Počet nahlášených stížností: | 5 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Měnil jsem dodavtele elektrické energie od EON k ELyn Energie. OM (odběrné místo) jsem odhlásil u EONu dle smlouvy k 25.10.2023 a dal vědět ELYNu i s ppotvrzením od EON, že ukončení akceptuje k datu 25.10.2023. Změna dodavatele proběhla. Následně mi přišla sankční pokuta 5.500,- za za nedodržení smluvních podmínek při ukončení smlouvy. Po konzultaci s pracovníkem EON mi byl sdělen důvod sankce: Před ukončením dodávky 25.10.2023 byla Vámi – ELYNem provedena dne 24.10.2023 odregistarce odběrného místa u OTE t.j. den před ukončením smlouvy. EON tento Vámi provedený akt považuje za „krádež odběrného místa“, který byl proveden neoprávněně.
Situaci hodnotí EON jako provedenou hrubou chybu ELYNu, odregistraci OM u OTE vůbec neměl provádět.
Na základě této skutečnosti mi vystavil EON sankční fakturu.
Výše uvedenou skutečnost při změně OM jsem neměl jakokoli možnost ovlivnit a přesto EON chce po mě zaplatit sankci, s tím, že jsem si měl rozmyslet k jak důvěrohodnému dodavatelim přecházím.
Pokusy kontaktovat ELYN ENERGIE telefonicky či mailem je naprosto neúspěšná, naprosto nereagují ani na mail či telefon.
Požaduji uhradit mnou zaplacenou sankcí EONu a.s. od ELYN Energie a.s. za zpackanou změnu OM
|
Tweet |
Ke smluvní pokutě:
Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).
Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.
K povinnosti platit smluvní pokutu zároveň uvádíme, že v případech, kdy je smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách (jak je uvedeno již výše), je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).
Za splnění výše uvedených podmínek by však spotřebiteli mohla vzniknout povinnost na úhradu této smluvní pokuty.
K možné škodě:
Jestliže měla společnost ELYN ENERGIE a.s. zajistit vše potřebné při změně dodavatele elektrické energie a slíbila tuto změnu provést pro spotřebitele bezplatně včetně vyvázání ze současné smlouvy, odpovídá za škodu, která vznikla spotřebiteli, tj. za sankční pokutu ve výši 5 500 Kč.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nereaguje-li společnost na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti ELYN ENERGIE a.s., Lannova tř. 89/47, 37001 České Budějovice.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.