Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 14.7. 2023 jsem poptal grafické zpracování pěti generačního rodokmenu pro sebe, nejbližší i rozšířenou rodinu u společnosti Genea Bohemia, která byla následně potvrzena 3.8.2023.
Pan Pohořelický, se kterým jsem komunikoval, si řekl za práci v tomto rozsahu 2 000 Kč a dalších 350 Kč za jeden výtisk rodokmenu, což v našem případě činilo 3 450 Kč za 11 kopií. Celková cena objednávky tedy byla 5 450 Kč, která zahrnovala grafické zpracování mnou zadaných údajů a následný tisk. Údaje o našem rodokmenu jsem poskytl jako jednoduchý graficky vizuál v PDF formátu a dále jako wordový soubor, kde byly všechny potřebné údaje, které jsem chtěl mít uvedené v grafickém zpracování.
Po zhruba dvou týdnech od objednávky mi byl zaslán grafický náhled, který odpovídal mým požadavkům z hlediska grafického zpracováni a takto jsem vytvořený design také odsouhlasil.
Po obdržení výtisku jsme v rodokmenu náhodně objevili několik faktických chyb, konkretně u míst a dat narozeni několika osob.
Když jsem věc reklamoval u firmy Genea Bohemia ještě týž den, kdy byly chyby zjištěny (7.10.2023), bylo mi řečeno řečeno, že právě z těchto důvodů je zasílán náhled a požadována kontrola od klienta. Pan Pohořelický dále uvedl, že v množství dat se může stát, že něco přehlédne a splývá mu vše dohromady. Jak jsem výše zmínil, náhled jsem obdržel a grafická stránka byla v pořádku, nicméně v dohodě s firmou Genea Bohemia nikde nezaznělo, že by měl zákazník kontrolovat slovo od slova výstupu práce. S ohledem na objem dat to i považuji za nepřiměřený požadavek, ale pokud bych byl k překontrolovaní faktických údajů dopředu vyzván, samozřejmě bych kontrolu provedl. Rád bych zdůraznil, že mnou zadaná vstupní data byla v pořádku a bez faktických chyb, což můžeme doložit, tudíž chyby vznikly výlučně na straně firmy Genea Bohemia, která se v průběhu grafického zpracování neozvala s žádnými dotazy.
Moji reklamaci bylo vyhověno jen částečně. Požadavek byl, aby nám chyby opravil a vytiskl znovu všech 11 kopií. Byla nám zaslána oprava grafického náhledu, který jsme po následné kontrole znovu vraceli k opravě, protože byla opravena pouze část nahlášených chyb. Znovu vytištění opraveného rodokmenu Genea Bohemia odmítli.
Z celkového přístupu, komunikace a množství chyb a oprav je patrné, že dané zakázce nebyla věnována dostatečná pozornost, přes všechny podklady z naší strany, a nebyla doručena očekávaná kvalita.
Grafické zpracování a tisk rodokmenu
Náš aktuální požadavek je sleva 30% z celkové ceny služby (grafické zpracovaní + tisk).
|
Tweet |
Mezi stranami byla nejspíše uzavřena smlouva o dílo - zhotovení rodokmenu, přičemž dílem se rozumí dle § 2587 Občanského zákoníku zhotovení určité věci, nespadá-li pod kupní smlouvu, a dále údržba, oprava nebo úprava věci, nebo činnost s jiným výsledkem.
Dílo je provedeno, je-li dokončeno a předáno. Dle § 2590 občanského zákoníku zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v ujednaném čase a obstará vše, co je k provedení díla potřeba. Příkazy objednatele ohledně způsobu provádění díla je zhotovitel vázán, jen plyne-li to ze zvyklostí, anebo bylo-li to ujednáno dle § 2592 občanského zákoníku.
V tomto případě, kdy spotřebitel poskytl zhotoviteli všechny potřebné údaje, které chtěl i znázornit do rodokmenu, se zhotovitel měl pokyny spotřebitele řídit. Pokud by se jimi zhotovitel neřídil, nelze rozumně očekávat, že spotřebitel o takové plnění bude mít nadále zájem.
Máme za to, že grafický náhled slouží především k tomu, aby spotřebitel měl představu o tom, jak bude samotný rodokmen vypadat z hlediska vizuálu (např. jakou bude mít rodokmen barvu, jak bude strukturovaný atd.). Domníváme se tedy, že zaslaný grafický náhled a jeho kontrola spotřebitelem nemění nic na povinnosti zhotovitele řídit se pokyny spotřebitele a zpracovat jeho požadavky. To neplatí v případě, kdy byl spotřebitel informován o nutnosti kontroly všech údajů.
Jestliže dílo nebylo provedeno v souladu s požadavky spotřebitele, je vadné a spotřebitel jej může reklamovat. O právech objednatele z vadného plnění u smlouvy o díle platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě. V souladu s nálezem Ústavního soudu ČR (sp. zn. IV. ÚS 2989/16) se na danou problematiku použije ustanovení o koupi zboží v obchodě, nikoliv obecná ustanovení o kupní smlouvě.
V tomto případě podnikatel přepracoval grafický náhled, ale odmítl vytisknout opravený rodokmen. Dle § 2169 občanského zákoníku platí, že má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění. Podle své volby může požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný. Vzhledem k tomu, že podnikatel neodstranil vadu úplně a nejedná se o vadu nevýznamnou, domníváme se, že spotřebitel může požadovat i přiměřenou slevu dle § 2171 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nereaguje-li podnikatel na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán podnikateli na adresu: Benetice 1, 67506 Benetice.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
dne 14.08.2023 jsem kilentovi zaslal náhled kde jsem ho vyzval k prohlédnutí a schválení před přípravou k tisku. Následnou odpověď na email jsem obdržel dne 20.08.2023, kde klient odsouhlasil zaslaný náhled.
V den kdy byly data k tisku zaslána do tiskárny přesněji 23.08.2023, jsem si nebyl vědom žádných chyb a tak byl rodokmen zaslán do tisku, vytištěn a odeslán. Dne 07.10.2023 mi klient zaslal email, kde zmínil 4 nesprávné data u 4 osob.
V reakci na email ze dne 07.10.2023 jsem klientovi vysvětlil důvody proč požaduji kontrolu. Pří vyzvě k prohlédnutí a schválení jsem předpokládal, že si klient překontroluje jak vzhled tak vložená data.
Klient ve stejném emailu ze dne 07.10.2023 také napsal: "zaslaný náhled ze dne 14.08.2023 nebyl dokonale čitelný. Mohl jsem tak zkontrolovat především grafickou stránku, s níž jsem byl spokojen". Je nicméně nemožné, že data nebyly čitelné jelikož zaslaný náhled byl ve standardní tiskové kvalitě 300 DPI, což je více než čitelné i bez přiblížení. Klientovi jsem na toto odpověděl následovně: "Náhled, který zasílám je plném tiskovém rozměru i rozlišení, tedy v 300 DPI což je standard a je více než čitelný. Pokud jste nemohl zkontrolovat údaje v náhledu, měl jste mi dát vědět hned".
Cela situace mě velice mrzí, což jsem i klientovi psal ve zmíněným emailu ze dne 07.10.2023 a ve stejném emailu jsem mu zaslal opravený rodokmen, nicméně v tisku jsem mu nemohl vyhovět.
Jsem ochotný pánu Bočanovi poskytnout slevu 30% z celkové ceny služby (grafické zpracovaní + tisk).
Dobrý den,
k dnešnímu dni jsme se s panem Pohořelickým prostřednictvím e-mailové komunikace domluvil na zaslání požadované částky ve formě 30% z celkové částky (grafické zpracován+tisk). Tato částka byla 1635 Kč.
Pan Pohořelický mi následně formou okamžité platby zaslal a ta dorazila v pořádku.
Za sebe tedy již tuto záležitost pokládám za uzavřenou.
S ohledem na výše uvedená vyjádření stížnost uzavíráme s dosažením dohody. Děkujeme stranám za součinnost.