Společnost


Pratenorm s.r.o.

Počet nahlášených stížností:342
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

46%
54%
Toto skore je založeno na 49 stížnostech.

#69835Neoprávněně naúčtovaný poplatek

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 26 dnů 10 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
29.08.2023, před rokem

Vladimíra Mrkusová

Znění stížnosti

Na začátku tohoto měsíce jsem naletěla podvodné firmě S-dražby. Uviděla jsem nemovitost v našem městě a na jejich email napsala, aby mi zaslali informace jak dražba vůbec probíhá, protože jsem v tomto neznalá. Přišel mi od nich nějaký odkaz, abych se zaregistrovala, zkoušela jsem to, ale nešlo mi to. Vše jsem dělala na mobilu. Tak jsem to vzdala. Po hodině mi asi přišel od nich email, že se mám přihlásit znovu, tak jsem to ještě jednou zkusila, ale zase se mi to nepovedlo. Pak jsme odjeli na dovolenou a já po týdnu otevřela email a zjistila, že mi zasílají výzvu k úhradě na částku 5000,- Skoro jsem zkolabovala a začala pátrat. V emailu jsem pak našla, že mi zaslali tu nemovitost, což jsem já ale nechtěla, chtěla jsem po nich jen informaci jak dražba probíhá. Pak jsem již pátrala na internetu a zjistila, že jsem naletěla.
Prosím vás o pomoc jak mám nadále postupovat. Společnost mi zatím zaslala jen výzvu k úhradě emailem a poštou na adresu, která není však mého trvalého bydliště. Dopis zaslali obyčejně. Jak mám nadále postupovat? Dočetla jsem se, že společnost od ledna má novou podmínky, ale já jejich ceník také nikde nenašla. Jedná se o podvod a já nevím jak nadále postupovat. Bojím se, aby dluh nepostoupil třetí osobě a také bych se nerada stala dlužníkem. Prosím o radu jak nadále postupovat.

Děkuji Mrkusová Vladimíra, ***


Požadované řešení

Prosím o pomoc co dále dělat, abych nebyla dlužníkem. Ale nechci podvodníkům platit. Existuje nějaké řešení?


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
1.9.2023 10:21, před rokem

Máme za to, že společnost Centrum aukcí.cz, s.r.o. (provozovatel portálu www.s-drazby.cz) neplní vůči spotřebitelům řádným způsobem svou informační povinnost o ceně [§ 1811 odst. 1, 2 písm. c) občanského zákoníku, dále také § 12 zákona o ochraně spotřebitele]. Ze smyslu a účelu zákona a z rozhodování Nejvyššího správního soudu plyne, že informace o ceně musí být spotřebiteli přístupná okamžitě bez toho, že by byl nucen činit jakýkoliv úkon směřující k jejímu zjištění. V řešené věci je spotřebitel nucen učinit úkony směřující ke zjištění ceny (rozkliknutí ceníku a nalezení odpovídající částky).

Z rozhodování Ústavního soudu, obecných soudů nebo České obchodní inspekce vyplývá, že v obchodních podmínkách (jimiž jsou zcela nepochybně v řešené věci i tzv. aukční podmínky, neboť nerozhoduje název, ale povaha dokumentu) není možné sjednat platně smluvní pokutu. Pokud není možné v obchodních podmínkách platně sjednat smluvní pokutu, tím spíš v nich není možné ujednat cenu. Tento zákaz je v řešené věci společností Centrum aukcí.cz s.r.o. porušován.

Nikdo, tím spíše podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli, se nesmí na druhé straně dopouštět tzv. neúměrného zkrácení (§ 1793 občanského zákoníku). Neúměrné zkrácení znamená, že společností poskytnuté služby neodpovídají tomu, jakou částku spotřebitel zaplatil. Spočívá-li celé plnění společnosti v tom, že přepošle spotřebiteli veřejně dostupné údaje (přičemž totožnou službu poskytují konkurenti této společnosti zdarma), a následně za to inkasuje 5 000,- (nebo v jiných případech 6 000,-) Kč, jedná se podle našeho názoru o neúměrné zkrácení.

Mediální zpracování případu spotřebitel najde např. na
- https://www.seznamzpravy.cz/clanek/spolecnost-vyuziva-hlad-po-nemovitostech-nasla-trik-ktery-vas-pripravi-o-penize-174492
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097429889-cerne-ovce/221452801080916/

Dosavadní rozhodnutí soudů jsou v tomto případě ve prospěch i v neprospěch společnosti. Domníváme, že rozsudky, které jdou do merita věci, jsou nám známé a vychází ve prospěch společnosti, nesplňují základní požadavky kladené na rozhodovací činnost civilních soudů ohledně věcné správnosti. Např. není na daný případ vůbec aplikována příslušná pasáž zákona přijatá za účelem ochrany spotřebitele, což je mj. důvod ke zrušení takového rozsudku Ústavním soudem ČR.

Rozsudky, s jejichž zněním se ztotožňujeme:
-https://timura.legal/clanky/detail/rozsudek-v-kauze-s-drazby
-https://miroslavahustakova.cz/s-drazby/

Aktuální vzhled "registračního tlačítka" je sice v souladu s částí novely občanského zákoníku, týkající se zákonné úpravy tlačítek zavazujících k platbě (konkrétně § 1826a tohoto zákona). Co se však týká samotného informování o ceně služby, je naše stanovisko neměnné a domníváme se tak, že spotřebitelé o ceně služby nejsou informováni řádně a včas (viz výše).

Zároveň máme nyní k dispozici dvě rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové, která postup ČOI, a tedy i náš názor k dřívějším praktikám společnosti, potvrzují. Více informací se spotřebitelé mohou dozvědět např. v našem článku zde: https://www.dtest.cz/clanek-10251/pozor-na-smejdske-praktiky-spolecnosti-centrum-aukci.

Pokud by k registraci skutečně nedošlo:
Společnost navíc na svých stránkách uvádí, že odesláním registrace souhlasí spotřebitel s aukčními podmínkami pro jednotlivé typy aukcí a služeb pro exekuční dražby a služeb pro insolvenční nemovitosti. V tomto případě však podle popisu nebyla registrace řádně dokončena a spotřebitelka nebyla řádně poučena o ceně za služby.

Pokud tedy spotřebitelka žádala e-mailem pouze informace o fungování služby, ale společnost zaslala spotřebitelce informace o nemovitosti, které by byly jinak běžně zpoplatněné, neměla by společnost po spotřebiteli částku k úhradě požadovat, jelikož k tomu neexistuje právní důvod. Právní důvod by existoval například v případě, že by se společnost se spotřebitelkou na zaslání informací výměnou za platbu dohodla, k čemuž v tomto případě podle popisu stížnosti nedošlo.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
2.9.2023 10:47, před rokem

Dobrý den, každý potencionální klient obdrží před samotnou registrací všechny smluvní dokumenty emailem, tímto asi je řečeno vše, včetně naplnění § 12 ZOS. Není nám jasné, proč si dTest neumí udělat v rámci objektivního informování spotřebitelů kontrolní registraci na našem webu a potom sdělit všem spotřebitelům reálně zjištěná fakta. To se opravdu dTest tak moc bojí říci lidem pravdu? Je to vůbec možné? Ohledně rozhodnutí KS HK, tak společnost podala proti těmto rozhodnutím Kasační stížnost k NSS v Brně a upozorňuje v ní mimo jiné, na dysfunkci veřejné moci, NSS v Brně vyhověl žádosti o odkladný účinek. Společnost opakovaně upozorňuje na to, že registrační cesta pro klienty byla nastavena přesně dle doporučení a pokynu ČOI z roku 2019, tedy ČOI by měla pokutovat sama sebe za případné chybné vyložení §12 ZOS. Sám i dTest více jak 14 měsíců všem spotřebitelům tvrdil, že informování spotřebitelů je v pořádku. Opětovně vyzýváme touto cestou dTest, učiňte si testovací registraci a napište lidem pravdu, ohledně vašich minulých obav, že budete muset platit poplatek, tak opravdu nebudeme po vás poplatek požadovat, ale již prosíme, napište lidem pravdu. Děkujeme. Na závěr ještě jednou krátká rekapitulace: 1., klient obdrží emailem před provedením registrace smluvní dokumenty, kde je opakovaně uvedena zvýrazněná cena služby, 2. před tlačítkem REGISTROVAT SE, POTVRZUJI NÁKUP SLUŽBY je zveřejněna tato informace: "Odesláním formuláře učiníte registraci, která je ZPOPLATNĚNA dle platných Aukčních podmínek a ceníku-zde a souhlasíte s těmito aukčními podmínkami a ceníkem pro jednotlivé typy aukcí, služeb pro exekuční dražby a služeb pro insolvenční nemovitosti..", 3. Ceník služeb je uveden přímo u tlačítka REGISTROVAT SE, POTVRZUJI NÁKUP SLUŽBY, kde jsou přímo uvedeny poplatky za služby společnosti. OTÁZKA NA ZÁVĚR, CO CHCE SPOTŘEBITEL VÍCE ? Prosíme dTest o odpověď, protože již opravdu nevíme, kde více všude zveřejnit cenu našich služeb. SKUTEČNOST, ŽE SPOTŘEBITELÉ NEČTOU ZVEŘEJNĚNÝ TEXT, OPRAVDU NENÍ PROBLÉM SPOLEČNOSTI, NEZLOBTE SE.....

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
24.10.2023 16:45, před rokem

Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
24.11.2023 23:03, před rokem

Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.