Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Výrobek jsme poptali na základě inzerce na portálu Vinted, kde proběhla veškerá komunikace týkající specifikace. Komunikace probíhala s partnerkou dodavatele, p. LS. Smlouva uzavřena na dálku přes email michalka2008@email.cz, dodání výrobku proběhlo osobní dovážkou v sobotu 9.3.2023, předán doplatek 6000 Kč. Předávací protokol bez konkretizace počtu dílů, manuálu na sestavení, obrázku složené postele. Nebylo možné přepočítat, zkontrolovat obsah balení. Po rozbalení a snaze zkompletovat jsme zjistili, že výrobek má jiné řešení zad postele. Proběhla telefonická dohoda, že dodělají podle původního zadání, po té, co pošlu chybné díly zpět. Měli navíc poslat fotku složené postele, měli potvrdit chybné díly na fotce. Neposlali. Smlouva neobsahuje reklamační podmínky, nebyl dodán manuál, návod, příjmová doklad na doplatek neobsahuje evidenční číslo dokladu, předávací protokol neobsahuje hlavičku dodavatele. No celkově jsem nabyl pochybností o serioznosti dodavatele. Nabídku na dodělání už nebudu akceptovat, celkový průběh mě totálně odradil. Rozhodl jsem se odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů, dodavatele jsem informoval emailem dne 23.12.2023, odeslal jsem doporučený dopis. Zboží jsem odeslal na svoje náklady zpět dne 27.12.2023. Dodavatel mi 24.12. odpověděl emailem, že jsme lhůtu pro vrácení překročil o 1 den a že tento důvod pro odstoupení padá. Předávací protokol jsem prý podepsal a zboží řádně zkontroloval. Dne 4.1. jsme ho opět emailem kontaktoval a vyvrátil jeho tvrzení ohledně nesplnění lhůty, nekompletnosti smlouvy, vad na protokolu, příjmovém dokladu. To už nechal bez odpovědi, dopis ani zboží si nenechal dodat, na poště nepřevzal, má PO BOX. Nekomunikuje.
vrácení kupní ceny 8000 Kč.
|
Tweet |
Mezi podnikatelem a spotřebitelem byla sjednána smlouva o dílo. Dílem se dle občanského zákoníku rozumí zhotovení určité věci, nespadá-li pod kupní smlouvu, a dále údržba, oprava nebo úprava věci, nebo činnost s jiným výsledkem.
Dle § 2590 občanského zákoníku zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v ujednaném čase a obstará vše, co je k provedení díla potřeba. Není-li doba plnění ujednána, provede zhotovitel dílo v době přiměřené jeho povaze.
Podle § 2605 OZ platí, že dílo je dokončeno, je-li předvedena jeho způsobilost sloužit svému účelu.
V § 1837 OZ je uvedeno, že spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží, pokud se jedná o zboží vyrobené podle požadavků spotřebitele nebo přizpůsobeného jeho osobním potřebám. Jeho právo zboží reklamovat však zůstává nedotčeno.
Při převzetí díla má spotřebitel možnost převzít dokončené dílo s výhradami nebo bez výhrad. Pokud však dílo převezme bez výhrad, nepřizná mu soud právo ze zjevné vady díla, pokud zhotovitel díla namítne, že právo nebylo uplatněno včas.
O právech objednatele z vadného plnění u smlouvy o díle platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě. V souladu s nálezem Ústavního soudu ČR (sp. zn. IV. ÚS 2989/16) se na danou problematiku použije ustanovení o koupi zboží v obchodě, nikoliv obecná ustanovení o kupní smlouvě.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.