Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V obchodní pasáži OC Smíchov 23.10.2023 mi paní nabídla „pojďte se nalíčit“. Po asi 10 minutách líčení začala do papírové taštičky dávat nějaké krabičky. Když jsm chtěla odejít, požadovala 2 500 Kč. Byla jsem zaskočena. Opakovaně jsem odmítala s tím, že nemám hotovost. Začala být agresivní a řekla, že musím zaplatit produkty nebo ve stejné ceně líčení a bankomat, že mám za rohem. Neřekla mi, ani jaké zboží mi do taštičky dala. V tu chvíli ve stressu a pod nátlakem jsem neviděla východisko a zaplatila. Když jsme šli další den zboží vrátit, šlo mi pouze o vrácení peněz za zboží, které jsem nechtěla, ani ho nepotřebuji a bylo mi vlastně tímto způsobem vnuceno. Paní však odmítla zboží převzít a peníze mi vrátit a řekla, ať ji více neobtěžuji. Telefonicky jsem se pokusila spojit s Moella.cz, abych zboží vrátila. Komunikace nic nevyřešila. Po právní poradě jsem zaslala 29.10.2023 písemné Odstoupení od smlouvy a požadavek na místo, kam mám zboží vratit. Na Odstoupení smlouvy a místo předání nemám odpověď.
Nevhodné obchodní praktiky a neakceptování Odstoupení od smlouvy
Odstoupení od smlouvy
Vrácení peněz (2 500,- Kč)
|
Tweet |
Jestliže byl spotřebitel osloven prodávajícím s nabídkou líčení na chodbě obchodního centra, nikoliv přímo v prostorách obchodu, jedná se o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory. V takovém případě může spotřebitel od smlouvy bez udání důvodů ve lhůtě 14 dní ode dne uzavření smlouvy odstoupit dle § 1829 odst. 1 občanského zákoníku.
Dle § 1820 odst. 1 písm. i) občanského zákoníku směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy mimo prostor obvyklý pro podnikatelovo podnikání, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní závaznou nabídku podmínky, lhůtu a postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy. Pokud spotřebitel nebyl poučen o právu odstoupit od smlouvy podle § 1820 odst. 1 písm. i), může od smlouvy odstoupit do jednoho roku ode dne uplynutí lhůty podle odstavce 1, 2 nebo 3 dle § 1829 odst. 4 občanského zákoníku.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Odstoupení od smlouvy bude zasláno podnikateli na adresu: Ronešova 1137/1, 19800 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty ohledně odstoupení od smlouvy uschovat.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v zákonné lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Pokud byl spotřebitel osloven přímo v provozovně prodávajícího, nemůže od smlouvy odstoupit ve 14denní lhůtě bez udání důvodu, jelikož všechno zboží při nákupu v provozovně si může prohlédnout, popř. i vyzkoušet. Dle obchodních podmínek podnikatele (dostupných zde: https://www.moella.cz/obchodni-podminky/) je však možná výměna zboží za jiné zboží, či vystavením voucheru v hodnotě zboží.
Od poskytnuté služby (líčení), jestliže byla poskytnuta s výslovným souhlasem spotřebitele, se sdělením nemožnosti odstoupení od smlouvy a s upozorněním, že se jedná o placenou službu, nemůže spotřebitel odstoupit.
Jestliže však prodávající vytvářel dojem, že spotřebitel nemůže provozovnu či místo opustit bez uzavření smlouvy, dalo by se takové jednání prodávajícího podřadit pod agresivní obchodní praktiku uvedenou v písm. a) Přílohy č. 2 k zákonu č. 634/1992 Sb. Obchodní praktika se považuje dle § 5b odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele za agresivní, pokud ve svých věcných souvislostech a s přihlédnutím ke všem jejím rysům a okolnostem výrazně zhoršuje nebo může výrazně zhoršit svobodu volby nebo chování spotřebitele ve vztahu k výrobku nebo službě, a to obtěžováním, donucováním včetně použití fyzické síly nebo nepatřičným ovlivňováním, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil.
Pokud má spotřebitel podezření na nekalé jednání prodávajícího, může se s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která vykonává dozor nad dodržováním zákona o ochraně spotřebitele (zde: coi.cz/podatelna).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.