Počet nahlášených stížností: | 17 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 02.06.2015 jsem obdržel dopis od ČMSS, a.s., ve kterém mi sdělují, že mi vypovídají smlouvu o stavebním spoření z důvodu dlouhodobého negativního vývoje na finančním trhu. Odvolávají se na ustanovení § 2675, odst. 1) zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, kde je upravena výpověď jiného než platebního účtu
a dále na ustanovení § 3077 OZ - výše uvedené ustanovení se uplatní i na smlouvy uzavřené přede dnem jeho učinnosti.
Následně jsem písemně tuto výpověď odmítl a sdělil jsem ČMSS, a.s., že jejich výpověď považuji za neplatnou, protože neobsahuje žádný z výpovědních důvodů, které byly sjednány ve smlouvě o stavebním spoření a jejích obchodních podmínkách nebo uvedeny v zákoně o stavebním spoření. Dne 16.06.2015 jsem obdržel vyrozumění k tomuto podání, kde se stále odvolávají na § 2675, odst. 1) zákona č. 89/2012 Sb. a § 2675 OZ a jak je toto opatření velmi mrzí.
Spořitelna porušuje smlouvu o stavebním spoření a její všeobecné obchodní podmínky, ve kterých jsou vymezeny důvody, za kterých může spořitelna dát jednostrannou výpověď a nadále se odvolává na obecná ustanovení zákona.
Tímto Vás prosím o radu, jak dále postupovat v dané situaci.
smlouva o stavebním spoření z roku 1999
Ponechání stávající smlouvy beze změn a pokračovat v řádném spoření.
|
Tweet |
Smlouva o stavebním spoření se řídí jednak zákonem č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, ve znění pozdějších předpisů, a jednak občanským zákoníkem. Součástí každé smlouvy jsou všeobecné obchodní podmínky a zákazník se vždy řídí tou verzí, která byla účinná v době, kdy sjednával smlouvu, nebo ji měnil a s novými obchodními podmínkami souhlasil. Právě obchodní podmínky určují, jakým způsobem lze smlouvu ukončit nebo vypovědět. Obecně platí, že pokud není nějaká záležitost upravená smlouvou, řídí se podpůrně zákonem. Pokud ale konkrétní smlouva stanoví, za jakých podmínek ji lze vypovědět, pak už se obecná ustanovení zákona nepoužijí, pokud na ně smlouva neodkazuje přímo. Pokud konkrétní smlouva má uvedený výpovědní důvod ve všeobecných obchodních podmínkách obsažen, může spořitelna v takovém případě smlouvu jednostranně ukončit. V tomto případě může být lepší domluvit se na nové smlouvě, nebo na změně té starší.
Česká národní banka je ze zákona pověřena výkonem dohledu nad činností bank, rovněž i stavebních spořitelen. Tento orgán dozoru považuje výpověď smlouvy o stavebním spoření ze strany stavební spořitelny obecně za možnou. To, zda je výpověď smlouvy o stavebním spoření po právu či nikoli a jakým právním režimem se řídí, záleží na posouzení každého konkrétního případu. Primární však je úprava ve všeobecných obchodních podmínkách stavební spořitelny. Při absenci této úpravy ve všeobecných obchodních podmínkách umožňuje režim občanského zákoníku obecně podání výpovědi smlouvy o stavebním spoření ze strany stavební spořitelny.
Česká národní banka, rovněž i Ministerstvo financí, shodně uvádějí, že nemají oprávnění přímo zasahovat do soukromoprávních vztahů mezi stavebními spořitelnami a jejich klienty, a tedy ani rozhodovat o platnosti konkrétní smlouvy či platnosti jiného právního úkonu (právního jednání) jedné ze smluvních stran, například výpovědi smlouvy o stavebním spoření. Jediným kompetentním orgánem pro řešení těchto sporů je soud. Pouze soud je příslušný rozhodovat spory týkající se v tomto konkrétním případě neplatnosti výpovědi smlouvy o stavebním spoření, která byla podána ze strany stavební spořitelny, pokud se ho účastník smlouvy, který má za to, že byl poškozen, dovolá.
Za dané situace může klient stavební spořitelny učinit poslední písemnou výzvu spořitelně o uznání neplatnosti podané výpovědi před podáním žaloby k příslušnému soudu na určení neplatnosti výpovědi smlouvy o stavebním spoření prostřednictvím právního zástupce po posouzení všech relevantních listin k danému případu.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.