Počet nahlášených stížností: | 196 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den,
matka(74r.) si cca před rokem zakoupila elektrokolo. Již od začátku byly problémy, kdy ji bylo napřed prodáno kolo a na akumulátor přes měsíc čekala. Nyní proběhla reklamace v záruční době, kdy akumulátor nedrží kapacitu .Akumulátor je po roce používaní kola a nájezdu cca 540km dle servisu na konci životnosti .Reklamace byla zamítnuta z důvodu nevhodné údržby. Osobně ji akumulátor udržuji stále nabitý a přes zimu jsme ho měli v nabitém stavu v domě, skladován při pokojové teplotě. Nový akumulátor je cca 40% ceny kola. S vyřešením reklamace nemůžu souhlasit
Děkuji
Jan Reichert
Městské elektrokolo Tour 1.2(17)
výměna baterie v záruce.
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom zásadně 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
U baterií je však nutné doplnit, že přirozeně ztrácí na kapacitě. Jaká je však přiměřená míra poklesu kapacity baterie je spíše technická otázka. Z dřívějších rozhodnutí soudu však můžeme konstatovat, že u určitého typu baterie je tento "běžný" pokles stanoven na 50 % za 24 měsíců. Soudní znalec by tedy mohl určit jak to, zda došlo k nadměrnému poklesu, tak také to, jak bylo s baterií zacházeno (míra zátěže, skladování apod.).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Chápeme rozladění uživatele elektrokola, nicméně s ohledem na všechna zjištění a výsledky provedených měření jsme i nadále nuceni na vydaném zamítavém stanovisku trvat. Je zcela jednoznačné, že akumulátor nebyl pravidelně a správným způsobem dobíjen. Negativní roli mohlo sehrát i jeho nevhodné uskladnění. Tvrzení o správném postupu jsme nuceni vyhodnotit jako irelevantní.
Děkujeme společnosti za vyjádření.
Jestliže spotřebitel se zamítavým stanoviskem společnosti nesouhlasí, může se obrátit na soudního znalce a výsledek reklamace rozporovat (viz naše původní vyjádření).
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl informovat, zda nějakého alternativního řešení využije. Pokud tak neučiní, budeme nuceni stížnost uzavřít bez dosažení dohody stran.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.