Počet nahlášených stížností: | 312 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 14 |
Dobrý den.
Potřebuju od vás řadu Moje babička byla jednich ze zákazníků co spadli k dodavateli poslední instance no a když chtěli změnit dodavatele tak firma Elgas energy to zastavila bez jakéhokoliv souhlasu mé babi nehledě na to že s firmou se nedá komunikovat žádnou smlouvu s nimi jsme ani reálně neuzavřeli a vyhrožují smluvní pokutou 30000 kč nedá se jim dovolat ani dopsat jednou jedinkrát jsme se dovolali a to nás odbyli s tím že ji chodí veškeré vyúčtování na email a moje babi neumí ani pořádně použít telefon natož aby měla email.
Dodání veškerých smluvních dokumentů poštou. Abychom mohli v řádném termínu alespoň ukončit ,, tuhle fiktivní smlouvu,,
|
Tweet |
K ukončení činnosti:
Jestliže původní dodavatel ukončil svou činnost, nastoupil místo něj dodavatel poslední instance (DPI). Ten má povinnost spotřebitele okamžitě informovat o zahájení dodávek, cenách a podmínkách.
Doba, kterou může spotřebitel strávit u DPI, je omezená. Během této doby je nutné najít si nového dodavatele energií. V opačném případě by se mohlo jednat po skončení možné doby u DPI o neoprávněný odběr. Více informací pro zákazníky dodavatelů, kteří ukončili svoji činnost nalezne spotřebitel zde: https://www.eru.cz/informace-pro-zakazniky-dodavatelu-kteri-ukoncili-cinnost).
Uzavřít smlouvu s novým dodavatelem může za spotřebitele i zprostředkovatel, pokud uzavřel smlouvu o zprostředkovávání se spotřebitelem. Pokud by následně došlo k uzavření smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu zprostředkovatelem, má zprostředkovatel povinnost o tom vyrozumět bez zbytečného odkladu spotřebitele, nejpozději však do 14 dnů od uzavření takové smlouvy dle § 11m odst. 5 Energetického zákona. Spotřebitel následně může závazek ze smlouvy vypovědět a to bez postihu kdykoliv do 15. dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu, navíc zprostředkovatelská smlouva automaticky zaniká po uplynutí 12 měsíců od jejího uzavření. Spotřebitel je navíc i oprávněn kdykoliv bez postihu a finančního plnění odvolat zmocnění zprostředkovatele k uzavírání smluv.
Dle vyjádření Energetického regulačního úřadu ze dne 9.1.2022 se výše uvedená ustanovení mohou uplatnit i zpětně, tedy i na smlouvy, které byly uzavřeny před účinností novely.
Více o této problematice nalezne spotřebitel zde: https://www.dtest.cz/clanek-9492/chystaji-energosmejdi-posledni-zne.
Ke společnosti ELGAS Energy, s.r.o.:
Závazek lze vypovědět, ujednají-li si to strany nebo stanoví-li tak zákon. Je-li závazek vypovězen, zaniká uplynutím výpovědní doby. Lze-li však závazek vypovědět bez výpovědní doby, zaniká závazek účinností výpovědi. Tato výpovědní doba bývá stanovena ve smlouvě.
Společnost ELGAS Energy, s.r.o. by však neměla bránit spotřebiteli v přechodu k jinému dodavateli. Zároveň by společnost měla informovat spotřebitele o výpovědních podmínkách, jestliže chce smlouvu vypovědět.
Ke smluvní pokutě:
Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).
Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.
K povinnosti platit smluvní pokutu zároveň uvádíme, že v případech, kdy je smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách (jak je uvedeno již výše), je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).
Za splnění výše uvedených podmínek by však spotřebiteli mohla vzniknout povinnost na úhradu této smluvní pokuty.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.