Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
Dobrý den,
prosím o pomoc ohledně zamítnuté reklamace.
Jedná se mobilní telefon Apple iPhone 14 plus. Zboží jsem zakoupil přes portál Aukro.
Po zakoupení jsem obdužel fakturu - daňový doklad - kde byla uvedena záruka 24měsíců.
Po cca 3 měsících se objevila, podle mě skrytá vada. Tak jsem mobil reklamovat.
Alza mi reklamaci zamítla, s tím, že se na zakoupené zboží přes portál Aukra, reklamace nevztahuje a že je na daňové dokladu chyba.
Apple iPhone 14 Plus
Požaduji, aby byla reklamace řešena - klasicky zasláním do autorizovaného servisu Apple a posouzena zda se jedná o skrytou vadu.
|
Tweet |
Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím, v tomto případě tedy původním kupujícím. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně on. V případě, že reklamaci podává nový kupující (stěžovatel), je možné, aby po něm společnost požadovala pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura. Možné je také postoupit obdarovanému právo zboží reklamovat nebo mu napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady (více zde: https://www.dtest.cz/clanek-4809/jak-reklamovat-vanocni-darek). Vzor pro postoupení práv z vadného plnění je možné nalézt zde: https://www.dtest.cz/clanek-3286/postoupeni-prav-z-vadneho-plneni.
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za Váš příspěvek.
Bohužel v textu Vaší zprávy neeviduji žádný referenční údaj, podle kterého bych si mohla daný případ dohledat. Mohla bych Vás v této souvislosti požádat o upřesnění čísla reklamace či objednávky, faktury nebo Váš e-mail?
Následně pro Vás celou situaci blíže prověřím a budu Vás kontaktovat s informacemi ohledně dalšího postupu.
Předem děkuji za případnou spolupráci a přeji hezký zbytek dne, Kateřina, Alza.cz - Oddělení Péče o zákazníky
Dobrý den,
číslo reklamace je: ASRE24137585
S pozdravem
J.Studenovský
Dobrý den, děkuji za Vaše vyjádření. Zákazník zakoupil produkt přes portál Aukro, jako nefunkční. Z tohoto důvodu se na zařízení bohužel nezvtahuje záruční lhůta, což bylo již z naší strany také opakovaně sděleno. Je mi líto, ovšem naše stanovisko zůstává v tuto chvíli nadále platné a neměnné. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Děkujeme stranám za poskytnutá vyjádření.
Samotný fakt, že spotřebitel zboží zakoupil přes portál Aukro nevylučuje možnost zboží reklamovat. Ze zákona je však oprávněn reklamovat pouze kupující, který je s původním prodávajícím ve smluvním vztahu - v tomto případě by tak měly být na nového nabyvatele (kupujícího přes Aukro) postoupeny práva z vadného plnění (viz původní vyjádření). Následně je tato osoba oprávněna reklamovat stejně jako původní kupující.
Pokud však bylo zboží zakoupeno jako "nefunkční", uplatnění práva z vady nejspíše nebude možné. Pokud by se jednalo o jinou vadu než byla u nákupu deklarována, nejednalo by se o řádný důvod k zamítnutí reklamace.
Stížnost nyní přeřazujeme zpět na spotřebitele, aby mohl na vývoj stížnosti reagovat.
Dobrý den,
pojem "nefunkční" v popisu aukce, byl zcela nepravdivý.
Při převzetí zboží byl mobilní telefon, zcela funkční a bez viditelného poškození.
Tento pojem prodejce používá jako ulehčení si práci s kompletním popisem prodávaného zboží. Defakto obchází všeobecné podmínky Aukra.
Ano, reklamuji vadu, která se objevila později. Nebyla patrná při převzetí, nebyla uvedená v popisu aukce.
Reklamuji možná skrytou vadu a žádám o posouzení technika z autorizovaného servisu,
né vyjádření nekompetentní technika prodejce, který ani nepochopil správně popis reklamace.
S pozdravem
J.Studenovský
Dobrý den, děkuji za Vaše vyjádření. Je mi líto, ovšem stanovisko naší společnosti je v tuto chvíli nadále platné a neměnné. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Děkujeme stranám za poskytnutá vyjádření.
V případě, kdy by společnost běžně funkční zboží nabízela s označením "nefunkční", aby tak obcházela plnění práv z vadného plnění, mohlo by se jednat o obcházení zákona. Po zběžné kontrole portálu Aukro se však nedomníváme, že by k takovému jednání docházelo, neboť společnost nabízí oproti "nefunkčnímu" zboží více než dvojnásobek zboží pouze "použitého". Zároveň jde pouze o malou část zboží oproti běžné nabídce přímo na stránkách společnosti. Domníváme se tedy, že jednání společnosti je v tomto případě v pořádku. Jiné orgány (např. ČOI či soudy) však mohou být jiného názoru.
Protože společnost trvá na svém vyjádření, může se spotřebitel obrátit na Českou obchodní inspekci. Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl informovat o jeho dalším postupu.
Dobrý den,
prosím dTest o jasné stanovisko, zda prodejce pochybil či ne.
Jen pro upřesnění, uvedl jsem, že prodejce označení "nefunkční" odchází podmínky Aukra, kde je uvedeno, že prodejce je povinen kompletně popsat stav nabízeného předmětu. Nikoliv, že tímto prodejce obchází plnění práv z vadného plnění, to činí podle mě zamítnutí reklamace.
S pozdravem
J.Studenovský
Děkujeme spotřebiteli za vyjádření.
Vzhledem k tomu, že je zde spor ohledně skutkového stavu, nemůžeme dát jasné stanovisko pro tento konkrétní případ. Stojíme však za výše uvedeným - pokud by společnost obcházela zákon (prodávala funkční věci s označením nefunkční) a spotřebitelům by tak znemožňovala reklamaci věcí, mohlo by se jednat o porušení zákona.
Pokud však společnost nabízí své produkty např. na náhradní díly a řádně jej označí, nelze po ní poté požadovat opravu vady, o které informovala a pro kterou byla cena snížena.
S ohledem na výše uvedené a zběžnou kontrolu prodávajícího na portálu Aukro.cz se však kloníme ke druhé variantě - společnost prodává poškozené zboží za sníženou cenu, aby jej mohli spotřebitelé využít na náhradní díly.
Spotřebitel však může podat podnět České obchodní inspekci, která může věc prošetřit a v případě odhalení pochybení prodejce jej může pokutovat.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.