Počet nahlášených stížností: | 238 |
Z toho za letošní rok: | 21 |
Stále v řešení: | 8 |
Zakoupili jsme si zájezd č. *** do Tuniska, kde mi bylo i v nahrávaném telefonátu sděleno, že se opravdu jedná o přímý let bez mezipřistání. Několikrát jsem se na to ptala. Uzavřená smlouva uvádí také přímý let, ale v pokynech k zájezdu máme mezipřistání na Djerbě, což z letu 2,5 hod. činí 4.40h. v letadle. Záměrně jsme vybírali dovolenou s přímým letem. Reklamace mi byla zamítutá s odvůdněním, že "Na základě předpisů a úmluv běžných v mezinárodní letecké dopravě si vyhrazujeme možnost změny místa odletu, trasy letu (možnost mezipřistání), letecké společnosti, typu letadla a letového plánu".
Byla ovšem porušená smlouva a výše uvedené podmínky jsou naprosto diskriminační pro zákazníka, protože nemá smysl si ani zájezd vybírat, je to jako sázka do loterie dle podmínek CK, protože není nikdy jistota, zda a kam a kdy člověk někam doletí, protože se vše může změnit.
Považuji proto jednání CK neférové a jako zákazník jsem byla oklamaná. Z tohoto titulu jsem žádala o finanční kompenzaci za způsobené potíže. Uzavřená smlouva ze dne 20. 7. 2023 neuvádí mezipřistání ani odkaz nebo poznámku o této možnosti. Odkazuji se na Základní práva zákazníka podle zákona č. 159/1999 Sb. a zákona č. 89/2012 Sb., ve znění pozdějších předpisů (občanský zákoník), bod 1 a 6 (níže uvedeny)
1. Před uzavřením smlouvy o zájezdu obdrží zákazník všechny nezbytné informace o zájezdu podle § 9a zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, tj. např. místo určení cesty nebo pobytu, dopravní prostředky, ubytování, stravování a další.
6. Zákazník může od smlouvy odstoupit bez zaplacení odstupného (storno poplatku) a získat zpět veškeré platby, pokud došlo k výrazné změně jakéhokoli zásadního prvku zájezdu, s výjimkou ceny. Pokud cestovní kancelář před zahájením poskytování zájezdu tento zájezd zruší, má zákazník právo na vrácení ceny zájezdu a případně na náhradu škody.
Zájezd č. 190525795, 8. - 15. 8. 2023, Tunisko, Mahdia, letecky Ostrava-Monastir a zpět.
Popsaná událost nám velmi znepříjemnila zájezd prodloužením letu neodpovídal naším specifikám výběru.
Požadujeme tedy slevu z ceny zájezdu ve výši 10% z ceny zájezdu dle Frankfurtské tabulky slev.
|
Tweet |
Podle § 2527 písm. b) občanského zákoníku (dále jen OZ) platí, že jednou z hlavních náležitostí potvrzení o zájezdu, kterou pořadatel musí do tohoto potvrzení uvést, jsou ujednané dopravní prostředky včetně časů odjezdů a příjezdů, přičemž pokud ještě není dán přesný čas, je povinnost sdělit zákazníkovi alespoň přibližný čas odjezdů a příjezdů.
Podle § 2531 odst. 1 OZ může pořadatel závazek ze smlouvy změnit, pokud si tuto možnost ve smlouvě ujednal, jedná se o nevýznamnou změnu a tuto změnu zákazníkovi sdělí jasným a srozumitelným způsobem v textové podobě. Výhradu práva změny je přitom v praxi možné učinit zejména v nabídce, všeobecných obchodních podmínkách nebo v textu smlouvy.
Odst. 2 tohoto ustanovení pak stanovuje, co je významnou změnou. V tomto případě však podle komentáře k OZ není třeba si právo změny vyhradit.
Jednou z významných změn závazku je situace, kdy vnější okolnosti nutí pořadatele podstatně změnit některou z hlavních náležitostí zájezdu uvedených v § 2527. V komentáři k OZ je uvedeno následující: "Pokud jde o změny časů odjezdů a příjezdů, je v bodě 33 preambule směrnice 2015/2302 výslovně stanoveno, že tyto budou významné, pokud by cestujícímu způsobily značné nesnáze nebo další náklady, např. v případě změn v přepravě nebo ubytování. Posun odletu o dvě hodiny by tedy v zásadě neměl být problém, obzvláště pokud budou pořadatelé své klienty upozorňovat na možnost výskytu krátkého posunu v čase odjezdu a příjezdu, a tedy i na to, aby s ním zákazníci počítali při plánování své cesty. Posun odjezdu nebo příletu o půl dne už ale podstatnou změnou být může, jelikož tím pravděpodobně zákazník přijde o část programu."
Pokud dojde k významné změně, má pořadatel povinnost učinit směrem k zákazníkovi konkrétní návrh na změnu smlouvy a zákazník má právo rozhodnout se o tom, zda na změnu přistoupí nebo ne. Aniž by tedy bylo třeba hradit odstupné, má zákazník právo od smlouvy odstoupit. V komentáři k OZ je uvedeno následující: "Neodstoupení od smlouvy ve lhůtě je považováno za domněnku souhlasu se změnou. Jestliže zákazník v důsledku oznámení změny závazku od smlouvy neodstoupí, má přesto právo na přiměřenou slevu, sníží-li se jakost nebo náklady zájezdu."
V tomto případě by tedy záleželo na tom, zda by se změna času odletu považovala za změnu významnou či nikoliv.
Pokud má zájezd vadu, musí zákazník vadu zájezdu vytknout podle § 2537 odst. 2 OZ bez zbytečného odkladu pořadateli zájezdu. Vadou zájezdu se přitom rozumí situace, kdy některá ze služeb cestovního ruchu zahrnutých do zájezdu není poskytována v souladu se smlouvou.
Spotřebitel může podat písemnou reklamaci zájezdu s nárokem na slevu po návratu z dovolené. Právo na slevu se promlčí nejdříve za dva roky, ale reklamaci je nutné uplatnit co nejdříve po návratu. Na její vyřízení má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů. Pokud reklamaci zamítne, můžete reklamaci rozporovat.
Spotřebitel by případně mohl podpůrně použít nezávaznou tabulku slev (odkaz zde: https://evropskyspotrebitel.cz/wp-content/uploads/2017/08/frankfurtska-tabulka.pdf), kde jsou uvedené orientační slevy v procentech podle vady, která se u zájezdu vyskytla.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.