Počet nahlášených stížností: | 24 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 1 |
Bohužel jsem další v pořadí který má stejný problém jako poslední dva stěžující se zákazníci tohoto obchodu. 24.11.2023 měl být vrácen po lhůtě 30 dní reklamačního řízení mobilní telefon. Když na mail nikdo neodpověděl a telefon (jedno ze dvou uvedených čísel je dokonce zrušeno) nikdo nebral, jel jsem na prodejnu osobně.Tam mě nemile překvapila uzavřená a vybydlená prodejna s nápisem "plánovaná rekonstrukce". Nic víc. Na webových stránkách obchodu taky žádná informace o uzavření. 27 .11 jsem na radu D testu zaslal doporučeně s dodejkou na sídlo společnosti "Odstoupení od kupní smlouvy". Teď tedy čekám, jestli se mi někdo ozve, ale mám pocit, že to nebude jednoduché. Telefon stál 4290.- Kč a fungoval 3 měsíce.
Vzhledem k tomu, že jsem po právu odstoupil od kupní smlouvy, chci vrátit vrátit peníze.
|
Tweet |
Dle § 2172 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, se práva z vady zásadně uplatňují u prodávajícího, u kterého byla věc koupena. U jiné osoby by měl spotřebitel uplatnit právo z vady pouze tehdy, domluvil-li se na této osobě s prodávajícím předem a je-li tato osoba v místě pro spotřebitele bližším, než je místo, ve kterém je prodávající. Dle § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, platí, že prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků a nabízených služeb, případně i v místě nebo sídle podnikání.
Nemá-li prodejce žádnou dostupnou provozovnu, doporučujeme kontaktovat prodejce doporučeným dopisem s dodejkou na adrese sídla dle obchodního rejstříku Na Zemance 1802/22, 14700 Praha, jak již dle popisu spotřebitel nejspíše učinil. Zároveň by se mělo jednat i o adresu místa, kde lze vypořádat případné závazky po ukončení činnosti v provozovně. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání.
Pokud by prodejce informaci, kde lze reklamaci uplatnit, nesdělil správně, může být od České obchodní inspekce pokutován. Podnět k prošetření situace lze podat na webové adrese: https://www.coi.cz/podatelna.
Zároveň u reklamace uplatněné v průběhu jednoho roku od převzetí věci, se má za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje. Doporučujeme si veškeré zaslané dokumenty ohledně odstoupení od smlouvy uschovat.
Z popisu stížnosti vyplývá, že spotřebitel reklamoval mobilní telefon, přičemž reklamace nebyla vyřízena ve stanovené době, a proto spotřebitel následně od smlouvy odstoupil pro nevyřízení reklamace včas. Následně by tedy mělo dojít k navrácení finančních prostředků spotřebiteli.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.