Počet nahlášených stížností: | 9 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
přiložená konverzace a trvale nevstřícná reakce firmy Vekra, nás vede k podání podnětu.
Před pěti lety jsme zakoupili okna na celý dům, jedno z nich bylo velké "francouzské ". Loni v okně prasklo vnitřní sklo ( Obrázek 1 , Obrázek 2, Obrázek 3 ).
Firma neuznala reklamaci s odůvodněním "sklo prasklo termálním šokem, byla blízko rohová sedačka, a z tohoto důvodu se nejedná o reklamaci“ (obrázek 6 ).
Nepovažovali jsme neuznání reklamace za odůvodněné, přesto jsme na podmínky firmy přistoupili, a nové okno zaplatili.
Okno vyměnili v Listopadu, a v Září letošního roku okno prasklo znova (obr.4).
Reklamace skla byla zamítnuta technikem na místě. Formulace zamítnutí byla " termický šok". (obrázek 5). Tentokrát nenapsali ani poznámku o sedačce. Proti zamítnutí reklamace jsme se odvolali.
Oficiální vyjádření firmy Vekra
„reklamujete u naší společnosti prasknutí skla z důvodu termálního šoku. Bohužel tuto vadu nelze dle reklamačního řádu uznat jako reklamaci oprávněnou, proto jsme reklamaci zamítli.
K prasknutí v důsledku tepelného šoku dochází v případě, že na skle jsou dvě místa s velkým teplotním rozdílem. Pro snížení rizika termálního šoku lze použít kalené sklo a lepší opracování hran (broušené, leštěné). Při použití tvrzeného (kaleného) skla hrozí samovolná exploze skla způsobené možným obsahem Sulfidu nikelnatého ve sklovině. Při objednání tohoto skla by bylo vhodné nechat provést placený Heat Soak Test (HST), což je prohřátí skla na cca 290 °C po dobu několika hodin. Pokud byl Heat Soak Test objednán, je možno tuto případnou explozi skla reklamovat u dodavatele, pokud ne, sklárna reklamaci zamítne. Pokud budete mít zájem, můžeme Vám v rámci placeného servisu nacenit a dodat nové sklo, s broušenými hranami, kalené, s Heat Soak testem.
Zamítnutí reklamace jsme opět odmítli,
„Dobrý den
Děkuji za lekci z teorie vzniku termálního šoku, přesto vaše zjednodušení beru jako praktiku výrobce, jak se zbavit odpovědnosti za špatný návrh výrobku.
Dohledal jsem možné důvody vzniku termálního šoku, a krom částečného zastínění, na které vy se ani neobtěžuje odvolat, jsou to i špatné konstrukce oken, nezabroušené hrany, vady na hranách (mušle, praskliny), špatné uložení do pouzdra (příliš nízko), široká pouzdra (nadměrné roztahování oken), mechanické poškození při montáži, atd.
V žádném případě se nedá určit jedním pohledem pravá příčina vzniku termálního šoku.
Z toho, co jsem nečetl na stránkách skláren, a z odborné podpory od nestranného technika, jsem dospěl k závěru, že příčinou závady jsou Vámi vyprojektovaná šoupačková okna, respektive nevhodná výplň.
Nebyl nám z Vaší strany předložen výpočet vhodnosti, ani kvalifikovaný odhad, prostě jste zvolili variantu pro Vás běžnou, pro jiné z oboru nepředstavitelnou.“
Reakce firmy Vekra
„Kolegyně mi postoupila Váš rozpor v řešení reklamace. Příčinu prasknutí jsme znovu v dalších vyjádřeních nepopisovali, jelikož již popsána byla v minulé reklamaci – tedy prasknutí skla přehřátím v místě přistaveného nábytku. Prasklina způsobená termálním šokem je naprosto specifická – začíná vždy kolmo ke hraně a kolmo k ploše skleněné tabule a následně se většinou větví. Vzhledem k tomu, že tvar praskliny a umístění je obdobné jako bylo cca před rokem, svědčí o stejné příčině praskliny. Dle Vašeho vyjádření jsou tedy okna ve stavbě navržena špatně. S tím nemůžeme souhlasit a musíme trvat na zamítnutí reklamace. Provést právní kroky a obrátit se na znalce či ČOI je samozřejmě Vaše právo.
S přáním příjemného dne
Lenka Hladká
Ředitelka zákaznického servisu
naše odpověď
Dobrý den
Nesouhlasím s Vaším rozhodnutím!
Nesouhlasím s Vaším tvrzením, "prasknutí v místě přistaveného nábytku", a to hned z několika důvodů.
Za prvé: Nikde na Vašich stránkách není jasná specifikace vzdálenosti předmětů, jaká má být od okna. Není tam ani žádný odkaz na metodiku výpočtu (vlastnosti materiálů, jejich barva, atd). Při loňské reklamaci jsme se ptali, jaká je minimální vzdálenost a bylo nám řečeno, a podotýkám pouze řečeno, že je to 50 cm. Sedačku jsme z 45 cm na určenou vzdálenost posunuli, a od Vás se po roce dozvídáme, že je to stále špatně. A na stránkách skláren jsem našel jeden jediný doporučený rozměr, a to pro zdroj tepla max 65°, ve vzdálenosti 25 cm. Z toho podle mého vyplývá, že 25 cm stačí pro odvedení horkého vzduchu od tabule skla. Pak nechápu, o co se Vy ve vašich zamítavých reklamacích opíráte. Již loni jsme se skřípěním zubů přistoupili na Vaše podmínky, a to s tím že se někde stala chyba, ale ve finále to zaplatí pojistka. A ona se chyba stala znova.
Za druhé: při loňské reklamaci byla poznámka o důvodu prasknutí v protokolu zmíněná, v letošním byl konstatován pouze fyzikální jev, bez udání důvodu vzniku.
Dle zákona jste povinni zdůvodnit příčinu vzniku fyzikálního jevu.
Technické zdůvodnění nemůžete provést pouze kontrolou přítomnosti hřebíčku v místě praskliny, prasklina může vzniknout i z jiných příčin, které vy vůbec neberete na zřetel.
Za třetí: Jak jste došli k vyhodnocení závady jako termální šok? Mnou oslovení technici, a to ze skláren nebo ze stavebnictví, k jednoznačnému závěru nedošli.
Trvám na tom, že jste zvolili špatnou konstrukci tím, že jste nevzali v potaz umístění ve směru jihozápad, a konstrukci šoupačkových oken. Oba tyto faktory se berou jak u skláren, tak u jiných výrobců, jako velmi rizikové, a sklo stavební výplně se doporučuje kalené. Žádnou takovou informací jste nám při přípravě nedali.
Dokonce žádnou takovou informaci na svých stránkách ani neuvádíte, čímž myslím také porušujete zákon
Přestaňte nám prosím popisovat fyzikální jev, a to bez jasných důkazů, že jsme pro jeho vznik vytvořili podmínky svým chováním, a zvolte vstřícnější přístup.
Reakce Vekry
Dobrý den,
je nám velice líto, ale Vaši reklamaci prasklého skla bohužel musíme zamítnout. Důvodem je totiž termální šok, který bohužel nelze uznat jako důvod k reklamaci. Je to uvedeno v našich reklamačních podmínkách a jde o postup, který mají k termálnímu šoku také dodavatelské sklárny. Nejde totiž o vadu skla samotného, ale vzniká v důsledku specifických podmínek při používání. Samotnou příčinou prasknutí skla je například fakt, že zasklení bylo po nějakou dobu vystaveno nerovnoměrnému zahřívání, a to nejčastěji v důsledku částečného zastínění. Pokud je velké sklo vystaveno pouze lokálnímu působení intenzivních slunečních paprsků, je rozdíl v teplotě různých míst tabule příliš velký. Sklo je křehký materiál a nedokáže účinně odolat takto vzniklému vnitřnímu pnutí. Tento typ lomu je z hlediska odborného posouzení velmi dobře identifikovatelný. Předejít mu lze tím, že při velkém oslunění nebude venkovní stínění staženo pouze částečně, že se v blízkosti nebude vyskytovat zeleň či předměty, které by částečně stínily. Problém ale může způsobit i příliš blízko umístěný nábytek, vývod klimatizace, nebo naopak sálající radiátor. Předejít tepelnému šoku skla lze osazením výhradně kalenými skly, která jsou ale dražší.
Je nám líto, že odmítáte tento fakt. Nemůžeme nijak zamezit tomu, jak naši zákazníci naše výrobky užívají.
Pokud budete mít zájem o výměnu za kalené sklo, naši kolegové Vám vyhotoví cenovou nabídku.
Věřte, že naše výrobky splňují všechny deklarované certifikace.
Další vyjádření nás v této záležitosti neposunou.
S přáním příjemného dne
Lenka Hladká
Ředitelka zákaznického servisu
naše reakce
Dobrý den
Mohl by my prosím přestat odpovídat automat s předvolenou zamítací a nic neřeší variantou?
Nechci od Vás popis termálního šoku, používáte při jeho aplikaci pouze důvody vzniku, které se Vám hodí.
Odpovězte my prosím pouze na otázky:
Když je posuvné křídlo v létě otevřené, a je otevřené pouze přes statickou část okna, bude se plocha zahřívat nerovnoměrně?
Je možné, že při nerovnoměrném zahřívání při používání okna posunem do otevřena, a při zvolené variantě 4 mm skel, dojde k termickému šoku?
Máte na svých stránkách jasně napsanou vzdálenost, potřebnou pro zamezení termálního šoku?
Můžete se ve Vámi zamítavé reklamaci opírat o hodnotu, kterou na Vašich stránkách nemáte napsanou?
Můžete do protokolu který použijete k zamítavé reklamaci, udávat fyzikální jev bez udání důvodu jak k tomuto jevu došlo?
Je u Vaší firmy běžné, že se u po roce se opakující závadě opíráte v zamítnutí reklamace, pouze o odborný názor servisního technika?
Je možné, aby se začal projektant Vaší firmy, naším technickým anebo konstrukčním problémem zabývat?
Děkuji, že odpovíte pouze na mé otázky
Vašmucius
Reakce Vekry
Žádná
Důvody k podání podnětu proti firmě Vekra
doplnila, (cca dva roky zpět) do reklamačního řádu důvod zamítnutí (teplotní šok), na základě kterého nám reklamaci zamítla, nedoložila, že informaci o opatřeních zamezujících jeho vzniku, ve svém reklamačním řádu uvádí
v protokolu o zamítavé reklamaci se opírala o hodnotu (minimální vzdálenost od okna), kterou na svých stránkách nemá uvedenou, v obchodních podmínkách je uvedena vzdálenost „dostatečná“, není zde uvedený žádný konkrétní údaj v měrných jednotkách.
v protokolu který použila k zamítavé reklamaci, udává fyzikální jev bez udání důvodu jak k tomuto jevu došlo
nedoložila, že je návrh podepřen výpočty o vhodnosti realizované varianty
nepřijala žádné opatření, přestože byly oba případy závad od sebe vzdálené necelý rok
Tím, že nepřijala odpovědnost, kterou podle našeho mínění ze zákona má, dopustila se podvodu z důvodů:
Zákon č. 89/2012 Sb.
Zákon občanský zákoník
§ 2161
Odst. (1) a) b) c)
Odst. (2) a) b) c) d)
§ 2161a
Odst. (1) a) b) c)
Odst. (2) a) b) c) d)
Odst. (5)
A nesplnila standardy:
České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě
TS ČKAIT č. 03 2022¨
NÁVRH SKLENĚNÝCH PRVKŮ VE STAVEBNICTVÍ
Odst. 3.1.1
Odst. 3.1.2
Odst. 4.1.1
Odst. 4.1.2
Odst. 4.1.3
Odst. 4.3.1
Odst. 5.5.6
Odst. 5.5.7
Odst. 5.5.8
Odst. 5.5.9 (obrázek 7)
Děkujeme že se naší záležitostí budete zabývat
Chrustová, Vašmucius
Obrázek 1
Obrázek 2
Obrázek 3
Obrázek 4
Obrázek 5
Obrázek 7
Pozice: 4 1 2 2000 1000 1500 3000 Množství: 1 ks -pTYP:$ Konstrukce (UNI) -pProfil:$ IV78 -pŠířka:$ 3000 mm -pVýška:$ 1500 mm -pDřevina:$ smrk napojovaný -pBarva:$ Transparent 18 / Transparent 18 -pBarva okap.:$ Stříbrná -pOkap. rám:$ okapnice rámová ok.AWZ 14/22 -pBarv.těsnění:$ Béžové -pRám:$ rám okenní -pSpojka:$ Poloha Šířka Popis svisle 164 mm spoj DD -pKotvení:$. 3 * na kotvy -pParap.dráž.:$. 2 * Venku / Uvnitř -pKřídlo:$. F-bez dorovnání, okenní křídlo -pvýplň/sklo:$. 6-16-4 FL-PTN+, Ug1,1;Rw 36dB, 4-16-4 Float-PTN+, Ug 1,1 -pSklo tl./mm:$. 26, 24 -pRámeček:$ Černý -pKování:$ č.pole + název otvírky 1 Pevně zasklený rám 2 otevíravé sklopné pravé -pPar.Kování:$ Název parametru Hodnota parametru Barva krytek oken, BD, FS: Stříbrná - EV1 Kameny_LOGO LOGO VEKRA -pPolozkaPoznamkaStart -pVáha:$ 135kg -pPoznámka k pozici$ : Stavební otvor 3030 x 1530mm Položka spojena a zasklena ve výrobě Položka zasklena dvojsklem -pPolozkaPoznamkaEnd Jednotková cena: 29990,00 Kč Cena celkem: 29990,00 Kč Klička FKS stříbrná F1 !!-SESTAVA SPOJENA VE VYROBE-!! -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na náklady zhotovitele vyměnit stavební výplně, a to v souladu s technickým standardem (posuvné venkovní a statické vnitřní osadit kaleným sklem).
Pokud nebude akceptováno, odstoupit od smlouvy podle § 19 odst. 3 a 4 zákona č. 634/1992 Sb.
|
Tweet |
Mezi podnikatelem a spotřebitelem byla sjednána smlouva o dílo. Dílem se dle občanského zákoníku rozumí zhotovení určité věci, nespadá-li pod kupní smlouvu, a dále údržba, oprava nebo úprava věci, nebo činnost s jiným výsledkem.
O právech objednatele z vadného plnění u smlouvy o díle platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě. V souladu s nálezem Ústavního soudu ČR (sp. zn. IV. ÚS 2989/16) se na danou problematiku použije ustanovení o koupi zboží v obchodě, nikoliv obecná ustanovení o kupní smlouvě.
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom zásadně 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Spotřebitel by měl postupovat v souladu s návodem a pokyny, které by měly být jasné a srozumitelné. V tomto případě nejednal spotřebitel v rozporu s návodem ale jednal v souladu s pokyny. Domníváme se, že pokud spotřebitel postupoval v souladu s informací poskytnutou od zaměstnance společnosti (nábytek vzdálen od okna alespoň 50 cm), nemělo by k termálnímu šoku dojít a reklamace by tedy neměla být z tohoto důvodu zamítnuta.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost Window Holding a.s. nás požádala o přeřazení na ni, neboť je Vekra jednou z jejich značek. Stížnost tímto tedy přeřazujeme a žádáme společnost o vyjádření ke stížnosti.
Dobrý den,
děkujeme za informování o podané stížnosti. S panem Vašmuciusem jsme o reklamaci a důvodech, pro které nemohla být považována za oprávněnou, komunikovali.
Rovněž příčina prasknutí skla byla popsána, šlo o tepelný šok. Prvek nemá žádné konstrukční vady a typ zasklení je vhodný pro daný výrobek.
Bohužel nemůžeme ovlivnit jakým způsobem zákazníci naše výrobky používají. Nemůžeme ovlivnit ani to, zda je v okamžiku posouzení vady její příčina zjevná. Například pokud by došlo k odsunutí nábytku před okamžikem posouzení, nebo jinému odstranění příčiny prasknutí skla. Vadu jsme posoudili jednoznačně a o tomto závěru nepochybujeme. Hledali jsme řešení pro danou situaci a zákazníkovi zaslali cenovou nabídku na dodávku jiného typu zasklení, tedy kalených skel.
Tato nabídka však nebyla akceptována. Není možné dodat tato skla na náklady zhotovitele, neboť tato skla nebyla kalkulována jako předmět smlouvy o dílo.
Lenka Hladká
Ředitelka zákaznického servisu
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
Vzhledem k vyjádření společnosti ohledně jejího neměnného stanoviska k reklamaci stížnost uzavíráme bez dosažení dohody.
Spotřebitel dále může využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz. V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.