Počet nahlášených stížností: | 253 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 18 |
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o posouzení mého problému, či stížnosti vůči společnosti Datart.
Předmětem stížnosti je odstoupení od kupní smlouvy, do které spadají náhlavní sluchátka Sennheiser Momentum 4 Wireless – bílá v hodnotě 6 457 Kč.
Jelikož sluchátka nesplnily má očekávání (mírně vrzající pravý kloub náušníku, nestabilita připojení Bluetooth s PC, komfort - srovnáno s vlastněnými Sony WH-1000XM4), rozhodl jsem se je vrátit v zákonné lhůtě 14 dnů (vyzvednuto 25.11.2023, odesláno nazpět 29.11.2023).
RMA oddělení společnosti Datart mě zaslalo zpracovaný protokol o odstoupení od kupní smlouvy, který popisoval tento stav přijatého zboží:
Stav obalu: Perfektní, nepoškozený obal (pečeť porušena)
Čistota zboží: Naprosto čisté
Opotřebení zboží: Perfektní stav bez opotřebení
Stav použití: Ano
Servisované zboží: Neservisované zboží
Součásti balení: Ano
Funkčnost zboží: Nebylo možné vyhodnotit
Společnost Datart si současně nárokovala škodu v hodnotě 400 Kč, která v protokolu nebyla specifikována.
Společně s protokolem došel také druhý e-mail s touto citaci:
-
Vážený zákazníku,
uplatnil jste dne 04.12.2023 své právo na odstoupení od kupní smlouvy na výrobek Sluchátka Sennheiser Momentum 4 Wireless, který jsme zaevidovali pod číslem XXXXXXX. Bylo však zjištěno, že došlo ke snížení hodnoty zboží. Snížení hodnoty zboží vzniklo v důsledku nakládání se zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. V souladu s § 1833 Občanského zákoníku žádáme, abyste naší společnosti uhradil škodu 400,00, která nám v příčinné souvislosti s Vaším jednáním vznikla. Pro více informací nás můžete kontaktovat HP TRONIC Zlín, spol. s r.o./Vlastibořská 2787/Praha 9/193 00 Tel: 225 991 000. V opačném případě provedeme do 48hodin od odeslání této zprávy jednostranné započetní naší pohledávky spočívající v nároku na náhradu škody proti Vaší pohledávce spočívající v nároku na vrácení kupní částky. K jednostrannému započtení je naše společnosti oprávněna přistoupit v souladu s příslušnou právní úpravou. Na Váš účet bude v takovém případě poukázána částka spočívající v rozdílu mezi kupní částkou a částkou představující nárok na náhradu škody. Upozorňujeme, že v souladu s § 2003 odst. 1 Občanského zákoníku nejste oprávněn svou volbu spočívající provedeném odstoupení od kupní smlouvy sám měnit. Pokud byste si přál vzít odstoupení od kupní smlouvy zpět, je naše společnost i přes výše uvedené připravena takové jednání akceptovat, ovšem pouze za splnění podmínky, že z Vaší strany dojde k uhrazení částky za provedenou diagnostiku zboží, která pro naší společnost představuje majetkovou újmu. Neoznámíte-li nám do 48 hodin od doručení této e-mailové zprávy, že si přejete odstoupení od kupní smlouvy vzít zpět, máme za to, že na odstoupení od kupní smlouvy trváte.
HP TRONIC Zlín, spol. s r.o./Vlastibořská 2787/Praha 9/193 00 Tel: 225 991 000.
DATART.CZHP TRONIC Zlín, spol. s r.o.
náměstí Práce 2523, 760 01 Zlín
IČO: 49973053
DIČ: CZ49973053
-
Ve svém e-mailu jsem vyslovil dotaz, zda může být nespecifikována škoda uvedena do protokolu. Současně jsem vznesl dotaz, v jakém jiném, či lepším stavu než perfektním by se sluchátka musela vrátit, s ohledem na jejich vyzkoušení (odstranění plomby, použití), aby společnosti Datart nevznikla škoda.
Dočkal jsem se této strohé odpovědi:
-
Dobrý den,
jedná se o hygienické čištění.
S přátelským pozdravem
-
Ač jsem proti tomuto paušalizování vyslovil nesouhlas, jelikož jsem sluchátka vrátil v perfektním stavu a naprosto čistá, což potvrzuje i protokol, byla mě následně vystavena opravná faktura v plné výší hodnoty sluchátek 6 457 Kč, nicméně na účet dorazilo pouze 6 057 Kč.
Jelikož RMA oddělení na mé dotazy již nereagovalo (obdržena pouze automatická odpověď o zaevidovaní dotazu), obrátil jsem se s touto nepříjemnosti na ombudsmana společnosti Datart. Upozornil jsem na to, že zboží bylo čisté a charakterizovat ho jako hygienicky choulostivé je na pováženou. Podotkl jsem, že se nejedná o špuntovní sluchátka, které se vkládají do ušního kanálku.
Odpověď ombudsmana:
-
Dobrý den,
je mi líto, že zakoupené zboží nesplnilo Vaše očekávání. V případě, že zákazník využije možnosti odstoupit od kupní smlouvy je individuálně posuzován stav věci. Pokud to v daném případě je třeba, řeší se uvedení do původního, prodejného stavu a nárokuje se škoda. Toto může zahrnovat opravu věci, náhradu či doplnění dílů nebo uvedené čištění.
O tom, že v případě sluchátek se jedná o zboží s hygienicky citlivým charakterem informujeme zákazníky na našich stránkách, cituji:
"Vrácení zboží s hygienicky citlivým charakterem?
Sluchátka do uší i náhlavní
- vyzkoušená – lze vrátit, je však potřeba počítat s úhradou částky na dezinfekci sluchátek v autorizovaném servisním centru
- rozbalená, ale nevyzkoušená – lze vrátit, je však potřeba počítat s úhradou částky na uvedení výrobku do hygienicky nezávadného stavu"
https://www.datart.cz/napoveda/vraceni-zbozi
Příkladem uvádím, že když je zboží zasíláno na servisní čištění, částka zahrnuje nejen využitý materiál, ale i logistické náklady jako poštovné do servisu a zpět, práci a čas technika. A toto by zajisté převýšilo vyčíslený náklad.
Doplním, že naše účtování je zcela oprávněné a v souladu s platným zákonem. Vrácení částky Vám nemohu potvrdit.
S přátelským pozdravem
Tým ombudsmana
-
Můj laický pohled:
Hygienické čištění bylo dobrou vůlí společnosti Datart, a tak by se tento náklad neměl přenášet na spotřebitele, kór když je technikem v protokolu specifikován stav jako „naprosto čisté“.
Předpokládám, že čepice anebo čelenky po vyzkoušení neputují automaticky do pračky s odůvodněním – hygienické čištění.
O skutečně provedeném čištění, či jeho nákladnosti, můžeme pouze spekulovat. Na mou žádost tento úkon zaprotokolován nebyl.
Osobně jsem přesvědčen, že jsem se zbožím nenakládal jinak, než bylo opravdu nutné pro seznámení se s jeho vlastnostmi.
Závěrem bych Vás chtěl požádat o Váš pohled na aplikaci tohoto paušálního poplatku?
Jedná se o skutečnou "škodu“ na zboží, když protokol vypovídá o vráceném zboží v perfektním stavu?
Předem Vám děkuji za jakoukoli reakci.
M.P.
Náhlavní sluchátka Sennheiser Momentum 4 Wireless - bílá (509267)
Vracení poplatku za škodu, jelikož RMA oddělení obdrželo sluchátka v perfektním stavu a naprosto čistá.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Spotřebitel při odstoupení od smlouvy odpovídá dle § 1833 občanského zákoníku prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. Tento neurčitý pojem ("nakládání jinak, než je nutné pro seznámení se s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží") je nutné vykládat euro konformním způsobem. Prodávající je tedy dle našeho názoru oprávněn snížit poměrně cenu zboží tehdy, nakládal-li s ním spotřebitel jinak, než jak by s ním mohl nakládat v kamenné provozovně (k tomu blíže viz bod 47 Preambule ke směrnici 2011/83/EU, dostupná z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011L0083&from=EN).
Domníváme se, že vzhledem k tomu, že se jedná o náhlavní sluchátka nikoliv špuntová, která jsou navíc dle protokolu o odstoupení od smlouvy naprosto čistá, není důvod spotřebiteli účtovat částku na dezinfekci sluchátek.
Pokud by však opravdu bylo třeba dezinfekci provádět, domníváme se, že účtovaná částka není vzhledem k úkonu přiměřená.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.