Počet nahlášených stížností: | 186 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 9 |
Dobrý den,
v internetovém obchodě Kupterychle jsem nakoupil zboží, které jsem druhý den po obdržení kvůli nevhodnosti vracel dle vyjádření prodejce na adresu PJU P.O.BOX 11, Heršpická 875/6a, 600 10 Brno. Toto zboží prodejce obdržel 30.6.2023. V OP prodejce i na internetových stránkách obchodu je uvedeno, že zboží lze vrátit do 30 dnů po obdržení bez udání důvodů. Prodejce následně zašle do 30 dnů obdržené peníze. Po 30 dnech, kdy prodejce peníze nezaslal jsem jej kontaktoval na info@kupterychle.cz. Odpovědí byl automatický e-mail s následnými doporučeními jak dále postupovat a odkazy na ně. Žádné doporučení se však netýkalo vrácení peněz. Pouze jedno se týkalo vrácení vadného výrobku. Toto jsem využil. Přišel však e-mail od internetového obchodu beffino (zřejmě asi nějak provázané firmy) na jehož stránkách po zadání č. objednávky a mého e-mailu jsem byl zaregistrován do jejich systému pro vrácení zboží. Opět po nějaké době bez odezvy znovu přes uvedené stránky zadávám vrácení zboží. Přišel e-mail "Žádost s tímto číslem objednávky je již v našem systému. V případě chyby kontaktujte cesko@support-pjn.eu". Kontaktoval jsem uvedené. Bez odezvy. Po upynutí dalších dní bez odezvy kontaktuji znovu několikrát info@kupterychle.cz. Přicházejí stále automatické e-maily. Takže k dnešnímu dni jsem bez zboží i bez peněz.
Prodejce obdržel zpět zakoupené a nepoužité zboží, peníze však přes dávno uplynulý termín nevrátil.
Vrácení zaplacené finanční částky
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. V případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodů hradí spotřebitel poštovné směrem k prodávajícímu.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy bez udání důvodů má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou).
Podnikatele je možné vyzvat k plnění - k navrácení peněžních prostředků po odstoupení od smlouvy i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou, může taktéž využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem ve Slovinsku), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Štěpánská 15, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
www.evropskyspotrebitel.cz
Na žádost spotřebitele nyní přeřazujeme stížnost na něj, aby mohl informovat o vývoji stížnosti.
Hodnocení:
Komentář: Vzhledem k tomu, že tuzemský prodejce KupteRychle nereagoval na několik mých emailů během několika týdnů, rozhodl jsem se kontaktovat přímo obchodníka ve Slovinsku pod kterého tento obchod spadá doporučeným dopisem s dodejkou (cena 144 Kč). I když jsem si nedělal velké iluze, že toto můj případ vyřeší, opak byl pravdou. Obchodník vrátil peníze ještě dříve než došla zpět dodejka o převzetí dopisu.