Počet nahlášených stížností: | 62 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 5 |
Dobrý den, 19.10.2023 jsem objednala boty a ihned zaplatila on -line převodem částku 3.630 Kč,- společnosti Zalando.
Ten stejný den jsem objednávku zrušila, tedy fyzicky obuv nebyla vůbec odeslána. Ihned jsem obdržela zpětný mail, že objednávka je zrušena a pracuje se na vrácení platby tedy též 19.10.2023.
Bohužel mám již několik omluvných mailů ze společnosti Zalando, že platba z důvodu technických potíží bude zpracována a vrácena. To již trvá 14 dnů a pokud zavolám na společnost setkám se s odměřeným chováním a ukončením hovoru v průběhu věty ze strany Zalando. Bohužel nevím jak dál postupovat. Mám k doložení všechny maily od Zalanda s přislíbením návratu peněz, ale ze strany společnosti nevidím žádnou snahu k návratu částky :(
Děkuji za případnou radu.
Veronika Jandáčková
Vrácení platby
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Německu), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Štěpánská 15, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
www.evropskyspotrebitel.cz
Spotřebitelka nám zaslala následující doplnění:
"Dobrý den, jen doplňuji k mému případu nevrácení platby za nerealizovanou objednávku, že jsem se obrátila na Evropské spotřebitelské centrum a dostala odpověď:
Dobrý den,
Evropské spotřebitelské centrum ČR (ESC) poskytuje informace o právech spotřebitelů na společném evropském trhu a bezplatně pomáhá a radí spotřebitelům v jejich sporech s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska, Islandu a Velké Británie. Zprostředkovává i možnosti mimosoudního řešení sporů spotřebitelů s podnikateli. Financováno je Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí, při níž působí. Více na www.evropskyspotrebitel.cz.
Bohužel Vám musím oznámit, že tento podnikatel se sítí ESC od letošního února oficiálně rozvázal spolupráci při řešení spotřebitelských sporů mimosoudní cestou s tím, že podnikatelova zákaznická podpora je dostatečná. Jsme proto nuceni Váš případ v rámci sítě ESC uzavřít, neboť mimosoudního řešení by se nám nepodařilo dosáhnout. Tento podnikatel na jakékoliv naše výzvy již nereaguje.
Další možností, jak se pokusit celý případ vyřešit, je samozřejmě cesta občanskoprávní žaloby. Více informací o této možnosti naleznete zde. V této souvislosti Vás však musím upozornit, že ESC nemůže zastupovat spotřebitele v řízeních před soudy.
Je mi opravdu velmi líto, že Vám nemohu podat příznivější zprávu."
Vyjádření dTestu:
Jelikož není možné věc řešit dle vyjádření zaslaného spotřebitelkou prostřednictvím ESC, může spotřebitelka ještě před podáním žaloby platbu u své banky reklamovat, kde s pomocí chargebacku lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měla spotřebitelka co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Stížnost ponecháváme přeřazenou na spotřebitelku, aby nás mohla o vývoji případu informovat.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dobrý den, banku jsem již kontaktovala,ale bohužel při platbě tzv.on-line okamžitým převodem, banka nemůže nijak pomoci. Tzv.chargeback lze použít pouze v případě platby kartou.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.