Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
David Hroník prodal mé matce - seniornce, na nějaké předváděcí akci vibrační polštář LuxuryMass v hodnotě cca. 13.990 Kč se slevou 6.000 Kč, a to i přes to, že matka tuto věc absolutně nepotřebuje a v podstatě byla do tohoto nákupu vmanipulována. Jelikož byla tato prodejní akce prováděna někde na chodbě v obchodní galerii Přerov, tak jsem využil možnosti odstoupení od smlouvy - od nákupu. Matce byl vydán daňový doklad, na kterém bylo uvedeno IČO 86960750, tel. *** a město Karlovy Vary. Zřejmě s panem Hroníkem jsem telefonoval na tel. ***, kdy mi na dotaz, kam mám poslat nechtěné zboží sdělil, že si to mám najít podle IČO. Adresu mi tedy nesdělil. Na internetu jsem zjistil, že zde má uvedené 2 adresy a to Pila 159, Karlovy Vary a Farkašova 1664/2, Praha. Panu Hroníkovi jsem zaslal jak email tak i datovou zprávu, na niž z toho nereagoval. Poslal jsem mu tedy zboží zpět do obce Pila, ale z tama se mi balík vrátil zpět. V současné době nekomunikuje. Polštář nabízí i na https://mechanickemasaze.cz/, email je ale neplatný.
LuxuryMass
Kontakt na prodejnce a vrácení zboží a peněz.
|
Tweet |
Předváděcí akcí se rozumí dle § 20 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele akce určená pro omezený počet spotřebitelů, kteří na ni byli adresně či neadresně pozváni, a v jejímž průběhu dochází k prodeji výrobků, poskytování služeb nebo k jejich propagaci anebo k jejich nabízení, přičemž není rozhodující, zda je součástí akce též doprava osob účastnících se této akce.
Dle § 1828 odst. 2 občanského zákoníku za smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory podnikatele se považuje také smlouva uzavřená
a) v prostoru obvyklém pro podnikatelovo podnikání nebo s použitím prostředku komunikace na dálku, pokud k jejímu uzavření došlo bezprostředně poté, co podnikatel oslovil spotřebitele mimo obchodní prostory,
b) během výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží či poskytování služeb, nebo
c) na základě nabídky učiněné spotřebitelem mimo obchodní prostory podnikatele za současné fyzické přítomnosti podnikatele a spotřebitele.
Následně spotřebitel může od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory odstoupit ve lhůtě čtrnácti dnů podle § 1829 občanského zákoníku. Jestliže se však jedná o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory během výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb, nebo při nevyžádané návštěvě podnikatele ve spotřebitelově domácnosti platí namísto lhůty čtrnácti dnů lhůta třiceti dnů.
Dle § 1820 odst. 1 písm. i) občanského zákoníku mimo jiné platí, že směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy mimo prostor obvyklý pro podnikatelovo podnikání, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní závaznou nabídku podmínky, lhůtu a postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy. Pokud spotřebitel nebyl poučen o právu odstoupit od smlouvy podle § 1820 odst. 1 písm. i), může od smlouvy odstoupit do jednoho roku ode dne uplynutí lhůty podle odstavce 1, 2 nebo 3 dle § 1829 odst. 4 občanského zákoníku.
Z popisu stížnost se domníváme, že se v tomto případě jedná o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory, na kterou se použije, vzhledem k nákupu v obchodní galerii, v případě odstoupení od smlouvy lhůta 14denní, jestliže podnikatel spotřebitele o právu odstoupit od smlouvy poučil. Pokud ale nedošlo k poučení spotřebitele ohledně jeho práva od smlouvy odstoupit, může spotřebitel odstoupit do jednoho roku ode dne uplynutí 14denní lhůty (jak je uvedeno výše).
Jestliže by se však jednalo o předváděcí akci, jak uvádí spotřebitel, platí 30denní lhůta pro odstoupení od smlouvy (viz výše).
Spotřebitel může odstoupit od smlouvy jakýmkoli jednoznačným prohlášením učiněným vůči podnikateli.
Nereaguje-li prodávající na e-maily či telefonáty, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla podnikatele: Pila 159, 360 01 Pila. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty ohledně odstoupení od smlouvy uschovat.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Jestliže však prodávající vytvářel dojem, že spotřebitel nemůže provozovnu či místo opustit bez uzavření smlouvy, dalo by se takové jednání prodávajícího podřadit pod agresivní obchodní praktiku uvedenou v písm. a) Přílohy č. 2 k zákonu č. 634/1992 Sb. Obchodní praktika se považuje dle § 5b odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele za agresivní, pokud ve svých věcných souvislostech a s přihlédnutím ke všem jejím rysům a okolnostem výrazně zhoršuje nebo může výrazně zhoršit svobodu volby nebo chování spotřebitele ve vztahu k výrobku nebo službě, a to obtěžováním, donucováním včetně použití fyzické síly nebo nepatřičným ovlivňováním, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil.
Pokud má spotřebitel podezření na nekalé jednání prodávajícího, může se s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která vykonává dozor nad dodržováním zákona o ochraně spotřebitele (zde: coi.cz/podatelna).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.