Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Zakoupila jsem si od firmy Machala Group 2 ks matrace Machala Medical Power New 80 x 200. Smlouva byla podepsána u nás doma, tedy mimo obchodní prostory podnikatele. Ze zdravotních důvodů jsem požadovala jejich výměnu za již odvětrané - otevřené. Bohužel ani tato skutečnost neodstranila moje zdravotní problémy - otoky krku, dýchací potíže, svědění. Požadovala jsem odstoupení od kupní smlouvy a vrácení uhrazené částky, což bylo ze strany prodávajícího zamítnuto. Po žádosti o doložení nějakých certifikátů a nezávadnosti matrace jsem byla vedoucím zákaznického servisu panem P.M. pouze odkázána na webové stránky společnosti. Na nich jsem však certifikát nenašla.
Machala Medical Power New 80 x 200
Vyhovění žádosti o odstoupení od smlouvy ze zdravotních důvodů
|
Tweet |
Prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující věc převzal,
a) má věc vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
b) se věc hodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá,
c) věc odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy,
d) je věc v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a
e) věc vyhovuje požadavkům právních předpisů.
V daném případě bude třeba zvláště posoudit, zda se jedná o nesplněnou jakost při převzetí. Bude záležet především na tom, jaké vlastnosti zboží si strany ujednaly nebo které prodávající před uzavřením kupní smlouvy uvedl. Jestliže výrobce nebo prodávající inzeroval prokazatelné zdravotní účinky zboží, pak by se o nesplnění jakosti dalo mluvit.
V takovém případě by spotřebitelka měla uplatnit u prodávajícího práva z vadného plnění, neboli reklamaci. Je-li reklamace oprávněná, má spotřebitel dle zákona právo požadovat po prodávajícím bezplatnou opravu věci a není-li to nepřiměřené, pak i dodání nové věci bez vad. Jestliže žádná z předchozích možností není možná, může spotřebitel od smlouvy odstoupit. Místo uvedených nároků lze vždy žádat přiměřenou slevu z kupní ceny.
Zamítne-li prodávající reklamaci uplatněnou v prvních 6 ti měsících od převzetí zboží kupujícím, musí takový způsob vyřízení písemně odůvodnit. Vzhledem k tomu, že v tomto období leží důkazní břemeno k vyvrácení odpovědnosti za vady na prodávajícím, nelze se spokojit s pouhým obecným tvrzením, ale je třeba prokázat opak odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, může se spotřebitel sám obrátit na soudního znalce a konzultovat s ním povahu vytýkané vady. Jestliže znalec odborným posudkem prokáže, že se jedná o vadu, za kterou prodávající dle zákona odpovídá, může spotřebitel namítat nevyřízení reklamace řádně a včas v rozporu s § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Marné uplynutí zde uvedené lhůty pro řádné vyřízení reklamace zakládá právní fikci podstatného porušení smlouvy, pro které má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit dle § 2002 odst. 1 občanského zákoníku. Cenu posudku lze pak po prodávajícím oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Pro doplnění je třeba uvést, že u smluv uzavřených mimo obchodní prostory má spotřebitel právo odstoupit bez udání důvodu, ovšem jen ve lhůtě 14 ti dnů od převzetí zboží. Není-li o tomto právu spotřebitel před uzavřením smlouvy prodávajícím informován, prodlužuje se lhůta o 1 rok.
Společnost MACHALA GROUP SE nereagovala na naši výzvu k řešení stížnosti. Vzhledem k tomu, že je námi nabízené mimosoudní řešení sporů založeno na principu dobrovolnosti, bude stížnost pro nereakci subjektu uzavřena.
V případě potřeby další konzultace se neváhejte obrátit na naší spotřebitelskou poradnu na telefonním čísle 299 149 009.