Počet nahlášených stížností: | 57 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Moje matka Anna Kovalová si sjednala s firmou Air Telecom a.s. smlouvu na poskytování telefonních služeb. Jednalo se o podomní nabízení, kdy neodbytný agent ji přemluvil k podpisu smlouvy, o jejichž pravidlech neměla matka tušení (věk 80 let). Problém nastal při výpovědi služby. Matka byla ze zdravotních důvodů nucena přestěhovat se do mé domácí péče a následně hospitalizována v hospici. Smlouvu jsem tedy jejím jménem vypověděl. Poskytovatel však uvalil na matku sankci ve výši 4054 Kč ukrytou do ceny telefonního přístroje. Na dvě žádosti o zrušení sankce, ve kterých byly vysvětleny důvody výpovědi a fakt, že se matka nyní nachází v hospici, kde je jí poskytována paliativní péče, Air Telecom neuznal. Poskytovateli bylo také sděleno, že telefonní přístroj je připraven v původní kvalitě ke zpětnému odběru. Matčin starobní důchod ji nedovoluje tuto částku zaplatit, tedy musel jsem ji zaplatit za ní já. Celkový časový sled událostí je doložitelný lékařskými potvrzeními.
Běžná telefonní přípojka s možností bezdrátové komunikace v rámci bytu
Zrušení sankce a zpětný odběr telefonního přístroje (vrácení zaplacené částky).
|
Tweet |
Odstoupení od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory podnikatele, může být realizováno ve lhůtě 14 dnů od předání informací dle § 63 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích - informace, které musí být součástí smlouvy o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací (musí být účastníkovi poskytnuty v písemné nebo textové podobě). Spotřebitel musí být informován o podmínkách, lhůtách a postupech pro uplatnění práva na odstoupení, dále mu má být dodán i formulář pro odstoupení od smlouvy. V případě nesplnění této povinnosti se lhůta na odstoupení prodlužuje na jeden rok a 14 dní.
Po uplynutí této lhůty lze však smlouvu vypovědět nebo ukončit závazek dohodou.
Co se týká úhrady za předčasné ukončení smlouvy, pravidla k jejímu určení jsou stanovena přímo v zákoně o elektronických komunikacích následovně. Ve smlouvě o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací nebo připojení k veřejné komunikační síti musí být v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, ať již výpovědí, nebo dohodou smluvních stran, informace o výši úhrady, která nesmí být v případě smlouvy uzavřené se spotřebitelem vyšší než jedna pětina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, nebo jedna pětina součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, a výše úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo účastníkovi poskytnuto za zvýhodněných podmínek.
Pokud spotřebitel se sankcí vyměřenou za ukončení účastnické smlouvy nesouhlasí, má ze zákona nárok uplatnit reklamaci jejího vyúčtování, popřípadě se následně s námitkou proti vyřízení reklamace obrátit na Český telekomunikační úřad. Spotřebitel může reklamaci vůči poskytovateli služby uplatnit nejpozději do 2 měsíců ode dne obdržení vadného vyúčtování, jinak právo zanikne. Doporučujeme reklamaci podávat písemně doporučeným dopisem s dodejkou.
V případě, že spotřebitel včas uplatnil reklamaci špatného vyúčtování a není spokojen s tím, jak byla vyřízena, má možnost do 1 měsíce od doručení vyřízení reklamace podat Českému telekomunikačnímu úřadu návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace. Stejná lhůta běží i ode dne, kdy měla být reklamace vyřízena, ačkoli se tak nestalo.
Vážený pane Kovalo,
zákaznice si objednala službu 25. 6. 2014. Stížnost týkající se prodeje nebo nespokojenosti se službu jsme po celou dobu nepřijali.
Dne 10. 4. 2015 jsme přijali písemnou výpověď podepsanou paní Kovalovou (nebyla doložená plná moc a výpověď je podepsaná majitelkou služby, nemohla být ukončená z Vaší strany), na základě které jsme službu ukončili k 31. 5. 2015 s finančním vyrovnáním, které se skládá z 1/5 doplacení paušálů do konce závazku a rozdílu mezi základní a dotovanou cenou přístroje. Ve výpovědi žádá paní Kovalová o zrušení linky z důvodu ukončení užívání bytu na své trvalé adrese (není uvedeno, že se jedná o zdravotní potíže). Vzhledem k tomu, že linka je přenosná, neshledali jsme důvod k bezplatnému ukončení z důvodu přestěhování.
Dne 1. 7. 2015 jsme přijali potvrzení o pobytu v lékařském zařízení a to od 17. 6. 2015. Služba byla tedy ukončena před tímto datem, z toho důvodu jsme reklamaci zamítli a žádáme o úhradu dlužné částky. Přijaté reklamace byly vyřízeny v řádném termínu.
S pozdravem
Lenka Sladová
Ombudsman společnosti Air Telecom a.s.
Moje stížnost na firmu Air Telecom má dva aspekty:
- nabízení smlouvy bylo provedeno podomním způsobem se zneužitím důvěry starého člověka, který není schopen rozumět složitým pravidlům podepisované smlouvy. Kdyby byla smlouva sjednána standardním způsobem (na vyžádání zákazníka, nikoliv vnucováním agentem), jen stěží bychom zde museli řešit sankci v podobě ceny nepotřebného přístroje.
- fakt, že matka nebyla schopna se o sebe postarat již několik měsíců před výpovědí smlouvy, je doložen potvrzením ošetřujícího lékaře, který byl detailně o zdravotním stavu matky informován. Potvrzení bylo zasláno firmě Air Telecom dnes 31.7.2015. Nicméně časový sled událostí (přestěhování se do osobní péče u syna a následná hospitalizace v nemocnici) byl uveden i v reklamačním dopisu, stejně jako potvrzení o hospitalizaci v hospici.
Jednání firmy Air Telecom vidím jako nanejvýš neetické, kdy se za každou cenu snaží starého člověka „ekonomicky vytěžit“ i na smrtelné posteli. Lidé v hospici, jejichž doba života se dá počítat na dny, si jen stěží budou s sebou brát přenosný telefonní přístroj, jak vyplývá z požadavku fy Air Telecom.
Pokud se jedná o osobu, která není plně svéprávná nebo není schopná právně jednat pro duševní poruchu, lze namítat neplatnost právního jednání dle § 581 občanského zákoníku.
Co se týká samotného podomního prodeje, nejedná se o zakázanou praktiku, ovšem jeho možné dopady zákon zmírňuje stanovením práva spotřebitele odstoupit od takto uzavřené smlouvy ve lhůtě 14 ti dnů bez udání důvodu. Tato lhůta se prodlužuje v závislosti na nesplnění informační povinnosti prodejce, jak již bylo řečeno výše.
Dobrý den,
dopis odeslaný 31. 7. 2015 v tuto chvíli neevidujeme. Po jeho přijetí bude vyjádření zasláno písemně. V doloženém potvrzení, evidujeme pouze informaci o pobytu v lékařském zařízení.
S pozdravem
Lenka Sladová
Ombudsman společnosti Air Telecom a.s.
Firma Air Telecom mne telefonicky kontaktovala s prohlášením, že sankci je tedy ochotna nějakým způsobem řešit a nepotřebný přístroj si převezme zpět. Ihned nato jsem přístroj se všemi komponenty zabalil a poslal na adresu: U továren 246/14 Praha 10. Firma slíbila zaslat částku za přístroj poštovní poukázkou na adresu bývalého bydliště mé matky. Nicméně přístroj jsem zaslal už před týdnem a stále se nic neděje. Pravděpodobně se jedná se o další z jejich úskoků?
Spotřebitelův dotaz předáváme k vyjádření společnosti.
Vážený pane Kovale,
zpracování přeplatku paní Kovalové bylo zpracováno a složenka byla odeslána. Celou situaci jsem ověřila na finančním oddělení, složenka by měla být již doručená na adresu paní Kovalové a je možné přeplatek převzít.
S pozdravem
Lenka Sladová
Ombudsman společnosti Air Telecom a.s.
Hodnocení:
Komentář: Firma Air Telecom sankční částku skutečně vrátila nazpět. Chtěl bych touto cestou poděkovat zejména dTestu za jeho zprostředkovatelskou činnost. Bez role prostředníka bychom asi stěží modli hodnotit vyřízení žádosti pozitivním hodnocením. Ještě jednou děkuji.
S pozdravem Ludvík Koval, Frýdek-Místek