Počet nahlášených stížností: | 78 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 3 |
Delší dobu jsem pokukoval po novem voze a byl jsem z větší části rozhodnutý, ze zakoupim zcela nový od dealera.
Naskytla se ale nečekaná možnost u Auto ESA, kdy jsem v inzerci narazil na Hyundai Tucson z roku 2015 a najezdem pouhých 22.500 km. Na fotkách vypadal vůz jako nový, byl za rozumne peníze, tak jsem neváhal a on-line objednal s tím, ze zbytek vyresim po telefonu. Zavolal mi prodejce a dojednali jsme další podmínky. V nahrávanem hovoru jsem se nekolikrat ptal, zda ma 8 let starý vůz opravdu takový najezd a bylo mi sděleno, ze se jedna o predvadecku z showroomu.
Vůz jsem koupil a ještě ten den v podvečer mi jej přivezl osobně manazer budějovické pobočky. Vůz vypadal dobre, žádné vady jsem neshledal, údaj na tachometru souhlasil s inzerci a stejný údaj byl i v predavacim protokolu, který jsem podepsal.
Asi 2 hodiny po koupi jsem si prohlížel desky ve voze a narazil zcela náhodou na zapomenutý přijímací protokol do Auto ESA, na kterém bylo uvedeno 85.111 km. Hned jsem začal situaci řešit. Výpis z Cebia, který jsem si zaplatil pak vypadal strasidelně.
Ještě ten večer jsem podal reklamaci na nesoulad kilometrů a hovoru druhy den s panem Šilhavým z reklamaci, jsem se nestačil divit. V kostce je vlastně vše v poradku (výměna tachometru v servisu Hyundai) a oni jen uvedli to, co svítí na tachometru a to jsem i podepsal. Nabídnuta kompenzace 5.000 Kč a omluva.
Omlouvám se teď já, ale koupil jsem vůz s najezdem 22.500 km a s tímto najezdem i počítám do budoucna s náklady. Kdybych věděl, ze mělo auto před dvěma roky vyměněny tachometr při 61 tisících, tak bych jej za uvedenou cenu nekoupil, protože bych si automaticky musel připočítat výměnu všech olejů, filtrů, rozvodů a možná i brzd, což je v součtu náklad cca 50 tisíc ( o jednu nulu víc, než vaše nabidka).
Cítím se být společností Auto ESA podveden, protože se nikdo ani slovem o výměně tachometru nezmínil a veškeré dokumenty uvádí nižší najezd o 61.000 km, než vozidlo ve skutečnosti ma. Další prodej vozu je navíc zcela nejistý!
Dnes je to týden od koupě. Vozidlo ještě není prevedené (nepřišel TP). Pokud se nedohodneme na ROZUMNÉ kompenzaci ve výši nákladů na servis, mohu odstoupit od smlouvy s narokem na náhradu vicenakladů (Cebia, pokuta za předčasně zaplaceny úvěr)?
Hyundai Tucson
Vracení části kupní ceny ve výši 50.000 Kč či odstoupení od smlouvy s náhradou nákladů
|
Tweet |
Při koupi ojetého vozidla platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
U ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Záruka se také nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.
Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné. V takovém případě je možné v rámci reklamace požadovat mimo jiné také slevu z kupní ceny.
Ohledně stočeného tachometru by se mohlo jednat o uvedení spotřebitele v omyl (stav vozidla) podle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a také o nekalou obchodní praktiku.
Podle uvedeného ustanovení platí, že jednal-li někdo v omylu o rozhodující okolnosti a byl-li v omyl uveden druhou stranou, je právní jednání neplatné.
Jako nejvhodnější způsob se nám jeví namítnutí neplatnosti smlouvy z důvodu uvedení v omyl ve smyslu § 583 občanského zákoníku. Prodávající by v takovém případě měl spotřebiteli vrátit peníze za takto sjednanou smlouvu.
Pokud má spotřebitel podezření na nekalou obchodní praktiku podnikatele, kterou dle něj dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele, může podat podnět České obchodní inspekci.
Pokud by v důsledku nesprávné informace vznikla spotřebiteli nějaká další škoda, mohl by ji vymáhat po prodejci v souladu s § 2950 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Závěrem apelujeme na spotřebitele, aby nepodepisovali smlouvy ve spěchu a před každým podpisem si důkladně přečetli všechny podmínky. Ve chvíli, kdy je smlouva podepsaná, se již těžko dovolává toho, že spotřebitel nevěděl, co podepisuje. Po podpisu doporučujeme smlouvy zdokumentovat (např. fotografie), aby nemohlo dojít k jednostranné změně.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Spotřebitel nás informoval, že mu pomocí vytrvalého nátlaku pomocí dTestu a ČOI bylo umožněno odstoupení od smlouvy. Stížnost proto uzavíráme s dosažením dohody stran.