Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
zakoupila jsem na eshopu gloob.cz dětskou chůvičku. Reklamovala jsem v záruční době 24 měsíců dle pokynů prodejce u autorizovaného servisu. Ten shledal vadu neodstranitelnou. Prodejce gloob.cz vyplatil kupní cenu zboží na základě dobropisu od autorizovaného servisu. Tím došlo k rozvázání kupní smlouvy a jejímu odstoupení pro neodstranitelnost zboží.
Zakoupila jsem pouze jednu věc, reklamovanou chůvičku. Prodejce odmítá vyplatit poštovné, které jsem zaplatila za zaslání zboží při koupi. Dle jeho názoru nemám nárok na úhradu poštovného.
Já se s tímto názorem neshledávám. Poštovné jsem platila za zboží, u kterého je předpoklad jeho využívání, pokud jsem zboží vrátila, prodejce vrátil kupní cenu, tak se domnívám, že by mělo být navráceno také poštovné, které jsem hradila.
Předem děkuji za rozuzlení problému.
S pozdravem
Martina Řeháková
Philips avent dětská chůvička
Navrácení poštovného, které jsem zaplatila za dodání zboží.
|
Tweet |
Na rozdíl od případu, kdy došlo k odstoupení od kupní smlouvy uzavřené distančním způsobem ve 14 ti dnech od převzetí, občanský zákoník otázku nákladů na dodání po uznané reklamaci výslovně neřeší. Můžeme zde tedy pracovat pouze s výkladem zákona.
Je třeba vycházet z toho, že smlouva na službu dodání je závazkem akcesorickým ve vztahu ke smlouvě kupní. To znamená, že tento vedlejší závazek je závislý na závazku hlavním a sleduje jeho osud. Ruší-li se odstoupením kupní smlouva, ruší se též smlouva o dodání zboží. Musíme vzít v úvahu, že nesplnění jakosti zboží zakládající nárok na odstoupení od smlouvy naplňuje definiční znaky podstatného porušení smlouvy, což znamená, že zákazník by si toto zboží nezakoupil, pokud by o přítomnosti vady na tomto zboží při uzavírání smlouvy věděl. Zároveň by si zboží nenechal zasílat.
Obecně nelze odstoupit od smlouvy, jejíž plnění bylo již zkonzumováno. Pokud však zákon přiznává spotřebiteli nárok na vrácení nákladů na řádně provedené dodání v případě odstoupení od distanční smlouvy do 14 ti dnů bez udání důvodu, není důvod, proč by zde nemohl být použit logický argument a minori ad maius, podle kterého by měly být tyto náklady tím spíše spotřebiteli přiznány při podstatném porušení smlouvy.
K tomu je třeba doplnit, že povinnost prodejce vrátit náklady na dodání zboží by mohla být též posouzena jako jeho občanskoprávní odpovědnost za škodu vzniklou porušením smluvní povinnosti. Prodávající porušil svou smluvní povinnost plnit v určené jakosti, následkem toho spotřebitel zboží nemá a nemůže ho tedy ke svému prospěchu užívat, a nadto nese ke své škodě náklady spojené s dodáním tohoto vadného zboží. Strana, která způsobila druhé straně škodu porušením povinnosti plynoucí ze smlouvy, je dle zákona povinna tuto škodu nahradit.
Od společnosti jsme obdrželi následující vyjádření:
Dobrý den,
Paní si výrobek zakoupila v roce 2013. V roce 2015 se zboží porouchalo a bylo uznáno jako neopravitelné. Proto byla vrácena kompletní částka za výrobek a také bylo proplaceno poštovné do servisu, jakožto náhrada nákladů účelně vynaložených při uplatnění tohoto práva. To vše v zákonné lhůtě. S plněním služby Poštovné, jejímž jsme zprostředkovatelé a kterou si objednala v roce 2013, bylo s jejím souhlasem započato, byla již splněna a dodavateli této služby uhrazena.
Děkujeme za pochopení
S pozdravem
Gloob.cz
Dobrý den,
bohužel komunikovat s Vaší společností je velmi těžké. Záruka je 24 měsíců, po roce byla první reklamace, zde jsme po Vás žádné úhrady nákladů do servisu nepožadovali, poté následovala druhá reklamace, která již byla neopravitelná.
Jediné, co mohu k tomuto dodat je to, že gloob.cz dostatečně nepřečetl podstatu viz. výše.
Poštovné jsem si objednala k věci, u které byl předpoklad, že ji budu užívat. Pokud jste mi toto znemožnili tím, že zboží je neopravitelné a bylo vráceno, z jakého důvodu mám hradit náklady na jeho přepravu?
Pokud by jste zboží opravili a já ho mohla dál užívat, poté bych se poštovného nedomáhala a správně by jste hradili pouze náklady na zaslání do servisu.
Poštovné se vztahovalo výlučně k dodanému zboží. U Vás jsem zakoupila pouze chůvičku, žádnou jinou položku.
S pozdravem
Martina Řeháková
Vzhledem k tomu, že se společnost k případu již delší dobu nevyjádřila, prosíme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Dobrý den, bohužel společnost nereaguje, dlouhodobě jsem nebyla schopna na jimi udaná čísla dovolat. Pokoušela jsem se s nimi spojit, nereagují na korespondenci. Poslední možností v tomto zbývá předpokládám soudní vymáhání. Nicméně domnívám se, že mi tento dodavatel nestojí za další snahu a čas. Příště si dám pozor, abych si od stejného podnikatele nic nekoupila.
Společnost bohužel již neprojevila zájem se k případu dále vyjadřovat. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním soudním řízení.
Od 1. února 2016 začalo fungovat mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Spotřebitelka se tedy může obrátit na tento úřad (návrh na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné podat přes následující webový formulář https://adr.coi.cz/cs).
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.