Počet nahlášených stížností: | 1247 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 5 |
Podávám touto cestou stížnost na poskytovatele telekomunikačních služeb, kteří používají telefonní číslo 477 0771 129. Dnes mi bylo voláno na mobilní číslo s obchodní nabídkou. Volající se identifikovala jako O2. Podle zvuků v pozadí se jednalo o telemarketingové centrum. Na moji žádost o vyřazení z marketingové databáze reagovala operátorka prohlášením, že to nemůže udělat a zavěsila.
Nabídka O2
Podle zákona je přitom telemarketingová operátorka nucena respektovat výslovné přání na vyřazení čísla z telemarketingové databáze. Prošetření případu, omluva a vyřazení čísla z databáze.
|
Tweet |
Zpracování osobních údajů v marketingových databázích za účelem nabízení výrobků nebo služeb není samo o sobě zakázanou obchodní praktikou. Zpracovatelé těchto údajů se však musí řídit zákonem o ochraně osobních údajů.
§ 5 odst. 5 tohoto zákona stanoví, že provádí-li správce nebo zpracovatel zpracování osobních údajů za účelem nabízení obchodu nebo služeb subjektu údajů, lze pro tento účel použít jméno, příjmení a adresu subjektu údajů, pokud tyto údaje byly získány z veřejného seznamu nebo v souvislosti se svojí činností jakožto správce nebo zpracovatele. Správce nebo zpracovatel však nesmí uvedené údaje dále zpracovávat, pokud s tím subjekt údajů vyslovil nesouhlas. Nesouhlas se zpracováním je nutné vyjádřit písemně. Bez souhlasu subjektu údajů nelze k uvedeným údajům přiřazovat další osobní údaje.
Nesouhlas se zpracováním osobních údajů je tedy potřeba zaslat společnosti v písemné formě, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou. K formulaci dopisu je možné využít tento volně dostupný vzor: https://www.dtest.cz/clanek-777/zadost-o-odstraneni-osobnich-udaju-z-databaze.
Pěkný den,
blokaci marketingových nabídek z naší strany jsem pro vás nyní zadal.
V dohledné době dojde k vyřešení celé záležitosti.
Za vzniklé potíže se a chování konzultantky zákaznické linky omlouvám.
Petr Šimeček,
Guru pro Social Media, O2
Hodnocení:
Komentář: Děkuji O2 za zvýšení kvality služeb call centra a poučením operátorky, že musí respektovat i žádost po telefonu (ačkoliv dle dTestu je tak třeba učinit písemnou formou). Osobně jsem jako spotřebitel považoval telefonický nesouhlas za dostačující. Většina call center to respektuje.
Požadavek písemné formy pro vyjádření nesouhlasu se zpracováním osobních údajů stanoví přímo zákon o ochraně osobních údajů v § 5 odst. 5. Lze konstatovat, že takto vyjádřený nesouhlas nemůže zpracovatel údajů ignorovat.
Pokud bylo požadavku vyhověno na základě telefonického hovoru, pak je to možné považovat za projev vstřícnosti ze strany společnosti.