Počet nahlášených stížností: | 35 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Objednala jsem si od firmy Hitech Electronics s.r.o lokátor, platba měla proběhnout přes účet. Po přečtení negativních recenzí jsem e-mailem objednávku zrušila( asi hodinu po objednání), peníze jsem neodeslala. Ozvala se mi jakási FT GodDeal.cz, že objednávku zrušit nelze bez zaplacení smluvní pokuty podle obch. podmínek, které vůbec nesouhlasily s podmínkami uvedených na jejich internetových stránkách. Také firma GodDeal, jak jsem zjistila v obchodním rejstříku je od dubna 2023 v likvidaci. Několikrát jsem žádala o zrušení objednávky podle obchodních podmínek na stránkách eshopu - 4. STORNO OBJEDNÁVKY 4.1.KUPUJÍCÍ MÁ PRÁVO NA ZRUŠENÍ OBJEDNÁVKY PŘED JEJÍM ZABALENÍM A VYEXPEDOVÁNÍM BEZ JAKÝCHKOLIV SANKCÍ A POPLATKŮ. STORNO OBJEDNÁVKY MUSÍ BÝT OZNÁMENO PRODÁVAJÍCÍMU TELEFONICKY NEBO EMAILEM ). I podle ČOI, kam jsem svůj dotas zaslala, mám právo na zrušení objednávky sankcí.
Objednané zboží a doprava: - 522 - NEJMENŠÍ LOKÁTOR NA SVĚTĚ - 2222.00 Kč Doprava: Běžná zásilka, (Platba předem) = 0.00 Kč, objedné 23.10.2023, objednávka zrušena 23.10.2023.
Zrušení objednávky bez jakýchkoliv sankcí a poplatků.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. Toto právo má spotřebitel i před převzetím zboží.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Pokud odstoupení od kupní smlouvy zaslal spotřebitel ještě před vyexpedováním zboží, nemá povinnost zaslané zboží přebírat. V opačném případě, kdy odstoupení zaslal až po expedici, bude muset spotřebitel zboží převzít a zaslat zpět prodejci na svoje náklady, případně postupovat dle pokynů prodejce. Samotná expedice zboží však nebrání právu spotřebitele od smlouvy odstoupit.
Odstoupení od smlouvy je přitom jednostranný právní úkon, který nepodléhá souhlasu druhé strany. Odstoupením se smlouva od počátku ruší, účastníci si mají vzájemně vrátit to, co si poskytli.
Dle dosud nepřekonané judikatury Nejvyššího soudu ČR (32 Cdo 4469/2010), která se však vztahuje k zákonu č. 40/1964 Sb. (tj. ke „starému“ občanskému zákoníku účinnému do 31. 12. 2013), není možné sjednat smluvní pokutu pro případ odstoupení od smlouvy, resp. pro případ výpovědi smlouvy. Z této prozatím stále aktuální judikatury Nejvyššího soudu ČR vycházíme i my. Smluvní pokuta sjednaná pro případ odstoupení od smlouvy nebo její výpovědi je proto podle nás neplatná a nezakládá nárok na zaplacení jakékoliv částky.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti HiTech Electronics s.r.o., Kaprova 42/14, 11000 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si dokumenty ohledně odstoupení od smlouvy uschovat.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou a obchodník nedodá objednané zboží, může spotřebitel využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci, pokud ještě tak neučinil. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.