Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Podľa priloženej fotodokumentácie som dostala od uvedenej spoločnosti ďalekohľad, mal byť ponúkaný NIKON, ale dostala som lacný čínsky fejk. Doporučili odložiť si k reklamácii potvrdenie o objednávke, to mám, ale reklamovanie mi stránky neumožnia.Mám všetko od objednávky po doručenie, vrátane vyjadrenia PAKETY, ktorá fejky doručené zákazníkom nerieši. Reklamáciu by som si vybavila, ale nemôžem sa dopracovať k tomu, komu môžem tovar vrátiť!
Potrebujem sa dopátrať k predajcovi, aby som vrátila tovar a boli mi vrátené moje peniaze.
|
Tweet |
Subjekt označený spotřebitelem se nám nepodařilo dohledat. Stížnost nyní přeřazujeme zpátky na spotřebitele, aby mohl více specifikovat e-shop a jeho provozovatele, následně budeme moct stížnost přiřadit k subjektu a oslovit jej.
Pokud by se vztah řídil dle českého práva, platilo by následující:
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Mimo to, je možné vadné zboží (v tomto případě neodpovídající popisu) reklamovat dle § 2169 občanského zákoníku a požadovat dodání zboží v souladu s objednávkou. Není-li to možné, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněžních prostředků. Místo výše uvedených způsobů nápravy může spotřebitel žádat přiměřenou slevu. Spotřebitel má také v případě uznané reklamace dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. nutných nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů.
Reklamovat zboží lze i prostředky umožňujícími dálkovou komunikaci. Lze tedy společnosti oznámit uplatnění nároků z vadného plnění např. skrze kontaktní e-mail. V tomto oznámení je vhodné popsat vady výrobku a navrhnout požadované řešení, lze přiložit i ilustrační video či fotografie vady. Prodávající pak na základě popisu může reklamaci (rovnou) vyhovět, anebo si od spotřebitele zboží vyžádat k posouzení vady. Lhůta v těchto případech běží ode dne uplatnění reklamace prostředkem umožňujícím dálkovou komunikaci; při případné přepravě zboží se lhůta staví po dobu této přepravy.
Před využitím e-shopů a zaplacením spotřebitelům doporučujeme, aby si zjistili podstatné informace (jako jsou provozovatel e-shopu, zda je možné věc vrátit, jakým způsobem, na jakou adresu a dokdy by měly být peníze vráceny na účet) a ověřili si e-shop či prodávajícího, což lze učinit např. na určitých recenzních portálech.
Je také možné transakci reklamovat u své banky, kde s pomocí chargebacku lze za určitých podmínek získat peníze zpět.
Jestliže by se jednalo o subjekt sídlící v EU, doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Štěpánská 15, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
www.evropskyspotrebitel.cz
Pokud by se však jednalo o subjekt sídlící mimo EU, nemůže se spotřebitel obrátit na Českou obchodní inspekci ani Evropské spotřebitelské centrum. V případě, že se spor nepodaří vyřešit smírnou cestou bude se spotřebitel moci obrátit na dozorový orgán v zemi sídla společnosti.
Spotřebitelka nám zaslala doplnění ke stížnosti:
"objednala som si ďalekohľad Nikon, ako predajca ponúkal. Miesto toho mi bol doručený čínsky fake, snažila som sa už kontaktovať predajcu a reklamovať tovar, ostalo to bez odozvy . Preto pošlem tovar na vašu adresu, dobierku som zaplatila vám a teda vy najlepšie budete vedieť, komu bola moja platba preúčtovaná.Som rozhodnutá v prípade, že mi platba nebude vrátená obrátiť sa s touto vecou na môjho právnika, Vojčík§Partners Košice. J.Kopinecová"
Vyjádření dTestu:
Reklamace by měla být směřována k subjektu, u kterého si spotřebitel zboží, které hodlá reklamovat, zakoupil. Služba VašeStížnosti.cz slouží k řešení spotřebitelských sporů, přičemž funguje na principu dobrovolnosti. Nedisponujeme tedy žádnými nástroji, kterými bychom mohli zajistit vyřízení reklamace, popř. navrácení peněžních prostředků pro spotřebitele. S reklamací je tak nutné se obrátit přímo na prodávajícího.
Vzhledem k tomu, že spotřebitelka neuvádí potřebné údaje k řádnému označení subjektu, tedy nevíme, ke komu tato stížnost má směřovat, bude stížnost uzavřena pro nedostupnost subjektu.