Společnost


ČEZ Prodej, s.r.o.

Počet nahlášených stížností:32
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#70400Nečinnost dodavatele, nerespektování odstoupení od smlouvy, poškozování zájmů spotřebitele, nedodržování lhůt reklamace, nevrácení peněz

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 9 dnů 3 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
21.09.2023, před rokem

Milan Gütter

Znění stížnosti

Dne 15.9.2023 jsem byl vzhledem k předchozí nečinnosti ČEZ nucen vyžádat si mimořádné vyúčtování svého odběrného místa, abych konečně zjistil, jaký je správný stav vyúčtování, nutnosti platit zálohy a jaký je stav plateb za toto odběrné místo.

Důvodem, proč toto mimořádné vyúčtování požaduji, jsou dva.

Zaprvé, že společnost ČEZ není stále schopna vyřídit v zákonné lhůtě reklamaci mého vyúčtování z května 2023 za minulé období 1 roku (podrobnosti viz dále), t.j. když ani po uplynutí slíbené a ani po uplynutí zákonné lhůty na vyřízení reklamace stále nemám konečné a správné vyúčtování za minulé období, takže nevím, jak vysoké zálohy by bylo třeba platit.

Druhý a zcela zásadní důvod je nedokončená dodávka FVE, kdy jsem na základě smlouvy s ČEZ na realizaci FVE už v prosinci 2021 zaplatil ČEZu zálohu 220tis.Kč na dodávku FVE.

Průběh realizace však byl pro mne velikým zklamáním a ukázkou nekompetentnosti a technického diletanství ze strany dodavatele. Společnost ČEZ nedodržovala slíbené smluvní termíny vyřizování administrativy. A teprve po mnoha průtazích a urgencích její najatá firma konečně v září 2022 provedla částečnou instalaci FVE.

Tato instalace, tj. dodané zařízení od ČEZ však byla nekompletní a jen omezeně funkční, nebyla dodržena domluvená konfigurace, jako součást dodaného Batteryboxu byla dodána provizorní náhradní a ne zcela funkční kontrolní a řídicí jednotka s tím, že správná jednotka bude dodána později a to bez uvedení termínu, kdy to bude.

Nebyla dodána žádná dokumentace k instalaci, výsledky měření, nebyla vyřízena žádost o připojení do sítě.

Takto částečně dodanou nekompletní FVE jsem tedy zcela pochopitelně pro závady nemohl převzít do provozu.

Navíc tato částečně dodaná FVE byla koncem roku 2022 po několik týdnů nefunkční a od začátku roku 2023 je opět v poruše a vůbec nefunguje.

Bohužel jsem tedy musel po mnoha reklamacích, urgencích a kvůli nedodržování termínů, upozorňování na nekompletnost a nefunkčnost dodávky a tedy pro nečinnost ČEZ a opakované závady v lednu 2023 zákonným způsobem odstoupit od smlouvy s ČEZ.

Všechny závady a nedostatky jsem včas a řádně reklamoval, přijetí reklamací společností ČEZ je doloženo. K tomu dodávám, že reklamace nejsou ani dodnes (září 2023 – 1 rok po instalaci) vyřešeny.

ČEZ stále opakovaně sice přijímá, ale nijak neřeší mé řádně uplatňované reklamace a výzvy k fyzickému odstranění této nefungující FVE, která je od ledna 2023 teď už bez platné smlouvy a tudíž nelegálně umístěna v mém domě.

Po několik měsíců (od ledna 2023) však tato nefunkční FVE stále odebírá proud ze sítě aniž vyrábí elektřinu, kterou já musím platit.

V květnu 2023 mi poslal ČEZ roční vyúčtování odběru, které jsem pro zásadní chyby okamžitě řádně reklamoval a ČEZ tuto reklamaci řádně přijal.

ČEZ slíbil (jako už mnohokrát) i v tomto případě oprávněné reklamace formou automaticky generovaného dopisu, že reklamaci vyřídí řádně a včas, ale že ČEZ má údajně mnoho práce a nestíhá vyřizovat své záležitosti včas. (Což mne jako zákazníka vůbec nezajímá a jen finančně poškozuje).

ČEZ opět nedodržel ani tuto lhůtu na vyřízení této další reklamace, dodnes reklamaci nevyřídil, čímž opětovně porušil zákonem danou lhůtu pro vyřízení reklamace. Dodnes jsem ani po 4 měsících žádné správné vyúčtování nedostal, takže nevím, co vlastně mám za minulé období platit, nebo jaký je přeplatek.

Navíc od ledna 2023 tato nefunkční a teď už neoprávněně v mém domě umístěná FVE od ČEZu stále odebírá proud ze sítě, aniž vyrábí elektřinu, za kterou ale po mě vyžaduje neoprávněně ČEZ, abych já ji platil.

Společnost ČEZ mi aktuálně dluží přes 220tis. Kč za zálohu a k tomu statisícová penále za neplnění smlouvy zn dodávku FVE.

ČEZ mi navíc zcela nevybíravým způsobem posílá neoprávněně výhrůžky, že odpojí dodávku elektřiny do domu, aniž jakkoliv řeší své závazky.

Přitom ČEZ není schopen ani poslat řádnou fakturu, jako odpovědi na reklamace posílá jen zřejmě strojně generované nic neřešící zprávy a nezákonně vymáhá placení záloh, ačkoliv sám ČEZ mi dluží řádově větší částku.

Mé opakované žádosti o urychlené vyřešení celé záležitosti s návrhem okamžitého jednání na místě u mne pak ČEZ opakovaně bojkotuje a nic neřeší.

Tímto svým jednáním opakovaně ČEZ zneužívá svého dominantního postavení na trhu v jednání se zákazníkem a tím hrubě porušuje své zákonné povinnosti a
tak tvrdě omezuje moje zákonem daná práva jako zákazníka.

V současné době můj právní zástupce podává žalobu na ČEZ.
Kopii této zprávy posílám svému právnímu zástupci a ombudsmanovi ČEZ.


Produkt

FVE Plzeň, Karafiátová 23


Požadované řešení

Okamžité dořešení reklamací (léta 2022 - 2023), okamžitá demontáž nefunkční FVE (fotovoltaická elektrárna), okamžité vrácení zálohy přes 220tis.Kč, okamžitá výplata pokut a úhrada škod (statisíce korun).


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
25.9.2023 13:16, před rokem

K vyúčtování:
Pokud spotřebiteli nebylo dodáno vyúčtování za vyúčtovací období, měl by spotřebitel uplatnit reklamaci. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč (dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.), v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.).

Na mimořádné vyúčtování spotřebitel má nárok pouze ze zákonem stanovených důvodů (např. k 31. 12. dle vyhlášky 207/2021 Sb., o vyúčtování dodávek a souvisejících služeb v energetických odvětvích), většina společností ale žádosti o mimořádné vyúčtování vyhovuje i v jiných případech a mimořádné vyúčtování zasílá za poplatek.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.



K fotovoltaické elektrárně:
Mezi spotřebitelem a podnikatelem byla sjednána smlouva o dílo - instalace fotovoltaické elektrárny. Zhotovitel má ze zákona povinnost provést dílo s potřebnou péčí a v ujednaném čase. Zároveň obstará vše, co je k provedení díla potřeba.

Dílo je provedeno, je-li dokončeno a předáno dle § 2604 občanského zákoníku. Zároveň je dílo dokončeno, pokud byla předvedena jeho způsobilost sloužit svému účelu. Vzhledem k tomu, že dle popisu stížnosti je dílo pouze "omezeně funkční", domníváme se, že dílo nebylo provedeno a společnost je tedy v prodlení.

Pokud nebylo dílo uskutečněno ve sjednaném termínu, ač to bylo mezi stranami sjednáno, ocitá se podnikatel v prodlení. Spotřebitel následně upozorní prodávajícího, že nesplnil svou povinnost včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodatečnému splnění (lze poskytnout i mlčky).

Pokud prodávající nesplní svou povinnost ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.

Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci ve formě doporučeného dopisu s dodejkou. Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti ČEZ Prodej, a.s., Duhová 425/1, 140 00 Praha.

Podnikatele je možné vyzvat k plnění (popř. k vrácení peněžních prostředků po odstoupení) i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.

Domníváme se, že v tomto případě by měl mít spotřebitel nárok přinejmenším na přiměřenou slevu (v případě zprovoznění), případně i náhradu škody vzniklou omezenou funkčností elektrárny. Jestliže spotřebitel odstoupil pro neprovedení díla včas, je společnost povinna na své náklady odstranit nedokončené dílo z pozemku spotřebitele.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
16.11.2023 15:18, před rokem

Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
30.1.2024 11:21, před 11 měsíci

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.