Společnost


České dráhy, a.s.

Počet nahlášených stížností:1034
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#72746Arogancia sprievodu voči ZŤP osobe

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 dny 15 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
07.12.2023, před rokem

Samuel Matuška

Znění stížnosti

V pondelok 4.12.2023 som cestoval vlakom EC Metropolitan na trase Praha - Bratislava s pravidelným odjazdom o 15:45. Vlak došiel do Bratislavy asi o 40 minút zmeškaný, vďaka čomu som nestihol prestup na nadväzujúci spoj na území Slovenska. Mal som cez aplikáciu zakúpený online lístok na ZTP preukaz. V aplikácii nikde nie je napísané, že daný ZTP preukaz musí byť český, ja vlastním slovenský. Sprievodca mi ho odmietol uznať so slovami, že vlastne nejde o ZTP preukaz, ale o TZP preukaz. Takéto vysvetlenie je nanajvýš smiešne, keďže obe skratky znamenajú jedno a to isté, teda zdravotne ťažko postihnutý alebo ťažko zdravotne postihnutý a s používaním oboch variant sa môžete bežne stretnúť. Keď som sa snažil so sprievodcom slušne dohodnúť, začal mi vulgárne nadávať a dal mi doplatok aj pokutu. Zaplatil som mu najskôr len rozdiel v cene, pokutu však nie a to z princípu, keďže som na to vopred upozornený nebol. Po chvíli sa vrátil a vyhrážal sa mi vyhodením z vlaku a privolaním polície v prípade, že pokutu nezaplatím, pričom ma oslovoval výrazmi ako ***. Pokutu som mu teda napokon zaplatil a navyše ma vykázal z miesta, ktoré bolo rezervované miestenkou, ale až od Brna, incident sa odohral v okolí Pardubíc a mohol som ešte viac ako hodinu sedieť. Povedal mi, že budem stáť a mám byť rád, že môžem cestovať tým vlakom. Po viacerých sťažnostiach mierených priamo na České dráhy som sa relevantnej odpovede nedočkal, žiadam preto len o exemplárne potrestanie uvedeného arogantného sprievodcu na spomínanom spoji. Išlo o zhruba 40-ročného muža, vysokého okolo 175cm, s krátkymi čiernymi vlasmi. Taký človek nemá na danej pozícii podla môjho názoru čo robiť.


Požadované řešení

Výpoveď pre daného zamestnanca ČD


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
11.12.2023 06:38, před rokem

Na slevy z titulu průkazů typu ZTP má držitel právo pouze v zemi vydání průkazu, kde má také trvalé bydliště. V zahraničí nelze uplatňovat žádné slevy v dopravě ani na vstupném. Pokud je tedy průkaz ZTP vydán v jiné zemi, než v České republice, nelze jej využít na slevy v české dopravě.

Pokud by sleva byla přece jen uznána, byla by poskytnuta čistě ze solidarity, tedy z dobré vůle prodejce. Právní nárok na slevu však držiteli cizího ZTP nevzniká.

Společnost je tedy povinna uznat pouze průkaz, který vznikl v České republice.

Dne 6. září 2023 však předložila Evropská komise návrh na vytvoření dvou průkazů - Evropský průkaz osob se zdravotním postižením a Evropský parkovací průkaz pro osoby se zdravotním postižením.

Rada EU a Evropský parlament budou nyní o tomto návrhu jednat. Poté by měl být přijat právní akt, který bude od vlád členských zemí EU vyžadovat, aby do 2,5 roku zavedly tyto průkazy pro své státní příslušníky.

Na jeho držitele se budou vztahovat zvláštní podmínky a preferenční zacházení kdekoli v Unii. Zvláštní podmínky platí při využívání veřejné dopravy, účasti na kulturních akcích a návštěvě muzeí, volnočasových a sportovních center, zábavních parků a dalších.

Chování zaměstnanců nepodléhá přímo právním normám. Mezilidské vztahy se řídí zejména zásadami slušnosti. Pracovník jedná za společnost, která by měla mít zájem na jeho vhodném chování k zákazníkům, lze se tedy setkat i s různými kodexy, které zaměstnavatelé vypracovávají pro své zaměstnance. Vzhledem k výše uvedenému je vhodné se stížnostmi směřujícími pouze na chování zaměstnanců obrátit přímo na jejich nadřízené.

Na základě dohody se společností České dráhy, a.s. (ČD), informujeme, že vzhledem k právní úpravě v oblasti železniční přepravy je pro vyřešení Vašeho požadavku nutné oslovit přímo dopravce ČD na kontaktech uvedených dále.

Vaši případnou stížnost, podnět či požadavek související s přepravou cestujících lze podat elektronicky prostřednictvím Kontaktního formuláře na https://www.cd.cz/kontaktni-formular/ nebo písemně na adrese: České dráhy, a. s., stížnosti, P. O. Box 24, 110 15 Praha 1. Stížnosti vyřídí ČD do jednoho měsíce, v odůvodněných případech do tří měsíců. O výsledku šetření budete informováni zasláním vyrozumění na Vámi uvedenou e-mailovou nebo poštovní adresu.

Zároveň je na stránce www.cd.cz, v sekci „Čím se řídíme“, možné seznámit se s přepravními podmínkami, zejména právy plynoucími z uzavřené přepravní smlouvy – nákupu jízdenky. Podrobnosti lze získat na https://www.cd.cz/info/cim-se-ridime/-25808/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.