Počet nahlášených stížností: | 16 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Firmu jsme kontaktovali kvůli ucpanému záchodu. Do telefonu mi bylo řečeno, že cena bude víc než 600,- Kč. Na místě technik sdělil cenu 5.600,- Kč, přičemž ji ale na konci jednostranně změnil na 8.167,50,- Kč a pro tuto částku mi zaslal "fakturu" na email. Píšu slovo "faktura" v uvozovkách, jelikož tato neměla náležitosti faktury s hlavičkou dodavatele, Název dodavatele byl uveden jen drobným písmem v zápatí dokumentu. Název firmy není uveden ani na webových stránkách.
Po přečtení desítek stížnosti spotřebitelů na internetu a článku na webu Idnes.cz jsme pochopili, že se jedná o podvodnou firmu. Jelikož nechtějí, aby si zákazníci o jejich podvodných praktikách a nekvalitní práci přečetli a jejich službám se tak vyhnuli, název firmy do poslední chvíle tají. Pro přijetí částky za odvedenou práci nám technik odmítl vydat doklad o zaplacení s tím, že dokladem je samotná faktura. Bohužel jsme byli ve stresu z urgentní situace a částku jsme zaplatili. Po odchodu technika nastaly opět problémy se záchodem, po zavolání firmě to tato odmítla řešit, resp. přicházeli s různými výmluvami.Po několika hodinách marné snahy domluvit se s firmou, jsme kontaktovali samotného technika, který uprostřed noci přijel a záchod (zatím) neteče. Byla bych ráda, kdybychom mohli ochránit další oběti této podvodné firmy, tím že ale firma skrývá svůj název, spotřebitelé nemají možnost si o nich nic zjistit dopředu.
Čištění záchodu
Uvádět název firmy na webových stránkách a pravdivě sdělovat cenu služby. Uveřejnit ceník na webových stránkách. Vydávat řádný doklad o zaplacení a řádnou fakturu.
|
Tweet |
Ke smlouvě o dílo:
Mezi stranami byla sjednána smlouva o dílo dle § 2586 a násl. občanského zákoníku. Smlouvou o dílo se zhotovitel zavazuje provést na svůj náklad a nebezpečí pro objednatele dílo a objednatel se zavazuje dílo převzít a zaplatit cenu. Dle § 2590 občanského zákoníku zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v ujednaném čase a obstará vše, co je k provedení díla potřeba. Není-li doba plnění ujednána, provede zhotovitel dílo v době přiměřené jeho povaze.
Domníváme se, že v tomto případě dílo nebylo provedeno, jelikož záchod stále neodtéká. Pokud tedy společnost neprovedla dílo v ujednaném termínu ocitá se v prodlení a spotřebitel tak zhotovitele upozorní, že dílo nebylo provedeno včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k plnění (lze poskytnout i mlčky). Spotřebitel by tedy měl vyzvat společnost a určit jí přiměřenou lhůtu k plnění.
Pokud zhotovitel neprovede dílo ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění (popř. k navrácení peněžních prostředků po odstoupení od smlouvy) tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
V případě, že by technik záchod opravil, ale následně by došlo k opětovnému výskytu vady, mohlo by se jednat o skrytou vadu díla. Takovou vadu je poté možné reklamovat a požadovat nápravu.
K ceně:
Prodávající (či poskytovatel služby) je povinen informovat v souladu s cenovými předpisy a přímo použitelným předpisem Evropských společenství spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit. Informace o ceně nesmí zejména vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Dozorovým orgánem je v této oblasti Česká obchodní inspekce, které spotřebitel může dát podnět pro porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Spotřebitel, který je přesvědčen, že došlo k porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, se může obrátit na regionální či ústřední inspektorát České obchodní inspekce. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít na www.coi.cz. Podnět lze podat i elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz.
Stanovování ceny je věcí podnikajícího subjektu, který přitom však musí respektovat obecně závazné právní předpisy. O neúměrné zkrácení by se mohlo jednat zásadně v situaci, pokud by cena byla o polovinu vyšší, než je cena obvyklá v témže místě a v témže čase za tutéž službu.
Zkrácená strana může požadovat o zrušení smlouvy a navrácení všeho do původního stavu, ledaže jí druhá strana doplní, oč byla zkrácena, se zřetelem k ceně obvyklé v době a místě uzavření smlouvy.
K dokladu o poskytnutí služby:
Na žádost spotřebitele je prodávající (poskytovatel služby) podle § 16 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele povinen vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby s uvedením data prodeje výrobku nebo poskytnutí služby, o jaký výrobek nebo o jakou službu se jedná a za jakou cenu byl výrobek prodán nebo služba poskytnuta, spolu s identifikačními údaji prodávajícího obsahujícími jméno a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, případně název prodávajícího, jeho identifikační číslo osoby, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Není to tedy automatická povinnost prodávajícího, ale nereagováním na výzvu (žádost) spotřebitele porušuje prodávající zákon o ochraně spotřebitele. V takovém případě doporučujeme podat podnět České obchodní inspekci, a to na regionálním či ústředním inspektorátu České obchodní inspekce, či elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz. Česká obchodní inspekce je oprávněna porušování zákona sankcionovat ukládáním pokut.
Pokud společnost provádí služby bez vydání dokladu o provedení, mohla by se tak i dopouštět přestupku.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.