení, že 7.2.2022 společnost Elgas Energy s.r.o. se stala mým dodavatelem energií. Byly mi vyměřeny zálohy na platby, které řádně platím. Jelikož jsem postrádal vyúčtování, požádal jsem telefonicky o vyúčtování energií. Dne 20.6.2023 jsem dostal tři faktury za tři odběrná místa:
zemní plyn odběrné místo ***, datum zd.plnění a vystavení 31.03.2023 za období 3.2.2022 až 7.12.2022 a datum splatnosti 11.4.2023, , přeplatek 1338 Kč
elektřina odběrné místo ***, datum zd. plnění a vystavení 20.06.2023 za období 8.12.2021 až 22.03.2022, datum splatnosti 27.06.2023, přeplatek 1946 Kč,
elektřina odběrné místo **, datum zd.plnění a vystavení 20.06.2023 za období 22.07.2021 až 22.03.2022, datum splatnosti 27.06.2023, nedoplatek 55 Kč.
Nedoplatek jsem v termínu řádně uhradil. Přeplatky mi však vráceny nebyly, nebyly ani upraveny zálohy. Za elektřinu v obou případech nebyla vystavena faktura za více než 15 měsíců, což při současném vývoji cen považuji za nepřijatelné. Proto jsem opakovaně telefonicky žádal o vystavení faktury, opětovně mi však byly zaslány stejné faktury jako 20.6.2023 bez dalšího vysvětlení.
Žádám proto: uhrazení přeplatků a tomu odpovídajícího sankčního poplatku z prodlení,
Vystavení faktur za odběr elektřiny za období od 23.03. 2022.
Jiří Beck 20.07.2023
Uhrazení přeplatků a tomu odpovídajícího sankčního poplatku z prodlení,
Vystavení faktur za odběr elektřiny za období od 23.03. 2022.
|
Tweet |
Pokud spotřebiteli nebylo dodáno vyúčtování za vyúčtovací období, měl by spotřebitel uplatnit reklamaci. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.).
Pokud společnost nevrátila přeplatek v ujednaném termínu, ocitá se v prodlení. Spotřebitel v takovém případě může žádat vyplacení přeplatku ihned a navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Nebyl-li přeplatek vyplacen včas, měl by spotřebitel uplatnit reklamaci. V takovém případě je společnost povinna reklamaci vyřídit a písemně informovat spotřebitele o vyřízení reklamace do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč [dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.], v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.).
Nereaguje-li podnikatel na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude adresován společnosti: ELGAS Energy s.r.o., Dobronická 1257, 148 00 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.