Společnost


Pratenorm s.r.o.

Počet nahlášených stížností:342
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

46%
54%
Toto skore je založeno na 49 stížnostech.

#71488Uhrazení nevyžádané platby za registraci

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 29 dnů 14 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
30.10.2023, před rokem

Barbora Bitalová

Znění stížnosti

Dobrý den, hledám již několik dní garsonku ke koupi v Praze. Koukala jsem přes bezreality, mmreality, sreality a přes reality.idnes.cz, kde ale inzeráty odkazovaly na s-dražby, že pokud se člověk přihlásí, odkaze ho to na informace o bytu, bez upozornění na zaplacení částky 5tis., pak mi přišel mail s informací o zaplacení. Je možné se proti tomu bránit? Děkuji mockrát


Požadované řešení

Chtěla bych mít jistotu, že částku nemusím platit a neobjeví se v registru dlužníků. Děkuji


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
31.10.2023 16:11, před rokem

Máme za to, že společnost Centrum aukcí.cz, s.r.o. (provozovatel portálu www.s-drazby.cz) neplní vůči spotřebitelům řádným způsobem svou informační povinnost o ceně [§ 1811 odst. 1, 2 písm. c) občanského zákoníku, dále také § 12 zákona o ochraně spotřebitele]. Ze smyslu a účelu zákona a z rozhodování Nejvyššího správního soudu plyne, že informace o ceně musí být spotřebiteli přístupná okamžitě bez toho, že by byl nucen činit jakýkoliv úkon směřující k jejímu zjištění. V řešené věci je spotřebitel nucen učinit úkony směřující ke zjištění ceny (rozkliknutí ceníku a nalezení odpovídající částky).

Z rozhodování Ústavního soudu, obecných soudů nebo České obchodní inspekce vyplývá, že v obchodních podmínkách (jimiž jsou zcela nepochybně v řešené věci i tzv. aukční podmínky, neboť nerozhoduje název, ale povaha dokumentu) není možné sjednat platně smluvní pokutu. Pokud není možné v obchodních podmínkách platně sjednat smluvní pokutu, tím spíš v nich není možné ujednat cenu. Tento zákaz je v řešené věci společností Centrum aukcí.cz s.r.o. porušován.

Nikdo, tím spíše podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli, se nesmí na druhé straně dopouštět tzv. neúměrného zkrácení (§ 1793 občanského zákoníku). Neúměrné zkrácení znamená, že společností poskytnuté služby neodpovídají tomu, jakou částku spotřebitel zaplatil. Spočívá-li celé plnění společnosti v tom, že přepošle spotřebiteli veřejně dostupné údaje (přičemž totožnou službu poskytují konkurenti této společnosti zdarma), a následně za to inkasuje 5 000,- (nebo v jiných případech 6 000,-) Kč, jedná se podle našeho názoru o neúměrné zkrácení.

Mediální zpracování případu spotřebitel najde např. na
- https://www.seznamzpravy.cz/clanek/spolecnost-vyuziva-hlad-po-nemovitostech-nasla-trik-ktery-vas-pripravi-o-penize-174492
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097429889-cerne-ovce/221452801080916/

Dosavadní rozhodnutí soudů jsou v tomto případě ve prospěch i v neprospěch společnosti. Domníváme, že rozsudky, které jdou do merita věci, jsou nám známé a vychází ve prospěch společnosti, nesplňují základní požadavky kladené na rozhodovací činnost civilních soudů ohledně věcné správnosti. Např. není na daný případ vůbec aplikována příslušná pasáž zákona přijatá za účelem ochrany spotřebitele, což je mj. důvod ke zrušení takového rozsudku Ústavním soudem ČR.

Rozsudky, s jejichž zněním se ztotožňujeme:
-https://timura.legal/clanky/detail/rozsudek-v-kauze-s-drazby
-https://miroslavahustakova.cz/s-drazby/

Aktuální vzhled "registračního tlačítka" je sice v souladu s částí novely občanského zákoníku, týkající se zákonné úpravy tlačítek zavazujících k platbě (konkrétně § 1826a tohoto zákona). Co se však týká samotného informování o ceně služby, je naše stanovisko neměnné a domníváme se tak, že spotřebitelé o ceně služby nejsou informováni řádně a včas (viz výše).

Zároveň máme nyní k dispozici dvě rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové, která postup ČOI, a tedy i náš názor k dřívějším praktikám společnosti, potvrzují. Více informací se spotřebitelé mohou dozvědět např. v našem článku zde: https://www.dtest.cz/clanek-10251/pozor-na-smejdske-praktiky-spolecnosti-centrum-aukci.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
31.10.2023 18:36, před rokem

Dobrý den, každý potencionální klient obdrží před samotnou registrací všechny smluvní dokumenty emailem, tímto asi je řečeno vše, včetně naplnění § 12 ZOS. Není nám jasné, proč si dTest neumí udělat v rámci objektivního informování spotřebitelů kontrolní registraci na našem webu a potom sdělit všem spotřebitelům reálně zjištěná fakta. To se opravdu dTest tak moc bojí říci lidem pravdu? Je to vůbec možné? Ohledně rozhodnutí KS HK, tak společnost podala proti těmto rozhodnutím Kasační stížnost k NSS v Brně a upozorňuje v ní mimo jiné, na dysfunkci veřejné moci, NSS v Brně vyhověl žádosti o odkladný účinek. Společnost opakovaně upozorňuje na to, že registrační cesta pro klienty byla nastavena přesně dle doporučení a pokynu ČOI z roku 2019, tedy ČOI by měla pokutovat sama sebe za případné chybné vyložení §12 ZOS. Sám i dTest více jak 14 měsíců všem spotřebitelům tvrdil, že informování spotřebitelů je v pořádku. Opětovně vyzýváme touto cestou dTest, učiňte si testovací registraci a napište lidem pravdu, ohledně vašich minulých obav, že budete muset platit poplatek, tak opravdu nebudeme po vás poplatek požadovat, ale již prosíme, napište lidem pravdu. Děkujeme. Na závěr ještě jednou krátká rekapitulace: 1., klient obdrží emailem před provedením registrace smluvní dokumenty, kde je opakovaně uvedena zvýrazněná cena služby, 2. před tlačítkem REGISTROVAT SE, POTVRZUJI NÁKUP SLUŽBY je zveřejněna tato informace: "Odesláním formuláře učiníte registraci, která je ZPOPLATNĚNA dle platných Aukčních podmínek a ceníku-zde a souhlasíte s těmito aukčními podmínkami a ceníkem pro jednotlivé typy aukcí, služeb pro exekuční dražby a služeb pro insolvenční nemovitosti..", 3. Ceník služeb je uveden přímo u tlačítka REGISTROVAT SE, POTVRZUJI NÁKUP SLUŽBY, kde jsou přímo uvedeny poplatky za služby společnosti. OTÁZKA NA ZÁVĚR, CO CHCE SPOTŘEBITEL VÍCE ? Prosíme dTest o odpověď, protože již opravdu nevíme, kde více všude zveřejnit cenu našich služeb. SKUTEČNOST, ŽE SPOTŘEBITELÉ NEČTOU ZVEŘEJNĚNÝ TEXT, OPRAVDU NENÍ PROBLÉM SPOLEČNOSTI, NEZLOBTE SE.....

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
28.12.2023 10:10, před rokem

Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
29.1.2024 09:28, před 12 měsíci

Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.