Počet nahlášených stížností: | 606 |
Z toho za letošní rok: | 66 |
Stále v řešení: | 19 |
Dnes 29.9.2023 jsem před polednem navštívil prodejnu Kaufland v Lanškrouně. Automat na vracení láhví byl opatřen cedulí, že je nefunkční. Na informacích mi bylo sděleno, že láhve dnes nevykupují. Nechtěl jsem se nechat odbýt, přesto jsem se dočkal arogantní odpovědi, že prostě nevykupují. Volal jsem na zákaznickou linku, odpověď prakticky stejná. Rozčílil jsem se. Až na druhou urgenci na zákaznické lince jsem se dozvěděl, že speciálně mně domluvili, že můžu láhve nechat na informacích a přijet znovu po druhé hodině odpoledne a pak je vrátit.
Považuji za logické, že místo automatu zajistí výkup lahví člověk. Buď okamžitě za hotové nebo vystaví nějaký doklad podobně jako automat. Není přece normální, a myslím, že to není ani legální, aby obchod poslal lidi s láhvemi domů.
|
Tweet |
Ze zákona č. 477/2001 Sb., zákon o obalech, vyplývá, že prodejce je povinen vykupovat zpět pouze ten typ lahví, které do prodeje uvádí. Nezáleží tedy na etiketě, ale na typu lahví (liší se tvarem a barvou). Pokud vracené lahve byly stejného typu (tvar, barva), jaké společnost prodává, pak je společnost povinna je i vykoupit. Pokud by se však jednalo o jiné lahve (jiný tvar, barva), nežli jsou v prodeji, společnost je vykoupit nemusí.
Prodejce se musí řídit při výkupu vratných zálohovaných obalů mimo jiné ustanovením § 9 odst. 4, 5 zákona č. 477/2001 o obalech, který závazně stanoví následující povinnosti podnikatele:
4) Osoba, která uvádí na trh nebo do oběhu výrobky ve vratných zálohovaných obalech, je povinna vykupovat tyto vratné zálohované obaly bez omezení množství a bez vázání tohoto výkupu na nákup zboží.
5) Osoba, která uvádí na trh nebo do oběhu výrobky ve vratných zálohovaných obalech prodejem spotřebiteli v provozovně, je povinna zajistit, aby tyto vratné zálohované obaly byly v této provozovně vykupovány po celou provozní dobu.
Podle § 44 odst. 2 písm. f) téhož zákona navíc platí, že právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako osoba uvedená v § 9 poruší některou z povinností týkajících se vratných zálohovaných obalů podle § 9. Za tento přestupek lze uložit pokutu až 500 000 Kč.
Doporučujeme spotřebiteli obrátit se s tímto podnětem přímo na společnost prostřednictvím jejího zákaznického servisu anebo přímo na zodpovědné vedoucí pracovníky uvedené provozovny.
Dozorovým orgánem je v této oblasti Česká obchodní inspekce, které spotřebitel může dát podnět pro porušení zákona (zde: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/).
Vážený zákazníku, děkujeme za Váš podnět. Dovolujeme si Vám sdělit, že podněty zákazníků společnosti Kaufland zpracovává Zákaznické centrum, na které se můžete s důvěrou obrátit na telefonním čísle 800 165 894 nebo prostřednictvím e-mailu kontakt@kaufland.cz. Zákaznické centrum, Kaufland Česká republika
Dobrý den, na Vámi uvedené telefonní číslo jsem se obrátil okamžitě, jakmile jsem nepochodil na oddělení informací v prodejně. Telefonní číslo jsem si přečetl na vstupních dveřích. Ostatně jsem to již uvedl v textu stížnosti. Operátorka mi sdělila, že mi nemůže nijak pomoct. Nenechal jsem se odbýt, tak mi slíbila, že zavolá do prodejny a následně zavolá zpět mně, jak dále postupovat. Zatím jsem si vyřídil nákup, při němž jsem zakoupil i pivo stejné značky a ve stejných láhvích, které jsem se chystal před nákupem vrátit. Očekávaný telefonát ale nikde. Zavolal jsem tedy znovu zákaznickou linku. Jiná operátorka mi slíbila, že to kolegyni vyřídí. Za chvíli jsem se dočkal. Volala mi operátorka s tím, že speciálně mně domluvila, že můžu prázdné láhve nechat na informacích, tam se na ně dá lístek se jménem a že si je můžu přijet vrátit, až se za několik hodin opraví automat. Toto podle mě není splnění povinnosti vykupovat láhve po celou provozní dobu. Myslím, že by každá prodejna měla být na případnou poruchu automatu připravena. Rád bych věděl, zda se to v budoucnu změní, případně kde si stěžovat okamžitě, aby bylo dodržování pravidel vynuceno nějakou vyšší autoritou. Děkuji.
Děkujeme stranám za poskytnutá vyjádření.
V případě poruchy automatu by společnost měla být připravena na takovou situaci reagovat - v rámci přiměřenosti se však domníváme, že je nutné rozlišovat, zda se jedná o krátkodobý výpadek, či o delší. Pokud je společnost schopna automat v přiměřené době opravit, domníváme se, že není nutné zajišťovat náhradní variantu odkupu. Pokud by však byl výpadek delší (případně opakovaný), již by se mohlo jednat o porušení výše uvedených ustanovení zákona.
Stížnost nyní přeřazujeme zpět na společnost, aby měla prostor pro vyjádření ke stížnosti.
Vážený zákazníku, děkujeme za Vaši odpověď. Mrzí nás Vámi popsané komplikace. Vaším podnětem bychom se rádi zabývali dále, kontaktujte nás prosím na e-mailu kontakt@kaufland.cz. Děkujeme za pochopení. Zákaznické centrum, Kaufland Česká republika
Hodnocení:
Komentář: Dobrý den, ozval jsem se na uvedenou adresu a děkuji Kauflandu za projev vstřícnosti v podobě dárkového poukazu na nákup. Nedozvěděl jsem se sice o žádném opatření k tomu, aby podobná situace už příště nenastala, ale i tak děkuji aspoň za vstřícnou reakci.