Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1366
Z toho za letošní rok:8
Stále v řešení:35
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 305 stížnostech.

#73372Chybné vyřízení reklamace vadného notebooku za 80 tisíc

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

1 měsíc 2 dny 1 hodina

Detail stížnosti

Publikováno
28.12.2023, před rokem

Petr Malík

Znění stížnosti

Reklamovaný notebook projevil výrobní vadu (domnívám se) zkratu baterie, kdy došlo k přehřátí notebooku na obrovské teploty, které tělo notebooku zdeformovaly. Notebook má prohnutý display, došlo zřejmě dále k poškození jiných komponentů uvnitř počítače, protože se každých cca 15 minut objevovat BSoD, notebook běžel na vysoké otáčky větráků už při minimálním vytížení (např. obyčejné otevření prohlížeče). Notebook je tak zjevně poškozen vlivem vady zařízení.

Udal jsem tak reklamaci, která nebyla řádně vyřízena jak v řádném termínu 30 dní od převzetí (předáno na prodejně 9.11.2023), reklamovaný notebook byl k převzetí dostupný až dne 10.12.2023, tedy 32 dní od udání reklamace. Reklamace měla být vyřízena v pátek 8.12.2023.

Dále nebyla reklamace řádně vyřízena, protože nebyla řádně zamítnuta. Na základě vyvratitelné domněnky vadnosti je prodávající povinen předložit důkaz, že vada na zařízení nebyla už při jeho převzetí, aby vyvrátila právě onu domněnku vadnosti jak udává zákon č. 89/2012 Sb. Tohoto mohla společnost Alza.cz dostáhnout například znaleckým posudkem, nicméně "pouhé" vyjádření technika Autorizovaného servisu obsahující vyjádření jako "jako by bylo něco" opravdu nejsou důkazem. Toto je však vedlejší, neb reklamace nebyla ani řádně vyřízena do 30 dní.

Na pobočku Alza Showroom Holešovice jsem tak v pondělí dne 11.12.2023 zanesl notebook spolu s Oznámením o odstoupení od kupní smlouvy (dle § 19 odst. 5 zákona o ochraně spotřebitele). Nejenom, že na moji žádost vrácení kupní částky společnost ani nezareagovala, ale nezareagovala ani na Urgenci navrácení kupní částky. Toto tvrzení je platné i ke dnešnímu dni, kdy sepisuji tuto stížnost.

Fakt, že společnost Alza za mě využila mého práva z vadného plnění (bez mého udání vytvořila reklamaci mým jménem pro notebook, který je předmětem kupní smlouvy, od které jsem odstoupil) a chybně mě informovala o lhůtě pro dokončení reklamace v mobilní aplikaci i e-mailu, ve mě vyvolává pocit, že se společnost Alza dopustila vážného porušení mých práv dle zákona č. 89/2012 Sb. a využila pro jednání se mnou křivé obchodní praktiky, kdy se mě snažila uvést v omyl ohledně svých práv dle § 5 odst. 2g zákona č. 634/1992 Sb.


Produkt

ASUS ROG Strix Scar 16" (2023), i9, RTX 4080, 32GB/1TB


Požadované řešení

Vrácení kupní částky zpět na účet.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
4.1.2024 20:16, před rokem

Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.

Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.

Po vyřízení reklamace již však není možné odstoupit od smlouvy pro její nevyřízení včas.

Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.

Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
6.1.2024 15:13, před rokem

Dobrý den, děkuji za Vaši zprávu. K této reklamaci jsme již panu Malíkovi podali vyjádření, v rámci oddělení péče o zákazníky. Je mi líto, ovšem naše stanovisko zůstává nadále neměnné, jelikož nárok na odstoupení od kupní smlouvy zákazníkovi v tuto chvíli nevznikl. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
8.1.2024 09:42, před rokem

Děkujeme společnosti za vyjádření.

Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl na výše uvedené reagovat. Protože společnost trvá na svém stanovisku, může se spotřebitel obrátit na soudního znalce, s jehož posudkem lze zamítnutí reklamace rozporovat (viz naše původní vyjádření).

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
8.1.2024 11:11, před rokem


Petr Malík

Protože reklamace nebyla vyřízena do 30 dní, mám právo na odstoupení od kupní smlouvy dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb. V den, kdy byla reklamace (po promarnění lhůty 30 dní) doručena na prodejnu jsem šel své odstoupení oznámit. Situaci jsem vysvětlil pracovníku výdejního oddělení prodejny, který mě se zařízením po rozbalení namístě pod jeho dohledem poslal na reklamační oddělení, kde mi jak vedoucí prodejny tak pracovník reklamačního oddělení po telefonu odmítl toto právo přiznat a pouze nabídl přijmout zařízení k další reklamaci, nicméně svého práva jsem využil již v ten moment, kdy jsem napadl neřádné vyřízení reklamace.

Byl jsem tak DONUCEN pobočku opustit se zařízením, abych měl možnost (v PRACOVNÍ den pondělí) situaci zkonzultovat s linkou pomoci spotřebitelů D Test a vzdělat se v zákonech, které zde zmiňuji. Mé právo mi bylo odepřeno, čímž se společnost Alza.cz skrze jejího pracovníky dopustila porušení § 5 odst. 2g a násl. § 5a odst. 2 a násl. 3e zákona č. 634/1992 Sb. kdy při jednání se mnou využila křivou obchodní taktiku a uvedla mě v omyl ohledně mých práv.

Tento předpis byl porušen znovu, protože reklamace byla udána na prodejně 9.11.2023, kdy od tohoto dne společnosti Alza.cz vzniká povinnost vyřídit reklamaci do 30 dní, tedy do 8.12.2023, nicméně byla vyřízena až 10.12.2023, celkem 32 dní od udání reklamace.

Dále se společnost Alza.cz dopustila porušení § 19 zákona č. 634/1992 Sb., kdy mi byla dokumentace o udání reklamace dodána s pětidenním zpožděním a chyběla v ní informace o preferovaném způsobu vyřízení z mé svobodné volby dle § 2169 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb.

Po zákonném odstoupení od kupní smlouvy jsem společnost Alza.cz vyrozuměl o zaslání kupní ceny na můj účet do 7 dní, od kdy na mě společnost nejenom nereagovala, ale ani peníze neposlala, po urgenci a přidání 3 dní na zaslání kupní ceny se tak společnost Alza.cz dopustila bezdůvodného obohacení, čímž se dopustila vážného porušení § 2171 odst. 4 zákona č. 89/2012 Sb. a držení mých finančních prostředků považuji za hostilní a především je tato skutečnost nezákonná, protože se jedná o trestný čin.

V případě, že by společnost Alza.cz stihla, reklamaci vyřídit v zákonné lhůtě 30 dní, což se společnosti nepovedlo, byla by ze zákona povinna vyvrátit domněnku vadnosti, právě oné vady, která se na zařízení projevila. O to se společnost vůbec nepokusila, protože vyjádření technika, které mi bylo po mailu zasláno se slovy: “Mechanické poškození LCD krytů - prohnutí uprostřed (jako by bylo do NB něco přivřeno)” vskutku NENÍ důkazem vyvracejícím domněnku vadnosti, nýbrž o ní vůbec nemluví, pouze přidává další možný vznik tohoto poškození, ale opět: nevyvrací domněnku vadnosti.



Již v minulosti se Městský soud v Brně (ze dne 29.6.2016, č. j. 36 C 240/2014-39) v rozsudku vyjádřil následovně (soudní řízení proběhlo před novelizací zákona, která lhůtu prodlužuje na 12 měsíců): „Ve smyslu ust. § 2161 odst. 2 OZ zákon počítá s vyvratitelnou domněnkou spočívající v tom, že projeví-li se vada v průběhu 6 měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Důkazní břemeno ve věci vyvrácení této domněnky bylo na žalovaném po dobu vyřízení reklamace, tedy nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, kdy bylo na žalovaném, aby vyvratitelnou domněnku prokázal nějakým důkazem, nejlépe znaleckým posudkem.“

Dále mi byla při vrácení notebooku na prodejně při odstoupení od kupní smlouvy vytvořena reklamace mým jménem, čímž společnost Alza.cz využila mého práva, což je bezprostředním porušením zákona, kdy dle § 2169 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. mám právo volby způsobu vyřízení reklamace (výměna za nový kus, či oprava), které mi tak bylo odepřeno.

Nemluvě tedy o tom, že tato reklamace se tentokrát nevrátila zamítnuta, ale naopak s (částečně) opraveným notebookem. Alza.cz si tak vůči sobě sama vytvořila jednoznačný důkaz o tom, že předchozí reklamace nebyla vyřízena řádně, nebyly odstraněný vady dle zákona, čímž se znovu vracím k mému nabytí práva na odstoupení od kupní smlouvy dle § 2171 odst. 1a zákona č. 89/2012 Sb.

Vážená společnost Alza.cz,
tímto Vás naposledy vyzývám k okamžitému zaslání bezdůvodného obohacení na můj účet, jinak situaci okamžitě předám České obchodní inspekci včetně veškerých důkazů užití křivých obchodních praktik při jednání se mnou a nesčetných porušení zákonů 89/2012 Sb. a 634/1992 Sb. a paralelně celou situaci předám k soudu.



Společnost D Test žádám o potvrzení, že informace, které jsem zde uvedl jsou právně správně, neb jsem vše konzultoval s pracovníky na telefonické lince již několikrát - včetně tohoto vyjádření.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
9.1.2024 16:56, před rokem

Děkujeme spotřebiteli za vyjádření.

K právu na odstoupení od smlouvy pro nevyřízení včas pro úplnost doplníme, že je možné odstoupit pouze před vyřízením reklamace - dle slov spotřebitele došlo k jeho informování o vyřízení reklamace až na prodejně po odstoupení od smlouvy. Pokud by však byl spotřebitel informován dříve (např. pomocí SMS, či kontaktního e-mailu), již by odstoupení z tohoto důvodu možné nebylo.

Co se týká písemného potvrzení reklamace (dle § 19 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele), potvrzujeme, že má být vydáno při uplatnění reklamace a má obsahovat i způsob vyřízení reklamace.

Zákon nestanovuje konkrétní lhůta, ve které mají být peníze vráceny, tato lhůta by však měla být přiměřená. Následně (v případě, že je odstoupení od smlouvy řádné a možné) se jedná o bezdůvodné obohacení společnosti a spotřebitel může požadovat i úroky z prodlení.

Zároveň se ztotožňujeme s tím, že by zamítnutá reklamace v domněnce vadnosti (od 6.1.2023 činí jeden rok od převzetí) měla být podepřena odborným (ideálně znaleckým) posudkem. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky proto nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem. Pokud tak nebylo učiněno, nejedná se dle našeho názoru o řádné vyřízení reklamace.

Závěrem uvádíme, že v případě, kdy spotřebitel od smlouvy odstoupil, neměla společnost zakládat novou reklamaci, neboť ji spotřebitel nevyžadoval. Částečná oprava tak nemá na výše uvedené vliv.

Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k výše uvedenému mohla vyjádřit.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
14.1.2024 09:30, před rokem

Dobrý den,
děkuji za Vaše vyjádření.

Celou situaci jsem znovu detailně ověřovala s reklamačním oddělením a po důkladném ověření bylo zjištěno skutečně překročení zákonné lhůty pro vyřízení reklamace. Za vzniklou situaci se moc omlouvám. Zákazník byl již informován s podrobnosti o dalším postupu, jelikož byl vystaven dobropis pro vrácení platby. Ten je možné zároveň využít i na novou objednávku.

Přeji hezký zbytek dne, Kateřina, Alza.cz - Oddělení Péče o zákazníky

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.1.2024 07:32, před rokem

Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.

Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby se ke stížnosti mohl vyjádřit a případně ji uzavřít.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
17.1.2024 23:08, před 12 měsíci


Petr Malík

Protože společnost Alza.cz nevrátila peněžní prostředky v přiměřené lhůtě a ocitla se v prodlení, tedy dopustila se bezdůvodného obohacení, požaduji úrok z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)

Společnost Alza.cz měla kupní cenu vrátit již 9.12.2023, kdy došlo k promarnění zákonné lhůty 30 dní k vyřízení reklamace. O vrácení kupní ceny jsem byl vyrozuměn Vaší společností až 11.1.2024, kdy prodlení překonalo lhůtu jednoho měsíce. Vrácení kupní částky společně se úrokem z prodlení (v zákonné výši) požaduji bezhotovostní platbou na bankovní účet, který jsem společnosti uvedl v Oznámení o odstoupení od kupní smlouvy dne 11.12.2023 na jejich pobočce Alza Showroom Praha 7 Holešovice.

Společnost dTest žádám o krátké shrnutí celého případu pro čtenáře webu VaseStiznosti.cz, aby mohli krátce nahlédnout do návodu jak se společností Alza.cz jednat, pokud se společnost rozhodne porušit zákon - a to i opakovaně po právním vysvětlení jejich porušení a mé vůle se společností jednat slušně.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
23.1.2024 14:29, před 12 měsíci

Děkujeme spotřebiteli za vyjádření.

V uvedeném případě došlo k odstoupení od smlouvy pro nevyřízení reklamace řádně a včas, neboť společnost reklamaci nevyřídila v zákonné 30denní lhůtě. Spotřebitel následně odstoupil na prodejně, přičemž mu až v této chvíli bylo sděleno, že je reklamace již vyřízena. Vzhledem k tomu, že dle popisu spotřebitele došlo k odstoupení před vyřízením reklamace (součástí vyřízení je i informování spotřebitele a umožnění převzetí zboží z reklamace), má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit a získat tak své peníze zpět.

S ohledem na výše uvedená vyjádření stížnost uzavíráme bez dosažení dohody. V případě, že by společnost peníze vrátila, žádáme spotřebitele o zaslání této informace na e-mail vasestiznosti@dtest.cz.

V případě potřeby další právní konzultace může spotřebitel využít také naší telefonické poradny na čísle 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
29.1.2024 09:36, před 12 měsíci

Spotřebitel nás požádal o otevření stížnosti, aby k ní mohl přidat hodnocení. Z tohoto důvodu stížnost opětovně otevíráme a přeřazujeme na spotřebitele.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Uzavření stížnosti

Publikováno
30.1.2024 16:39, před 12 měsíci


Petr Malík

Hodnocení:

Komentář: Společnost Alza.cz nezvládá své pracovníky dostatečně vzdělávat. Specialisté a odborníci nejsou skutečně ani jedno, ani druhé.

Společnost se rozrostla do moc velkých rozměrů, kde jejich zájmem není spokojenost zákazníků, ale tržby. Řešení celé situace ukázalo na všechno, co je se společností špatně.

Zjevné porušení zákonů bylo nahlášeno České obchodní inspekci pro přezkoumání a vhodné pokutování protiprávního jednání a křivých obchodních praktik.

Ke dnešnímu dni nemám finanční prostředky na svém bankovním účtu, ačkoliv jsem společnosti Alza veškeré údaje pro zaslání kupní částky předal již při odstoupení od kupní smlouvy. Tuto dokumentaci kompletně ignorovala a poslala na účet, který mi nadále není přístupný, tedy ten, ze kterého jsem notebook před téměř rokem zakoupil.

Dodnes také nebyl zaplacen úrok z prodlení, na který mám po měsíčním bezdůvodném obohacením společnosti Alza ze zákona nárok.

Komukoliv, kdo dočetl celou situaci sem osobně doporučuji si u Alza.cz nekupovat ani LAN kabel, protože jejich monopol nejenom škodí ekonomice ČR, protože své finance vede mimo ČR akvizující firmou, ale hlavně proto, že zájem společnosti je oškubat každého, kdo jim dá za jejich nefunkční produkty peníze.

Nákup u Alza.cz bych nikdy a nikomu dobrovolně nedoporučil, raději se snažil přesvědčit, aby nakoupil kdekoliv jinde.

Pokud nebude úrok z prodlení zaplacen, situaci předám soudu k přezkoumání a nařízení zaplacení nejenom úroku, ale také odškodného za stres, ztracený čas a ovlivnění mého osobního a pracovního života jednáním společnosti Alza.cz.