Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Alza zamítla reklamaci OLED monitoru (26.5" ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM), na kterém po pár hodinách běžného používání zůstávají duchovité obrazy dříve zobrazených objektů. Problém sice zmizí, když se monitor na určitou dobu úplně odpojí od proudu nebo se manuálně spustí funkce pixel cleaning, ale poté se objeví znovu. Problém (image retention) je popsán a diskutován v zahraničních online fórech (např. https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/149wauc/is_this_burn_in_pg27aqdm/), a převažující názor je, že některé kusy mají bug/problém ve firmware případně v řídící elektronice displeje - uživatelé v zahraničí neměli problém tyto vadné kusy vyreklamovat.
Alza reklamaci zamítla v návaznosti na reklamační protokol autorizovaného servisu s odůvodněním, že se jedná o vlastnost tohoto modelu / výrobní technologie. S tím naprosto nesouhlasím, protože žádný z ostatních OLED displejů, které vlastním, podobné problémy nemá, a to ani po letech bezproblémového používání. O OLED technologii a zobrazovací technologie obecně se dlouhodobě zajímám a vyjádření servisu považuji za zcela absurdní.
Navíc vlastnost produktu by se měla vyskytovat u všech kusů daného modelu a měla by být uvedena v parametrech produktu anebo minimálně technické specifikaci produktu - ani jedna z těchto podmínek není naplněna.
Proti zamítnutí reklamace jsem se ohradil a žádal o přehodnocení výsledku reklamačního řízení, Alza zamítnutí potvrdila s původním odůvodněním, že se jedná o vlastnost, nikoliv vadu. Monitor jsem z reklamačního řízení nepřevzal a znovu se pokusil s prodejcem Alza spojit emailem, ten již nyní nereaguje.
Monitor 26.5" ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM, sériové číslo: R3LMRS014348, RMA číslo: CZA1RB1191, reklamace č. ASRE231025082
Vrátit peníze nebo vyměnit zboží za jiný typ OLED monitoru nevykazujícího vadné chování
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Domníváme se, že pokud se jedná o vlastnost modelu, měla by být tato informace spotřebiteli dostupná před zakoupením výrobku (např. v popisu výrobku).
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, děkuji za Vaše vyjádření. Tento případ jsme již opakovaně ověřili, přičemž produkt: "LCD monitor 26.5" ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM" byl ze strany naší společnosti zaslán do autorizovaného servisu, kde proběhlo testování uvedené závady. Vyjádření servisního střediska bylo uvedeno, v přesném znění: "Reklamace se zamítá, protože popisovaná závada není závadou produktu.". Jelikož je vyjádření autorizovaného servisu pro vyřízení reklamace směrodatné, byla reklamace z naší strany zamítnuta. Je mi líto, ovšem toto stanovisko je v tuto chvíli platné a neměnné. Zákazník se může v případě zájmu obrátit pro posudek na soudního znalce v oboru. Se srdečnými pozdravy Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Děkujeme společnosti za vyjádření.
Protože společnost trvá na svém stanovisku, že se nejedná o chybu, může spotřebitel zamítnutí reklamace rozporovat pomocí znaleckého posudku (viz původní vyjádření), jak uvádí i společnost.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby uvedl, zda využije znaleckého posudku. V opačném případě budeme nuceni stížnost uzavřít bez dosažení dohody stran.
Dobrý den,
Možnosti využití znaleckého posudku rozhodně využijeme. Jsem pevně rozhodnut využít všech legálních prostředků, abych se domohl svých zákonem garantovaných práv.
Daniel Ryšlink
Dobrý den, jelikož pan Ryšlink uvedl svůj zájem o využití možnosti znaleckého posudku, nemáme k případu v tuto chvíli další vyjádření. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Děkujeme stranám za poskytnutá vyjádření.
S ohledem na výše uvedené přeřazujeme stížnost na spotřebitele, aby po obdržení znaleckého posudku mohl informovat o jeho výsledku.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Vzhledem k vyjádření společnosti ohledně jejího neměnného stanoviska k reklamaci stížnost uzavíráme bez dosažení dohody stran.