Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
23.10 2023 jsem si přes eshop zakoupil tablet Lenovo s doporučeným příslušenstvím - ochranným přebalem. Číslo objednávky ***. Po rozbalení doma jsem zjistil, že přebal na tablet nepasuje. Okamžitě jsem telefonoval na linku Alzy, kde mi slečna slíbila, že to bude obratem vyměněno. Dnes je 27. večer, mezitím jsem asi 5x urgoval, vždycky slíbili, že to obratem vyřeší a stále nic. Je to prý na obchodním oddělení. Asi se obrátím na obchodní inspekci. Doporučuji připojit slogan "Dnes reklamaci podáš, ale odpovědi se nedočkáš!".
Nevhodný doporučený ochranný přebal na tablet
Výměna přebalu.
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za předání případu a Vaše vyjádření. Mrzí mě, že jsou na webu uvedeny mylné informace a nyní již aktivně pracujeme na opravě. Za toto pochybení byl zákazníkovi zaslán dárkový šek.
Co se týče odstupu od kupní smlouvy, byla zadána reklamace 28.10. a týž den byla rovnou vyřízena dobropisem, který byl proplacen zpět na účet zákazníka. Věřím, že je tedy vše v pořádku.
Přeji hezký zbytek dne, Kateřina, Alza.cz - Oddělení Péče o zákazníky
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby se ke stížnosti mohl vyjádřit a případně ji uzavřít.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Vzhledem k výše uvedenému (k proplacení dobropisu společností společně se zasláním dárkového šeku spotřebiteli) stížnost uzavíráme s dosažením dohody stran.