Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V internetovém obchodě jsem zakoupil zboží. Rozhodl jsem se pro odstoupení od smlouvy. Druhý den po dodání jsem telefonicky kontaktoval firmu a informoval se zda je takto možné vrátit i zboží které jsem vybalil. Pracovníkem mi bylo řečeno že to není problém, ať vyplním vratku a zboží zašlu zpět. To jsem ještě ten den učinil. Přišla mi však odpověď že mi bude z důvodu použití zboží vráceno pouze 50% z ceny. S tím jsem nesouhlasil. Prodejce mi bez mého vyžádání zaslal zboží zpět. Nevyzvedl jsem si ho a stále požadoval vrácení celé částky. Bylo mi zděleno že zboží je ponecháno v obchodě k osobnímu vyzvednutí. Odepsal jsem že nechci zboží, řádně jsem odstoupil od smlouvy a požaduji vrácení celé částky. Po delší nečinosti prodejce jsem jim zaslal předžalobní výzvu. Na to mi odpověděli že ji považují za bezpředmětnou a ať si vyberu zda souhlasím se storno poplatkem nebo májí telefon vrátit zpět. Prý se mám rozhodnout do druhého dne, jinak budou nuceni účtovat poplatek za skladné a to 50 Kč za každý další den, který u nich zboží bude ležet. Zároveň bude naúčtována každé další dopravné v případě nepřevzetí zboží 100 Kč s DPH. S tímto jsem nesouhlasil a odpověděl že jsem řádně odstoupil od smlouvy, zaslal jim zboží zpět,požaduji vrácení peněz poplatek za skladné považuji za bezpředmětný, neboť zboží je po mém odstoupení od smlouvy jejich, nikoliv mé.
S problém jsem se obrátil i na ČOI a ta mi zaslala pouze toto konstatování:Dne 5. 1. 2024 jsme obdrželi vyjádření podnikatele, který je přesvědčen o správnosti svého postupu. Česká obchodní inspekce bohužel není v rámci mimosoudního řešení sporů oprávněna strany sporu k dohodě jakýmkoli způsobem donucovat. Mimosoudní řešení sporů je institut založený na nalezení vzájemné dohody, která vyhovuje oběma stranám. Pokud však jedna ze stran není ochotna pokusit se o smírné řešení, nedisponuje Česká obchodní inspekce donucovacími prostředky k vyřešení sporu mimosoudní cestou. Autoritativně rozhodnout a vydat vykonatelné rozhodnutí může pouze příslušný soud.
1× EVOLVEO EasyPhone EB, mobilní telefon pro seniory s nabíjecím stojánkem, stříbrná 1 080 Kč
Vrácení celé částky za zboží včetně zaplacení nákladů na jeho dodání.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Spotřebitel při odstoupení od smlouvy odpovídá dle § 1833 občanského zákoníku prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. Tento neurčitý pojem ("nakládání jinak, než je nutné pro seznámení se s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží") je nutné vykládat euro konformním způsobem. Prodávající je tedy dle našeho názoru oprávněn snížit poměrně cenu zboží tehdy, nakládal-li s ním spotřebitel jinak, než jak by s ním mohl nakládat v kamenné provozovně (k tomu blíže viz bod 47 Preambule ke směrnici 2011/83/EU, dostupná z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011L0083&from=EN).
Odstoupení od smlouvy je přitom jednostranný právní úkon, který nepodléhá souhlasu druhé strany. Odstoupením se smlouva od počátku ruší, účastníci si mají vzájemně vrátit to, co si poskytli. Podnikatel by tak neměl spotřebiteli po odstoupení od smlouvy zasílat zboží zpět (a tím odmítat odstoupení od kupní smlouvy) a požadovat po něm zaplacení poplatků za skladování a dopravné.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu, tak jak zde již spotřebitel dle popisu stížnosti učinil. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Pokud se nepodařilo spor vyřešit skrze Českou obchodní inspekci, může se spotřebitel s celou situací obrátit na soud.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.